torsdag 20. desember 2012

Livenes Hage 20. des 2012

torsdag 20. desember 2012

Kongens pepperkaker

Kongens Pepperkaker, ekte pepperkaker med pepper i.

(sprø pepperkaker)
1/2 kg smør
1/2 kg sukker
1/2 kg sirup
2-3 ss. kanel
2-3 ss. ingefær

1 ts. pepper
1/2 ss nellik
1 egg
3 dl kremfløte
ca 1,25 kg speltmel
1 ss. natron
Bland først melet med natron og smuldre i smøret med fingertuppene. Stivpisk fløten. Tilsett sukker, sirup, krydderier, og det sammenvispete egget. Elt melblandingen inn i røren og arbeid massen i en bolle til den er jevn og smidig. La den stå kaldt til neste dag. Kna deigen på bakebordet til den er blank og smidig. Kjevl den tynt ut, gjerne på melet bakeklede, og stikk ut kaker. Legg disse på smurte plater og stek dem i varm ovn (250 grader). La kakene bli kalde før de tas av platene.
Jeg brukte alltid denne oppskriften den gang jeg var baker og solgte enten pepperkaker eller deig. Jeg mener at det skal være pepper i pepperkaker, hvis ikke er det ikke pepperkaker :)


Vel bekomme og God Jul...

onsdag 19. desember 2012

Fra jord til bord 19. des 2012 - 21. des 2012

  1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 11.19
    Hege stilte disse spm på min gamle fleksiblogg i dag, svarer her, siden all bloggaktivitet skjer her. Her kommer kommentaren:

    Hei og takk for en fantastisk blogg!!

    Jeg har med årene blitt mer og mer fascinert over alt vi ikke kan når det gjelder mat lenger. Det er synd, men da også veldig bra det finnes noen der ute som ønsker å videreføre tradisjonene..

    Jeg skal forsøke meg på hjemmelaget surkål til jul. Noen spørsmål, for dette er første gang.

    Når kan vi begynne å spise den?

    SVAR: DU KAN BEGYNNE Å SPISE DEN NÅR DEN HAR SYRNET NOK TIL AT DEN SMAKER FRISKT OG JA; SURKÅL!

    Hvordan finner jeg ut at den er ferdig?

    SVAR: SAMME SVAR SOM PÅ FØRSTE SPM.

    Hva skjer dersom den står for lenge ute i romtemperatur, vil den gjære?

    SVAR: DEN SKAL GJÆRE, DET ER DET SOM GJØR AT DET BLIR SURKÅL, STÅR DEN FOR LENGE BLIR DEN VEL EN UDEFINERBAR FERMENTERT MASSE TIL SLUTT SOM IKKE SMAKER GODT, MEN SAUERKRAUT KAN STÅ I ALT FRA 3 TIL 30 DAGER, KOMMER HELT AN PÅ PREFERANSENE TIL FERMENTEREREN, ALTSÅ DEG :)

    vil vi bli dårlig av å spise det da?

    SVAR: HAR ALDRI PRØVD OG JEG TROR IKKE DU VIL FORSØKE Å SPISE DET HELLER DA HVERKEN SMAK ELLER LUKT VIL KOMME TIL Å TILLATE DET. DU SKAL IMIDLERTID VOKTE DEG FOR Å SPISE DEN OM DET DANNES MUGGLAG PÅ TOPPEN, DA BØR DET HELE KASTES! DETTE ER SYNLIGE GREIER, SÅ DU VIL SKJØNNE DET OM DET SKJER.

    Kan jeg ha eple i? ser det finnes oppskrifter med eple..

    SVAR: DET ER MULIG, JEG HAR ALDRI BLANDET FRUKT OG GRØNNSAKER DA DE FERMENTERES I ULIKT TEMPO, MEN DEN SOM PRØVER ALT VET ALT, FORTELL GJERNE HVORDAN DET GIKK OM DU TESTER EPLE.

    Jeg leste om en som hadde sin surkål stående ute i 14 dager, hun stampet i den hver dag?

    SVAR: ER IKKE SIKKER PÅ HVA DU SPØR OM MEN JEG STAMPER IKKE KÅLEN HVER DAG, DEN FÅR STÅ I FRED UNDER FERMENTERINGEN.

    Vet det ble mange spørsmål, men er helt ny på dette, og redd for å gjøre oss syke ....

    SVAR: STYR UNNA MUGG (SOM DU VIL SE) SÅ VIL DU IKKE BLI SYK AV FERMENTERTE GRØNNSAKER, HELLER TVERT OM!!!

    Håper på raskt svar da jeg tenkte jeg skulle begynne i morgen, 6 dager før julemiddagen :):)


    Svar
  2. Anonym18. desember 2012 kl. 12.20
    Hei, Gry - bra du minner oss på slik at vi blir ferdige til jul :-). Har utsatt og utsatt dette i flere dager, men i ettermiddag bare SKAL jeg lage surkål!
    Ett lite spørsmål bare - er det noe poeng i å tilsette myse når man fermenterer kål? Mener å ha lest ett sted at det er bra for å sette igang fermenteringsprosessen, men finner det ikke. Hvor mye ville du i så fall ha tilsatt i oppskriften din?
    Mvh. Britt
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 12.36
      Det er et poeng ja, men ikke nødvendig! Tilsett en dæsj om du har tilgang, et par ss eller så- ingen fasit:)
  3. Anonym18. desember 2012 kl. 12.31
    Noen tips om hva som kan gjøre at den blir mer litt på smak i forhold til den vi kjøper i butikken? (ikke skyt meg!:-D...synes fortsatt butikk-kjøpt smaker best...)
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 12.38
      Hmm, mer karve kanskje? evt kan du jo ta den ferdige fermenterte batchen du skal servere og tilsette litt sitron, salt eller lønnsirup alt ett er hva du føler mangler, for å nærme deg det resultat du ønsker. Ellers bør du bare utsette deg for naturlig fermentert sauerkraut til smaksløkene dine er blitt omvendt :)
      Skyte deg vil jeg aldri gjøre!!!
  4. Anonym18. desember 2012 kl. 14.31
    Hei!

    Dette har jeg lyst til å prøve! Og takk for påminnelsen, her må man rydde klar benken! :)

    Må det forresten være skrukork på krukken? Kan jeg bruke norgesglass med sånn annen låsemekanisme (med gummipakning)?

    Hilsen matentusiasten
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 17.11
      Funker både med og uten gummiforpakning!
  5. Anonym18. desember 2012 kl. 14.38
    Krise! Har stått og stampa surkål i et par timer nå, og det blir bare ikke nok juice til å dekke. Er helt ødelagt i armen, og tror rett og slett ikke jeg klarer å få noe mer juice ut av den kålen... Hva i all verden gjør jeg!?

    Heidi
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 17.12
      Tror du har jobbet med et slitent kålhode, høres ut som et tapt prosjekt, men man skal aldri si aldri :)


    2. Anonym19. desember 2012 kl. 13.31
      Ja, dette ble nok mislykket. Mer mos en kål. Forstår ikke at det kan være mulig å få så mye juice ut av kålen at det dekker. Hvordan kan man se på et kålhode at det ikke er slitent? Dette kålhodet var da et helt alminnelig kålhode.

      Heidi


    3. Anna19. desember 2012 kl. 19.27
      Mangler du nok juice kan du tilsette vann med uraff.havsalt til du dekker kålen – dette her er ikke nødvendigvis ett tapt prosjekt ;)
  6. Trådsnella18. desember 2012 kl. 14.45
    Lag litt ekstra du SupersøsS så kan jeg snylte litt på deg :)
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 17.13
      Jada:)
  7. Anonym18. desember 2012 kl. 14.58
    Takk for dytten! Har hatt mandolinen, fermenteringskrukka, og kålen klar en god stund nå, men i kveld skal det jammen meg raspes og stampes :) Hilsen Tina
    Svar




    1. Fra jord til bord18. desember 2012 kl. 17.13
      Ha det stas med fermenteringen :)
  8. Anonym19. desember 2012 kl. 04.22
    Hei!
    Jeg oppdaget bloggen din for noen uker siden og har med glede lest og lest! Takk for en utrolig inspirerende blogg!

    Jeg startet å spise lavkarbo (feite meieriprodukter, egg, rent kjøtt, grønnsaker med lite stivelse) for noen år siden i håp om å få mindre helseplager, og ble overrasket over hvor raskt helsa mi blei bedre. Både når det gjelder magevondt, fordøyelse og hormonbalanse. Jeg oppdaget at jeg er ekstremt sensitiv ovenfor alt av kornprodukter, og måtte rett og slett slutte å spise korn.

    Nå har jeg også fått øynene opp for upasteuriserte meieriprodukter og kjøtt fra dyr som spiser gress og ikke minst kraft! Men, jeg har et spørsmål angående fermentert mat, som jeg hadde håpet du eller noen andre kunne hjelpe meg med. Etter å ha bodd i et hus med farlig muggsopp i 4 mnd ble jeg veldig syk og måtte flytte ut umiddelbart. Fikk kronisk astma av alvorlig grad, men lurer også selv på om jeg kan ha fått mugg i lungene/kroppen da jeg hadde symptomer på soppinfeksjon selv om prøven ikke viste utslag på f.eks candida. Jeg reagerer nå allergisk på en hel masse produkter som kan inneholde mugg slik som peanøtter, druer, soyasaus osv. tungen min hovner opp, det klør i munn og svelg. Jeg er fra før av plaget av en hel masse matintoleranser slik som nesten alt av frukt, rå grønnsaker og altså korn. Så det er rimelig frustrerende å begynne å reagere på enda flere matvarer. Jeg har ikke funnet noe informasjon om dette på norsk, men når jeg leser om "mold free diet" på engelsk, så kommer det opp en hel del matvarer man skal holde seg unna, deriblant fermentert mat. Så spørsmålet mitt er om noen vet om det stemmer at man bør unngå fermentert mat dersom man reagerer på muggsporer i mat? På forhånd takk for svar! Hilsen Johanne
    Svar




    1. Anonym19. desember 2012 kl. 19.22
      At du er sensitiv til korn viser enten nedsatt magesyreproduksjon, tarmbetennelser, evt tarmlekkasje, eller mangel på næringsstoffer, særlig B vitaminer eller vitamin D, som er involvert i fordøyelsen av korn. Antakelig en kombinasjon av disse faktorene. Mener du egentlig mage-tarmreaksjoner snakker også om mangel på aminosyrer som bl.a glutamin og glycin, samt kort og mellomkjedede fettsyrer, hvor særlig smørsyre er viktig for tarmcellenes funksjon og helsetilstand.

      Mugg i seg selv er helt ufarlig, og det er udokumentert sludder at mugg forårsaker helseproblemer. Og det som finnes av forskning på mykotoksiner er på isolerte substanser som bl.a aflatoksin eller okratoksin, etc i laboratoriesammenhenger, og da på dyr som ikke fikk naturlig for. I nettopp naturlig for og mat finnes det næringsstoffer og plantestoffer som beskytter mot mykotoksiner og/eller reverserer skadevirkningene i f.eks lever og nyrer, etc. Eksempler er vitaminene A, B2, B3, B5, B6, B9/folinsyre, B12, kolin og biotin, C, D, E, K2, mineralene kalsium, magnesium, sink, jod, krom, selen, vanadium, kopper, samt mettet fett (spesielt kort og mellomkjedet fett) og mer protein, m.m.

      Det er mulig at mugg kan være en utløsende faktor i et oversensitivt immunsystem grunnet næringsmangel/kjemikaliebelastning og/eller nedsatt magesyreproduksjon og tarmbetennelser, men muggsopp er da ikke helseproblemenes årsak, kun den utløsende faktoren. Som dråpen som får det allerede fulle begeret til å renne over. Jeg har selv bodd i et hus i ca 3 år som var så fullt av mugg at 2 av skinnjakkene mine mugnet, men jeg ble ikke påvirket av dette. Og heller ikke min samboerske. Om mugg faktisk hadde vært helseskadelig hadde alle reagert på den.

      Sopp kan ikke infisere noe som helst, og det finnes null dokumentasjon på at dette overhodet er mulig. For candidasoppens del så forandrer den kun form og begynner å kolonisere resten av fordøyelsesystemet når ph i tykktarmen er feil. Dette skyldes normalt manglende magesyreproduksjon, alene, eller i kombinasjon med forstyrret tarmflora.

      På meg virker det som om du har fordøyelsesproblemer som gjør at du ikke tar opp næringsstoffer. Redusert magesyreproduksjon er f.eks en vanlig årsak til astma, og også redusert næringsopptak og såkalte matallergier og intoleranser. Munn og tungesymptomene du oppgir er mest sannsynlig tegn på mangel på pptil flere B vitaminer, men kan også skyldes mangel på jern i enkelte tilfeller. Du skal da ha andre symptomer på jenrmangel, som bl.a anemi og blek tunge.

      Det finnes ikke mugg i melkesyregjæret mat og drikke, og melkesyrebakterier er dokumentert å beslytte mot mykotoksiner. Imidlertid er det som sagt ikke der problemet ligger for din del.

      Finner du dyr som spiser kraft vil jeg gjerne høre mer om det :-)

      PirkePetter


    2. Anonym21. desember 2012 kl. 03.52
      Dyr som spiser kraft, ja...he, he, det gikk visst litt fort i svingene der :-D Et komma hadde gjort seg! Tusen takk for interessant og informativt svar! Jeg må si det dukket opp noen spørsmål nå, håper det er greit at jeg spør litt mer her i bloggen din, Gry? (Hvis ikke må du redigere innlegget mitt!)

      Jeg har nylig fått vite at jeg har mangel på vitamin D, så det forklarer jo en del. Jeg tåler ikke fisk, så den eneste kilden til D-vitamin for min del er vel da egg. (Jeg spiser 4-6 egg hver dag.) Når det gjelder B-vitamin har jeg veldig høy B12 på over 1300 (ref. 200-700). Vet ikke om det kan gjøre at jeg har mindre av noe annet? Har hatt høy B12 i årevis og lenge før jeg spiste lavkarbo-mat. Siden jeg fikk vite om D-vitaminmangelen har jeg tatt 2 stk D3-Pearls 20 µg (http://www.pharmanord.no/contentServlet/dpearls.htm) hver dag, men er usikker på om det er bra eller ikke...har du forslag til hva jeg kan gjøre? Har også så lenge jeg har spist lavkarbo tatt 400 mg magnesium hver dag + disse vitaminene/mineralene: C, E, sink, B6, A, Selen, B2, B1 Folinsyre, Biotin, kalium, kalsium, kobber, mangan og krom.

      Ja, jeg mener mage-tarmreaksjoner (smerter + slim) når jeg spiser alt av korn, bortsett fra kruskakli og frø av en eller annen grunn. Hvordan kan jeg finne ut hva problemet er hos meg, og enda viktigere, hvordan kan jeg rette opp i manglene? Har forstått at gelatin er bra for tarmen, og spiser/drikker nå hjemmelaget kraft hver dag. Jeg har jo nå lest om surdeigsbrød, og det frister å prøve, men det er kanskje ikke bra for tarmen min enda?

      For min del har mugg definitivt forårsaket helseproblemer. Før vi flyttet inn i huset med mugg hadde jeg ingen astmaplager i det hele tatt. Brukte aldri medisiner, og hadde kun en liten reaksjon ved kontakt med dyr - som jeg dermed holdt meg unna. Hadde på det tidspunktet også veldig mye bedre helse enn jeg hadde hatt på mange år, så sånn sett synes jeg det er rart at jeg skulle bli så dårlig. Etter 4 mnd i huset var jeg så dårlig av astma som jeg aldri har vært før, lungene mine var fulle av slim og jeg kunne knapt gå bortover gulvet fordi jeg hadde så dårlig lungekapasitet. Mannen min og barna mine fikk lungebetennelse mens vi bodde der, noe de aldri har hatt før. Det høres fornuftig ut at mugg ikke vil forårsake problemer hos en person som ikke mangler noen næringsstoffer og dermed er frisk og sunn, men det kan man jo ikke nødvendigvis vite på forhånd. Og vi visste heller ikke at vi hadde kjøpt et hus som hadde mugg-pels under gulvene... Det var ikke bare det at jeg fikk astma, jeg ble helt plutselig hypersensitiv ovenfor alt av kjemikalier og tåler nå f.eks ikke parfyme eller andre sterke kjemikalie-lukter. Får store pusteproblemer.

      Så matintoleranser (altså kløe i munn og svelg og at tunga hovner opp) skyldes mangel på B-vitaminer og ev. jern? Dette er ikke noe jeg har konstant, ,men som opptrer umiddelbart etter at jeg har spist noe jeg reagerer på- Jeg har høy blodprosent (15.7) og Ferritin på 117, vet ikke om dét sier noe om jernnivået mitt? Jeg har blek hud, bortsett fra i ansiktet. Har blek tunge om morgenen, men ikke ellers. Men, er også plaget med tannmerker langs tunga pga. at den føles for stor når den er hoven og så får den liksom ikke plass i munnen. Jeg forstår at problemet mitt tydeligvis er næringsmangel og tarmproblemer, men hvordan kan det ha seg at jeg får symptomer i munnen når jeg spiser mat som man rådes til å unngå hvis man har muggsoppallergi? Jeg ble også betraktelig bedre i lungene da jeg sluttet helt med å spise sukker for 2 mnd siden. 


    3. Anonym21. desember 2012 kl. 03.53
      Fortsettelse av innlegget:

      Hvordan kan jeg øke magesyreproduksjonen?

      Takk, PirkePetter for at du svarte meg, blir utrolig glad og takknemlig hvis du kan gi meg enda flere tips!

      Til Gry: Håper ikke det ble for mange spørsmål her...jeg tar jo helt av når det plutselig er noen som kan svare meg på alle spørsmålene jeg har *rødme*. Hadde vært helt fantastisk å slippe alle matintoleransene, og kunne spise all den sunne, ekte maten som du presenterer i bloggen din! Jeg må si det å treffe på bloggen din har vært en stor oppvåkning for meg. Selv om familien min og jeg i mange år har laget all mat fra bunnen av og har følt at vi har spist veldig mye sunnere enn mange andre, så ble jeg jo litt sjokkert over å lese at pasteuriserte og homogeniserte produkter ikke er bra! Etter å ha spist lavkarbo i noen år, trodde jeg smør, fløte og seterrømme var bra saker men forstår nå at det lønner seg å kjøpe upasteurisert. Var på Bondens Marked for ikke så lenge siden og fikk tak i smør og rømme fra Avdem, dét var nydelige saker! Så takk for nyttig informasjon! Beste hilsen Johanne


    4. Anonym21. desember 2012 kl. 21.50
      Det er lite vitamin D i egg om de ikke kommer fra frittgående høns som spiser insekter, etc

      Tilskuddet du tar er verdiløst, da det ligger i en base av olivenolje, som er dokumentert å blokkere proteinet i tarmen som vitamin D trenger for å tas opp i kroppen. Kilden til vitaminet oppgis heller ikke, slik at det godt kan være kunstig fremstilt via kolesterol fra lanolin. Mengden er latterlig liten. Og i tillegg inneholder produktet ikke vitaminene A og K2, eller mettet fett eller fiskefett som er nødvendige for opptak og utnyttelse.

      Det B12 nivået du oppgir er innenfor normalen, og da mener jeg ikke de offisielt anbefalte nivåene, men dem ekte vitenskap har kommet fram til. For høye B12 nivåer vil ellers indikere leverproblemer og/eller mangel på bl.a folinsyre, som B12 jobber sammen med i kroppen. Også konsum av bl.a grønnalger, tang/tare, tempeh, etc som inneholder B12 analoger vises i blodprøver som vanlig B12. Uansett er ikke blodnivåer av B12 en indikator på B12 nivåene i kroppen, og blodnivåene av den aktive formen for B12, transkobolamin 2 er på kun ca 20%. De andre formene, som også finnes i blodet, regnes som inaktive, og gir dermed feilaktig bilde av den mengde B12 som faktisk er aktiv og tilgjengelig for kroppen.

      Om vitaminene og mineralene du tar i tilskuddsform er syntetiske skaper de mangel på de naturlige vitaminene/mineralene i kroppen, selv om de finnes i kosten din. Og dette kan forklare

      Om du tenker ut over indoktrinert tankegang så vil du kanskje se at der det er mye mugg er det også mye fuktighet i lufta, og sistnevnte er en dokumentert årsak til astma og andre respirasjonsplager. Mugg er ikke, og det er aldri så mye påstått å være det i media. Og som sagt, er mugg helseskadelig vil alle reagere på den, og ikke bare noen få mennesker.

      Hypersensitivtet ovenfor kjemikalier og lukter er et vanlig tegn på mangel på magnesium, sink (for høye koppernivåer i kroppen), selen, og/eller vitamin D og/eller flere B vitaminer (B1, B2, B3, B6, B9/folinsyre og/eller B12), samt protein. Også nedsatt magesyreproduksjon er en veldig vanlig indirekte årsak til både astma og andre respirasjonsproblemer så vel som allergier og intoleranser og tarmproblemer.

      Magesyreproduksjonen øker man gjennom konsum av organiske syrer (eddiksyre, melkesyre, etc i litt vann før måltider, eller via konsum av melkesyregjæret mat og drikke, melkeprodukter inkludert, med måltidene. Protein i hvert måltid er nødvendig for magesyreproduksjon. Glycin og glutaminsyre (etter at den er omdannet til glutamin i kroppen) i gelatin stimulerer også magesyreproduksjonen, og begge kontrollerer betennelser i tarmen. Salt og sterke kryddere stimulerer også magesyreproduksjon.

      Vitaminene B1, B3, B5, B12, samt magnesium, klor, sink er også nødvendige for normal magesyreproduksjon.

      Spis den maten kraftmødrene anbefaler i en periode, og kutt ut alle tilskuddene du har brukt uten at de har hjulpet, så vil du bli bedre ganske raskt.

      PirkePetter
  9. Anonym9. januar 2013 kl. 21.00
    Jeg har endelig fått i gang to glass med rødkål som står og fermenterer, og glassene har "blåst" seg opp slik at det ikke er luft til stede (slik sylteglass i butikken er, man kan ikke trykke ned på midten). Pappa er imidlertid bekymret for at de skal eksplodere og at kjøkkenet skal bli fullt av rødkål..kan dette skje?
    Svar
  10. Marte12. januar 2013 kl. 10.19
    Jeg lagde min første melkesyregjærede surkål for halvannen uke siden. På det tidspunktet hadde jeg ikke kjøpt uraffinert havsalt og brukte derfor helt vanlig jozosalt (med antiklumpemiddel). I ettertid har jeg lest flere stredet at det er veldig viktig å bruke uraff. havsalt. Hva er grunnen til dette? Og kan jeg trygt spise surkålen jeg lagde med vanlig salt og som faktisk etter min mening ble ganske vellykket. Syrnet og god.
    Svar
  11. Anonym29. mars 2014 kl. 17.14
    Hvor lang tid vil du si ca. at det tar å stampe ferdig?
    Svar
  12. Gry30. mars 2014 kl. 19.29
    Vanskelig å svare på da gamle kålhoder kan være en skikkelig manndomsprøve å få saften ut av, friske nykål er så sprø og fulle av saft at det er gjort på en-to-tre.


mandag 17. desember 2012

Et liv i balanse 17. des 2012 - 30. des 2012

Linn

16.12.2012 kl.14:36
Stor takk for denne bloggen! Skulle gjerne hatt Bondens marked her i nærheten også :-) Dette spørsmålet passer bedre til ditt forrige innlegg, men.. Ser at Radiant Life har begynt med et pulver av lever. Er dette vanskelig å få ned uten kapsler?

AnneMarit

16.12.2012 kl.19:13
Du kan blande pulveret inn i annen mat, slik jeg gjør med barna mine som ikke vil svelge kapsler. Pass bare på at du blander det inn når du serverer maten, slik at ikke leveren denatureres av høy temperatur. Dersom pulveret er billigere kan du også kapsle selv. De har tomme gelatinkapaler hos iHerb. Da kan du blande inn krydder som er bra for magesyreprod din, som cayenne og andre godsaker! Anne Marit

Linn

16.12.2012 kl.19:37
Ok. Tusen takk for info :-)

Line

16.12.2012 kl.23:38
Hei! Snart skal jeg til usa med lillemor på 10 mnd. Er det noen som har tips om hva jeg skal gjøre med mat til henne denne tiden? Har så lyst til å ta med brød men det varer jo ikke lenge uten fryser og grøt vil hun helst ikke ha! Må spise med hendene nemlig. Tenkte hvertfall å ta med gelatin og kokosolje...

Linn

17.12.2012 kl.00:09
Helios har et surdeigsrugbrød som er bakt etter riktige prinsipper. Holdbart i måneder før åpning. Bestilles på helsekost. Ganske godt, nettopp prøvd en pakke. Var holdbart til mars/april. Vet ikke om det er noe dere kan spise.

PirkePetter

17.12.2012 kl.01:26
Mange amerikanske byer har sine bondens markeder (http://farmersmarket.com/), og om du googler på local food, ecofood, organic food, local produce, og bynavnet etc så finner du nok gode kilder der du skal være.

Linn

17.12.2012 kl.01:38
Er det ok å spise hermetisert mat? F.eks brisling, sardiner, ansjos etc fra King Oscar?

Vibeke

17.12.2012 kl.14:57
Takk og pris for likesinnede! Lørdag var gullegod, håper på reprise snarest:-)

Anne MA

19.12.2012 kl.11:27
Jeg har også lest mye om Farmers market og gleder meg til å besøke nettopp dette i New York. Finner du det tror jeg du er berget! Ellers hadde jeg tatt med gelatin og leverkapsler til å blande i mat. Anne marit

Linn

20.12.2012 kl.18:45
Hvor mange måltider daglig er anbefalt på denne kosten?

Hanne

21.12.2012 kl.17:21
Debatt/utspørring etter innlegget om "lever samt nye frokostvaner" ( http://senseoflife.blogg.no/1354709630_lever_med_futt_i_samt.html?c=1356106707340 ) fortsetter her:

Bente

21.12.2012 kl.18:28
Til PirkePetter: lite energi, hår (på hodet) som jeg opplever ikke vokser samt er blitt en del tynnere siste måneder, hudutslett/hudkløe samt tørr hud, hovne øyelokk. Hva er det første som slår deg som jeg bør gripe fatt i?

PirkePetter

22.12.2012 kl.04:02
Du bør gripe fatt i alle matemner som anbefales i blogginnlegg og kommentarer i kraftmødrenes blogger, da du helt klart mangler minst flere av de næringsstoffer som omtales ofte. Så som jod, magnesium eller sink, samt vitamin A, D eller de fleste B vitaminer, især folinsyre og B12.

Symptomene er alle tegn på hypotyreose (http://www.tuberose.com/HypothyroidSymptoms.html), men hypotyreose forårsakes av næringsmangel og evt kjemikaliebelastning. Spørsmålet er om du mangler relevante næringsstoffer i kosten, eller har problemer med å ta dem opp. Uansett hva som er riktig her så omtales begge problemstillinger gjentatte ganger i både innlegg og kommentarer.

Linn

22.12.2012 kl.04:39
Bente: Kanskje p-pillebruk er relevant også? Jeg fikk hypothyrose av langvarig bruk p-piller.

Bente

22.12.2012 kl.15:38
PP: takk for svar! Næringsmangel - JA, helt klart. Har ikke "fått ut fingeren" og satt igang 100% men skjønner jeg nå ikke har noe valg. Symptomene taler for seg selv. Har en liten drøm om å få en oversikt over kostplan (et eksempel) jeg kan følge i løpet av en dag. Det jeg pr. idag gjør som er riktig: tar 3 ss gelatin (fra Idun) pr. dag samt 3 ss Cocosa kokosolje. Har nå kjøpt eplesideredikk som jeg tar noen ss av i litt vann x 3 pr. dag. Har siste to dager også svelget to rå eggeplommer på morgenen.Har også bestilt spekepølser fra Gry H. som jeg får i januar. En utfordring å finne upast. oster samt ferskmelk synes jeg men helt klart mulig. Skal også bestille smørolje fra Tidsporten men de har over tid vært utsolgt. Noen som har en dagsoversikt over da de spiser av tradisjonskost? Linn: ingen p-piller eller annen hormonprevensjon på meg de siste 20 år (har alltid vært skeptisk til det og fulgt magefølelsen). Skal til slutt bekjenne mine synder: er glad i kaffe og drikker ca. 3 krus hver dag. Til kaffen smaker det utrolig godt med en (liten) sjokoladebit. Jeg spiser brød til frokost og saboterer helt klart meg selv i forhold til maten (selv om jeg VET det ikke er bra). Har siste måneder hatt store forandringer privat med samboerforhold som har tatt slutt samt flytting til ny leilighet nå helt opp under julen. Mye mentalt stress og maten (meg selv) har liksom kommet i siste rekke. Nå er alt ferdig til jul, jeg og min sønn er vel etablert i ny leilighet så mitt mål nå på nyåret er å ta tak i kosten min 100% (for å redde helsa rett og slett). Tar gjerne imot gode råd fra dere mer erfarne tradisjonskost-tilhengere samt fra PP, så klart!

Marianne

22.12.2012 kl.18:06
Verden gikk visst ikke under i går likevel merkelig nok, men lever-tråden ser jeg henger i en tynn..ja, tråd så flytter spørsmålet mitt hit da:-)

PP, bare lurte på: hva med de med høyt blodtrykk i forhold til f.eks for lite natrium sammen med for lite magnesium osv, er det noen link der også, slik som med lavt blodtrykk, eller er det andre faktorer som spiller inn med for høyt blodtrykk ?

Lurte også på det med sprengte småkapillærer og også lett dannelse av blåmerker; hvilke mangler på næringsemner kan slikt skyldes ?

Og så vil jeg takke deg hjertelig og ønske deg, og dere andre her inne også, en riktig god jul :-)

Marianne

22.12.2012 kl.18:33
Bente, anbefaler deg varmt å lese de ulike blogginnleggene og PPs kommentarer, f.eks så gis det masse info i lever-tråden her under denne, og i de andre trådene også. Ellers er det mye god info å hente også i bloggen til Gry og kommentarfeltene og PPs råd der også :-)

Som jeg har forstått så er det viktig å kutte ut matvarer som blokkerer næringsopptak og forstyrrer mage/tarm ytterligere, samt sørge for at magesyrenivået er optimalt og også at tarmen er helet, før næringsopptaket igjen kan bli optimalt, så mistenker at du nok vil få beskjed fra PP etterhvert at det daglige brødet ditt nok må ryke ( med mindre du ikke bløtlegger først ihht ulike metoder, og deretter baker det selv da:-)

PirkePetter

23.12.2012 kl.04:37
Marianne, jeg svarte i går, men Anne Marit har ikke godkjent svaret enda

Yngvild

23.12.2012 kl.11:13
Synd, det markedet gikk jeg glipp av. Er det fast tradisjon på verket slik at jeg kan ha det til gode til neste år? Fryser du forresten ned ribba frem til julaften? Blir den like god da? Hilsen Yngvild

Linn

23.12.2012 kl.12:35
Bente: Ok. Jeg kan anbefale vannrenser www.multi-pure.no er den som er anbefalt f.eks på bloggen til Gry Hammer, og revitalisering med Granderplate etterpå. Det finnes også dyre vannrensere som Kangen, Alphion og Chanson. F.eks på uno vita shop har de litt forskjellig å velge i. Grander har de på Tidsporten. Når det kommer til tradisjonskost er jeg helt i startfasen selv. Gry Hammer har jo også skrevet noen e-bøker, kanskje d er mer konkrete tips i de.
Hanne: Hvordan går det med inntaket av lever? Har levergryte til frokost idag, stekt vel og merke :-)

Marianne

23.12.2012 kl.18:14
Ah, ok da er det på med ventekappa så kommer det vel etterhvert, tusen takk igjen PP :-)

Marianne

23.12.2012 kl.20:20
Hehehe ( lav latter for sikkerhets skyld, ikke høyrøstet) har lest linken, fullt mulig cyberdommedag er på vei likevel da, bare med et lite oppheng i tidsforskyving og (bloggkommetar-) masse. *tar fram popcornet selv og venter på åpningsshowet*

PP, Ikke bare er du veldig dyktig, men du er mer enn det, når du klarer å gi et godt svar på et spørsmål, som du i utgangspunktet ikke helt forsto engang, men forstår det da slik at for lavt blodtrykk/for høyt blodtrykk er som potato/poteito- altså egentlig det samme uttrykk for ubalanse/mangler mellom de samme mineralene :-) Takk igjen :-)

ET LIV I BALANSE.

24.12.2012 kl.19:17
Jeg vet ikke om det er fast tradisjon med Bondens Marked i Oslo rett før jul, men jeg i allefall si at juleribba til Haugen Gårdsmat var den beste jeg har smakt noensinnne: Svoren ble sprø så lett som bare det - og resten var saftig og godt....mmmm. God jul til alle mine lesere og til PP som gjør en formidabel innsats her inne og på andre kraftmødres blogger. Anne M

Bente

26.12.2012 kl.11:15
Venter spent på PPs kommentar som først måtte godkjennes..... Har ikke blitt borte vel?? :)

Bente

Linn

26.12.2012 kl.12:11
Bente, lurer på om svaret har kommet under forrige bloggpost.

Bente

26.12.2012 kl.13:19
Takk, Linn, men finner ikke svar fra PP.

Bente

Hanne

26.12.2012 kl.15:24
Gledelig jul! Her kommer den nevnte infoen om helbredssymptomer (fått fra PirkePetter, bare litt tilpasset noen steder)

HELBREDSSYMPTOMER / HELBREDSREAKSJONER / HELBREDSKRISE (eller andre ord som folk kan tenkes å søke på: helbred, symptomer, krise, healing symptoms, healing reactions, healing crisis)

Kvalme og andre symptomer relatert til fordøyelsessystemet er vanlig da kroppen bruker en del tid på å tilpasse seg det nye kostholdet. Og når dette også skjer samtidig som kroppen kanskje setter i gang reparasjonsprosesser, får man gjerne betennelser, feber, økt svette, diaré eller forstoppelse, hudproblemer m.m. i en liten periode. Kvalme kan dreie seg om at leveren og/eller bukspyttkjertelen tilpasser seg mer fett enn den er vant med.

Kroppen setter i gang betennelser for å fjerne døde eller skadde celler slik at de kan erstattes med nye. Og eventuelle steiner i galle eller nyrer løsner og forsvinner, men vil gjøre vondt inntil de løsner. Kroppen øker gjerne temperaturen (feber) for å få fortgang i slike prosesser, og diaré, økt svette og ev. oppkast er vanlig.

?Litt vondt i nyrene (?), måtte slå litt med håndbaken for å lindre.? Det er et godt tegn, så lenge du spiser som anbefalt og gir kroppen maksimalt med næringsstoffer. Føler du at det blir for mye kan du enten bremse det hele ved å øke konsumet av ikke-animalske matemner (slik at du får en pause), eller hjelpe kroppen i helbredsprosessen gjennom å spise mer kryddere, som hjelper på fordøyelse og avgiftning, samt stimulerer stoffskiftet/økt svetteproduksjon, stimulerer tarmperistaltikken og vannlating og i det hele tatt hjelper kroppen med å bli kvitt slim og slaggstoffer, gammel avføring som kan ha ligget limt fast i tarmen, særlig i utposninger, i måneder, samt ulike kjemikalier, etc via urinen. Det er viktig å få i seg mye uraffinert salt også når du har slike helbredsreaksjoner, slik at du ikke ender opp med hyponatremi, som i seg selv er svært helsefarlig, i tillegg til at lave natriumnivåer øker aktiviteten av et hormonsystem i kroppen som kalles renin-angiotensin-aldosteronsystemet (RAAS), og som i seg selv er betennelsesfremmende, øker blodtrykket, gir nyre, elver, hjerteproblemer, m.m. Salt, som i alle år har blitt påstått å øke blodtrykket samt forårsake hjerteproblemer, er helt nødvendig både for regulering av blodtrykket som for hjertecellenes helsetilstand. For lite salt er en vanlig årsak til hjerteinfarkt og en rekke andre hjerteproblemer, både i seg selv og fordi mangel på natrium øker nyrenes utskillelse av bl.a. magnesium, kalium og kalsium, og flere B-vitaminer.

Litt info om hyponatremi -

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia#Signs_and_symptoms

http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm

http://www.medicinenet.com/hyponatremia/page3.htm#what_are_the_symptoms_of_hyponatremia_low_blood_sodium

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000394.htm

Om RAAS -

http://en.wikipedia.org/wiki/Renin%E2%80%93angiotensin_system#Effects

http://www.urology-textbook.com/kidney-renin-aldosterone.html

http://advan.physiology.org/content/33/4/270.full

Hanne

26.12.2012 kl.15:25
Den klassiske forståelsen for helbredskrisesymptomer at kroppen avgifter seg, men dette er bare litt av hele prosessen da kroppen også setter i gang betennelsesreaksjoner for å fremme reparasjon og nybygging av celler og vev. Nok en faktor er at når kroppen plutselig får tilstrekkelige nivåer av ett eller flere næringsstoffer som er involvert i eller trengs for reparasjon av f.eks. et organ, eller for å oppjustere en kjemisk prosess i kroppen, så gjør den akkurat som når man er gravid, og reserverer ymse næringsstoffer til fosteret (på bekostning av mor, som gjerne kan bli alvorlig syk pga. næringsmangelen), og fjerner næringsstoffene det er snakk om fra blodet og gjerne flere organer og prosesser og reserverer disse for akkurat det den vil skal repareres eller oppjusteres. Når kroppen gjør slikt, så går det på bekostning av den totale helsa, og alle slags helseproblemer og symptomer kan oppstå. Jeg har til og med hatt en pasient som ble midlertidig blind som helbredskrisesymptom (han fikk igjen synet etter 5 dager) da kroppen antakelig reserverte alt vitamin A han fikk i seg for noe annet. På spørsmål om mulige årsaker svarte han at han ikke hadde fått seg til å spise lever enda, slik at han dermed ikke fikk i seg nok vitamin A. På den tiden fantes ikke den gjærede fiskeleveroljen jeg anbefaler i dag som kilde til vitaminer som A og D, utover lever og innmat generelt. Hele 9 tidligere pasienter opplevde å miste hørselen, 2 bare på det ene øret, men samtlige fikk den igjen i løpet av noen uker på det nye kostholdet.

Det jeg altså sier er at man kan forvente seg litt av hvert når man begynner å gi kroppen mer næring. Det som normalt avgjør ?graden av alvorlighet? av reaksjonene er i hvor stor grad man gjør bruk av næringsrike matemner. Mange, som velger ut det de vil spise, og unngår andre ting, opplever gjerne de verste symptomene fordi de ikke gir kroppen alle næringsstoffene den trenger, eller i de mengder den trenger.

Når kroppen har satt i gang reparasjons- og avgiftningsprosesser, er man i underfunksjon, hvor kroppen gjerne reserverer all næring for reparasjonsprosessene. Hvor lenge dette vil pågå er svært individuelt, og avhenger av fordøyelseskapasiteten utover i hvor stor grad du satser på hele det nye kostholdet. Og ikke f.ek.s fravelger enkelte matemner eller drikker fordi de ikke passer deg eller du ikke liker dem, etc.

?Om man har ?lekk tarm? og nettopp har begynt på tradisjonskosten (som bl.a. vil reparere tarmen), kan man prøve adaptogener som f.eks. reinrot, eller er det bare tull i do så tidlig?? Du kan absolutt prøve da adaptogener gir fortgang i prosessen samtidig som de beskytter mot en del av de mindre kjekke reaksjonene. Kryddere får også fart i prosessen, samtidig som de beskytter til dels mot de fleste av de mer ubehagelige reaksjonene. Og selvfølgelig salt.

Om helbredsreaksjoner etc.:

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal5.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal4.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal10.php

http://www.naturalnews.com/036968_healing_crisis_detoxification_liver_health.html
26.12.2012 kl.22:10
Sliter med gallesteinssmerter etter 2 mnd på kraftkost, selv etter ikke-overfete måltider. Er dette en måte å få renset opp på:

http://blogg.super-nature.no/fat2fit-gallestein-og-naturlig-rens-av-galleblaeren - eller renses det bedre opp og enda mer naturlig på kraftkosten?

Kanskje pirkepetter kan hjelpe når juleferien har lagt seg :)

PirkePetter

27.12.2012 kl.02:43
Gallesteiner som løsner når man begynner med tradisjonskost er ikke uvanlig, og de forsvinner for godt også. Er du imidlertid helt sikker på at det dreier seg om gallesteiner, og ikke "bare" er f.eks betennelse eller kolikk i galleblæren? Om du har begynt å spise mer fett enn du er vant med, er der en viss sjanse for at galleblæren din har skrumpet litt inn (atrofi) av mangel på fett som utløser galleproduksjon i leveren, og som galleblæren da konsentrerer og tømmer ut i tarmen. Dette er mer sannsynlig om du har spist lite fett.

Jeg anbefaler ikke fremgangsmåten som nevnes da olivenolje ofte fører til at mer kolesterol konsentrerer seg i galleblæren. Olivenolje og annen vegetabilsk olje får også galleblæren til å trekke seg sammen etter konsum, hvilket vil gi mer smerter. Nok en ting er at om steinene er store, så kan denne fremgangsmåten fører til at de sitter fast i gallegangen, hvilket vil medføre øyeblikkelig operasjon eller et sannsynlig "for tidlig teppefall" for denne inkarnasjonen. Jeg kjenner også til tilfeller hvor steiner som kom ut dagen etter slik olivenoljekur faktisk var dannet av olivenoljen i reaksjon med kalium i sitronsaften som ofte blir brukt sammen med olivenoljen.

Konsum av mye taurin (mye i hjerte), og/eller mellomkjedet fett fra kokosolje og/eller upasteurisert smør, samt fosfatidylkolin/lecithin (mye i lever og eggeplommer) oppløser gallesteiner.

Om steinene er dannet av kalsium vil magnesiumsulfat, som anbefales i artikkelen, være en god ide, også fordi magnesium får gallegangene til å utvide seg/slappe av, foruten at magnesium er smertedempende. Varme bad med magnesiumsulfat er også en god ide, samt bruk av magnesiumolje utvortes flere ganger til dagen.

Har du gurkemeie (curcuma longa), bruk den i mat og/eller drikk som te flere ganger daglig, da gurkemeie hjelper mot gallesteinsmerter og kolikk eller betennelse i gallenblæren, samt leverproblemer generelt.

Hanne

27.12.2012 kl.11:50
Jeg postet to innlegg om helbredssymptomer i går ettermiddag. Anne Marit, om det da ikke er slik at de ikke er godkjent, godkjenner du, er du snill?
27.12.2012 kl.13:16
Takk for svar midt i juleferien! Englene hviler ikke ;) :)

Bader i Epsom salt annenhver dag, 200 g per karbad. Bader i kun ti minutter, fordi jeg leste et sted at om man bader lenger, kan effekten reverserer og man tar opp igjen schuiten som nettopp er trukket ut fra kroppen. Stemmer det? Eller kan jeg bade lenger?

Hvor mye Epsom-salt skal jeg drikke, dersom jeg vil prøve det for å lindre, hva er blandingsforholdet med vann?

Magnesiumoljen stikker, synes jeg, og gjør kroppen så klam, klissvåt av svette hver natt (selv om jeg smører bare kvart kropp av gangen. Svette nå gjør jeg nok uansett, men xtra pga oljen.) Blander ut oljen m halvparten vann, men stikker/gjør klam likevel. Altså oljen fra iHerb som Gry har anbefalt på sin blogg. Jeg må kanskje bare leve m dette nå, eller har du noen triks?

PirkePetter

27.12.2012 kl.15:33
Man tar ikke opp igjen det som skilles ut av kroppen via huden, så bare bad så lenge du vil. Ca 500gram/2 kopper er ideell dose i badet, men det anbefales å starte med en halv til en hel kopp og øke mengden gradvis, for å unngå negativ reaksjon (dårlig humør, irritabilitet, hyperaktivitet, søvnløshet og sterk nattesvette, sterk avgiftning, hudreaksjoner, m.m) på spesielt svovelet.

Om du har magnesiumolje anbefaler jeg at du bruker denne, 5-10 sprut'er, i et glass klorfritt vann, da magnesiumklorid er lettere å ta opp enn magnesiumsulfat. Vil du bruke magnesiumsulfat også, anbefales fra 1/2-2 teskjeer i et glass vann 1-2 ganger til dagen, fortrinnsvis morgen og kveld.

Det som stikker i oljen er kloret, slik at det ofte anbefales å blande ut i f.eks kokosolje og smøre på huden. At du svetter ekstra er sannsynligvis tegn på økt blodsirkulasjon (magnesium utvider blodkar og kapillærer) og avgiftning via huden, især om svetten lukter vondt. Jeg kjenner ikke til oljen fra iherb, men vet at Zechsteinoljen, som også SunVita og Christer i Tidsporten har, er den beste og reneste, og som også kan tas innvortes.

Marianne

27.12.2012 kl.20:59
PP: Ang magnesium her, bare lurte på hvor mye man bør opp i pr dag om man mangler magnesium ? Jeg har ikke fått oljen ennå, men den bør dukke opp snart, men inntil da, er det ok med sulfatet i vann som drikke for å få opp nivåene, og hvor mye bør jeg innta daglig da ? Og skal det på tom mage eller da med mat ? Tar også mag.sulfat-fotbad 3-4 g pr uke ( ca 50 g pr gang) samt inntar kraft daglig da.

Vet du forresten om det finnes noen gode tilnærminger/tester for å få målt reelle nivåer av vitaminer og mineraler i kroppen ? Har forstått det slik at vanlige blodprøver ikke viser reell status, men mer øyeblikksinfo av det som kun ligger i blodet, og ikke i celleopptaket ?

Lurte også på hva slags matemner som gir mest/best K2 ved siden av smør ? ( *lurer og lurer over her*..:-)
27.12.2012 kl.21:36
Om det er slik at galleblæren har skrumpet pga tidligere fettfattig kost, vil den da bli vokse seg normal igjen med kraftkost, eller vil skadene kunne være varige?

Tusen takk igjen
27.12.2012 kl.22:32
Til Pirkepetter: Det du skriver om gallesteiner over er interessant, men hvor har du hentet denne kunnskapen fra? Kan du oppgi noen referanser? På forhånd takk!

PirkePetter

28.12.2012 kl.01:06
Marianne, samme dosering som nevnt ovenfor. Tar du mer vil du risikere diare, da kroppen reagerer med diare om den får for mye magnesium på en gang via mage-tarm. Av den grunn er større mengder magnesium et godt avføringsmiddel ved forstoppelse.

Det finnes en rekke tester, men jeg har aldri brydd meg med slike, da jeg oppfatter dem som meningsløse all den tid jeg ikke gir råd om enkeltnæringsstoffer som tilskudd, men alltid anbefaler næringsrike matemner. Og næringsrike matemner, eller riktig tilberedte vegetabilske matemner, inneholder det man eventuelt mangler, slik at flisespikkeri om hvilke næringsstoffer man finner lite av i akkurat det øyeblikket du tar diverse prøver har lite for seg. Nok en grunn til min motvilje mot slike tester er det at selv om de viser mangel på et gitt næringsstoff så hjelper denne kunnskapen i seg selv svært lite om du ikke er sikker på at du faktisk mangler dette næringsstoffet fordi du får for lite av det i kosten din. Eller om du spiser mat som inneholder næringsstoffet sammen med annen mat, men som blokkerer opptaket av næringsstoffet. Eller du har mage-tarmproblemer som reduserer opptaket. Eller du mangler egentlig andre næringsstoffer som jobber sammen med det næringsstoffet prøvene viser mangel på, slik at problemet ikke er mangel på annet enn synergister og agonister. Eller du har kjemikaliebelastning som på ymse vis blokkerer opptak eller funksjon i kroppen. For å unngå slikt gjettverk om høna eller egget så gir jeg ganske enkelt blaffen og gir både høna og egget samtidig via mat, ikke kosttilskudd.

Jeg forholder meg heller til symptomer og visuelle tegn på næringsmangler som indikasjoner, og hvor eventuelle prøver regnes som veiledende.

Angående andre matemner som inneholder K2 så fikk du link til info om dette i lever-futt-innlegget.

Anonym, galleblæren blir helt normal igjen, men kan gi problemer med galleutskillelse og å ta opp fett/negative reaksjoner på økt fettkonsum (unntatt mellomkjedet fett fra kokosolje) inntil den fungerer normalt igjen. Referansene er i hodet mitt, samt erfaring fra tidligere pasienter. Og også via en god del artikler og forskningsreferanser jeg har på maskinen, og som jeg har samlet på gjennom åra. Søk på ord som "fat free diet gall bladder atrophy" så vil du nok få en del nyttig info.

Marianne

28.12.2012 kl.09:54
Takk igjen :-) ble bare litt forvirret over begrepene vitamin K og vitamin K2 :-)

Gir veldig mye mening det du sier mht ulike tester, har vært avventende/skeptisk til evt å finne noen som tilbyr alternative tester osv, så takk for innsikt :-)

Apropos forstoppelse og inntak av protein når magesyren er for lav, hvordan kan man best få systemet til å flyte i mellomtiden, til fordøyelsen er blitt bra igjen ? Eller må man bare regne med forstoppelse til magesyrenivået er stabilisert ? Kan i såfall da f.eks magnesiumsulfat via mage/tarm brukes som hjelp til å få flyt på systemet igjen inntil videre ?

Hanne

28.12.2012 kl.11:51
Her er så mye både kort og langt liv, så jeg prøver igjen:

Gledelig jul! Her kommer den nevnte infoen om helbredssymptomer (fått fra PirkePetter, bare litt tilpasset noen steder)

HELBREDSSYMPTOMER / HELBREDSREAKSJONER / HELBREDSKRISE (eller andre ord som folk kan tenkes å søke på: helbred, symptomer, krise, healing symptoms, healing reactions, healing crisis)

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal5.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal4.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal10.php

http://www.naturalnews.com/036968_healing_crisis_detoxification_liver_health.html

Kvalme og andre symptomer relatert til fordøyelsessystemet er vanlig da kroppen bruker en del tid på å tilpasse seg det nye kostholdet. Og når dette også skjer samtidig som kroppen kanskje setter i gang reparasjonsprosesser, får man gjerne betennelser, feber, økt svette, diaré eller forstoppelse, hudproblemer m.m. i en liten periode. Kvalme kan dreie seg om at leveren og/eller bukspyttkjertelen tilpasser seg mer fett enn den er vant med.

Kroppen setter i gang betennelser for å fjerne døde eller skadde celler slik at de kan erstattes med nye. Og eventuelle steiner i galle eller nyrer løsner og forsvinner, men vil gjøre vondt inntil de løsner. Kroppen øker gjerne temperaturen (feber) for å få fortgang i slike prosesser, og diaré, økt svette og ev. oppkast er vanlig.

Hanne

28.12.2012 kl.11:52
Gledelig jul! Her kommer den nevnte infoen om helbredssymptomer (fått fra PirkePetter, bare litt tilpasset noen steder)

HELBREDSSYMPTOMER / HELBREDSREAKSJONER / HELBREDSKRISE (eller andre ord som folk kan tenkes å søke på: helbred, symptomer, krise, healing symptoms, healing reactions, healing crisis)

Kvalme og andre symptomer relatert til fordøyelsessystemet er vanlig da kroppen bruker en del tid på å tilpasse seg det nye kostholdet. Og når dette også skjer samtidig som kroppen kanskje setter i gang reparasjonsprosesser, får man gjerne betennelser, feber, økt svette, diaré eller forstoppelse, hudproblemer m.m. i en liten periode. Kvalme kan dreie seg om at leveren og/eller bukspyttkjertelen tilpasser seg mer fett enn den er vant med.

Kroppen setter i gang betennelser for å fjerne døde eller skadde celler slik at de kan erstattes med nye. Og eventuelle steiner i galle eller nyrer løsner og forsvinner, men vil gjøre vondt inntil de løsner. Kroppen øker gjerne temperaturen (feber) for å få fortgang i slike prosesser, og diaré, økt svette og ev. oppkast er vanlig.

Hanne

28.12.2012 kl.11:54
?Litt vondt i nyrene (?), måtte slå litt med håndbaken for å lindre. ?Det er et godt tegn, så lenge du spiser som anbefalt og gir kroppen maksimalt med næringsstoffer. Føler du at det blir for mye kan du enten bremse det hele ved å øke konsumet av ikke-animalske matemner (slik at du får en pause), eller hjelpe kroppen i helbredsprosessen gjennom å spise mer kryddere, som hjelper på fordøyelse og avgiftning, samt stimulerer stoffskiftet/økt svetteproduksjon, stimulerer tarmperistaltikken og vannlating og i det hele tatt hjelper kroppen med å bli kvitt slim og slaggstoffer, gammel avføring som kan ha ligget limt fast i tarmen, særlig i utposninger, i måneder, samt ulike kjemikalier, etc via urinen. Det er viktig å få i seg mye uraffinert salt også når du har slike helbredsreaksjoner, slik at du ikke ender opp med hyponatremi, som i seg selv er svært helsefarlig, i tillegg til at lave natriumnivåer øker aktiviteten av et hormonsystem i kroppen som kalles renin-angiotensin-aldosteronsystemet (RAAS), og som i seg selv er betennelsesfremmende, øker blodtrykket, gir nyre, elver, hjerteproblemer, m.m. Salt, som i alle år har blitt påstått å øke blodtrykket samt forårsake hjerteproblemer, er helt nødvendig både for regulering av blodtrykket som for hjertecellenes helsetilstand. For lite salt er en vanlig årsak til hjerteinfarkt og en rekke andre hjerteproblemer, både i seg selv og fordi mangel på natrium øker nyrenes utskillelse av bl.a. magnesium, kalium og kalsium, og flere B-vitaminer.

Litt info om hyponatremi -

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia#Signs_and_symptoms

http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm

http://www.medicinenet.com/hyponatremia/page3.htm#what_are_the_symptoms_of_hyponatremia_low_blood_sodium

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000394.htm

Hanne

28.12.2012 kl.11:55
?Litt vondt i nyrene (?), måtte slå litt med håndbaken for å lindre.?

Det er et godt tegn, så lenge du spiser som anbefalt og gir kroppen maksimalt med næringsstoffer. Føler du at det blir for mye kan du enten bremse det hele ved å øke konsumet av ikke-animalske matemner (slik at du får en pause), eller hjelpe kroppen i helbredsprosessen gjennom å spise mer kryddere, som hjelper på fordøyelse og avgiftning, samt stimulerer stoffskiftet/økt svetteproduksjon, stimulerer tarmperistaltikken og vannlating og i det hele tatt hjelper kroppen med å bli kvitt slim og slaggstoffer, gammel avføring som kan ha ligget limt fast i tarmen, særlig i utposninger, i måneder, samt ulike kjemikalier, etc via urinen. Det er viktig å få i seg mye uraffinert salt også når du har slike helbredsreaksjoner, slik at du ikke ender opp med hyponatremi, som i seg selv er svært helsefarlig, i tillegg til at lave natriumnivåer øker aktiviteten av et hormonsystem i kroppen som kalles renin-angiotensin-aldosteronsystemet (RAAS), og som i seg selv er betennelsesfremmende, øker blodtrykket, gir nyre, elver, hjerteproblemer, m.m. Salt, som i alle år har blitt påstått å øke blodtrykket samt forårsake hjerteproblemer, er helt nødvendig både for regulering av blodtrykket som for hjertecellenes helsetilstand. For lite salt er en vanlig årsak til hjerteinfarkt og en rekke andre hjerteproblemer, både i seg selv og fordi mangel på natrium øker nyrenes utskillelse av bl.a. magnesium, kalium og kalsium, og flere B-vitaminer.

Hanne

28.12.2012 kl.11:56
Den klassiske forståelsen for helbredskrisesymptomer at kroppen avgifter seg, men dette er bare litt av hele prosessen da kroppen også setter i gang betennelsesreaksjoner for å fremme reparasjon og nybygging av celler og vev. Nok en faktor er at når kroppen plutselig får tilstrekkelige nivåer av ett eller flere næringsstoffer som er involvert i eller trengs for reparasjon av f.eks. et organ, eller for å oppjustere en kjemisk prosess i kroppen, så gjør den akkurat som når man er gravid, og reserverer ymse næringsstoffer til fosteret (på bekostning av mor, som gjerne kan bli alvorlig syk pga. næringsmangelen), og fjerner næringsstoffene det er snakk om fra blodet og gjerne flere organer og prosesser og reserverer disse for akkurat det den vil skal repareres eller oppjusteres. Når kroppen gjør slikt, så går det på bekostning av den totale helsa, og alle slags helseproblemer og symptomer kan oppstå. Jeg har til og med hatt en pasient som ble midlertidig blind som helbredskrisesymptom (han fikk igjen synet etter 5 dager) da kroppen antakelig reserverte alt vitamin A han fikk i seg for noe annet. På spørsmål om mulige årsaker svarte han at han ikke hadde fått seg til å spise lever enda, slik at han dermed ikke fikk i seg nok vitamin A. På den tiden fantes ikke den gjærede fiskeleveroljen jeg anbefaler i dag som kilde til vitaminer som A og D, utover lever og innmat generelt. Hele 9 tidligere pasienter opplevde å miste hørselen, 2 bare på det ene øret, men samtlige fikk den igjen i løpet av noen uker på det nye kostholdet.

Det jeg altså sier er at man kan forvente seg litt av hvert når man begynner å gi kroppen mer næring. Det som normalt avgjør ?graden av alvorlighet? av reaksjonene er i hvor stor grad man gjør bruk av næringsrike matemner. Mange, som velger ut det de vil spise, og unngår andre ting, opplever gjerne de verste symptomene fordi de ikke gir kroppen alle næringsstoffene den trenger, eller i de mengder den trenger.

Når kroppen har satt i gang reparasjons- og avgiftningsprosesser, er man i underfunksjon, hvor kroppen gjerne reserverer all næring for reparasjonsprosessene. Hvor lenge dette vil pågå er svært individuelt, og avhenger av fordøyelseskapasiteten utover i hvor stor grad du satser på hele det nye kostholdet. Og ikke f.ek.s fravelger enkelte matemner eller drikker fordi de ikke passer deg eller du ikke liker dem, etc.

?Om man har ?lekk tarm? og nettopp har begynt på tradisjonskosten (som bl.a. vil reparere tarmen), kan man prøve adaptogener som f.eks. reinrot, eller er det bare tull i do så tidlig?? Du kan absolutt prøve da adaptogener gir fortgang i prosessen samtidig som de beskytter mot en del av de mindre kjekke reaksjonene. Kryddere får også fart i prosessen, samtidig som de beskytter til dels mot de fleste av de mer ubehagelige reaksjonene. Og selvfølgelig salt.

Hanne

28.12.2012 kl.12:02
(Dette var mye knoting! Prøvde litt frem og tilbake, og forstod så at kommentarene godkjennes automatisk kun dersom det ikke er samlinger/oppsett av lenker i dem. (?) Prøver lenkene i et annet oppsett her:

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal5.php, http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal4.php, http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal10.php, http://www.naturalnews.com/036968_healing_crisis_detoxification_liver_health.html,

Litt info om hyponatremi -

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia#Signs_and_symptoms, http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm, http://www.medicinenet.com/hyponatremia/page3.htm#what_are_the_symptoms_of_hyponatremia_low_blood_sodium, http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000394.htm

Om RAAS -

http://en.wikipedia.org/wiki/Renin%E2%80%93angiotensin_system#Effects, http://www.urology-textbook.com/kidney-renin-aldosterone.html, http://advan.physiology.org/content/33/4/270.full

Hanne

28.12.2012 kl.12:05
(Dette var mye knot! Prøvde litt frem og tilbake, og forstod så at kommentarene bare godkjennes automatisk dersom det ikke er samlinger/oppsett av lenker i dem. (?) Så derfor er helbredsinfoen ovenfor uten lenkene fra PP. Anne Marit, når du ser alle innleggene fra meg om dette temaet, ikke noe vits i å godkjenne alle da, da blir det bare smørje her, godkjenne bare det siste, ok? :)

Hanne

28.12.2012 kl.12:09
Info om HELBREDSKRISE (lenker fra PP)

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal5.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal4.php

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/heal10.php

http://www.naturalnews.com/036968_healing_crisis_detoxification_liver_health.html

Litt info om hyponatremi -

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia#Signs_and_symptoms

http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm

http://www.medicinenet.com/hyponatremia/page3.htm#what_are_the_symptoms_of_hyponatremia_low_blood_sodium

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000394.htm

Om RAAS -

http://en.wikipedia.org/wiki/Renin%E2%80%93angiotensin_system#Effects

http://www.urology-textbook.com/kidney-renin-aldosterone.html http://advan.physiology.org/content/33/4/270.full

Maria

28.12.2012 kl.12:56
Noen som har gode tips når det gjelder helt flytende diaré på små barn (1 år)? Har hatt det siden julaften, men hun både spiser og drikker greit og er i god form ellers. Noe spesielt hun bør spise, eller ikke spise? Noen mener dette er vanlig når de får tenner, men er det egentlig det? Høres rart ut men ? er de første jekslene som dukker opp nå.

PirkePetter

28.12.2012 kl.13:36
Maria, litt nyttig info her -

http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1353003905981#c5035747295469644701

Marianne, du kan fint bruke magnesiumsulfat for å få fortgang på "flyten," og surnede melkeprodukter vil også være bra å bruke for å normalisere ph og bakterie og gjærsoppfloraen i tarmen

Hanne, denne nazigodkjennings og captchafunksjonen, pluss ordbegrensningen, gjør blogger til skriftdiktaturer!

Marianne

28.12.2012 kl.21:29
Takk for tips :-)

Lurer på om jeg sannsynligvis ligger noe lavt på inntak av kokosolje og gelatin, 3 ss av hver pr dag. Bør jeg øke på av disse ?

Lurte også på hva slags matemner som er best for å erstatte bruk av marevan (som jeg har forstått er tilnærmet rottegift for sikkerhets skyld :-/ ) og hva slags mengder av matemnene pr dag. Jeg spør med tanke på en i nær familie, og respekterer om du ikke vil svare for andre, men drister meg til å spørre likevel, da hun såvidt vet hva en blogg er, lang mindre et kommentarfelt :-) Så forstår jeg om du ikke vil svare :-) Jeg vet hun skulle ønske hun kunne slutte med det, men hun har lite kunnskap ang det og er bekymret for å begi seg ut på egenbehandling, og synes også det er vanskelig i hendene på leger som såklart pusher medisiner, og ikke ernæringsråd, og også advarer mot å gå vekk fra medisinen :-(

Hanne

28.12.2012 kl.22:37
PP, det er ekstremt, ja. Men må vel være slik for å unngå spam. (Men det script-gjøgleriet, det er tullete.)

Spørsmål: Hvis man er helt i nød og virkelig trenger noe smertestillende, kan man da ta f.eks. 200 gram Ibux, eller settes helsa til tarmen langt tilbake da? (Har vært 3 mnd uten noe som helst av smertestillende.)

Kan øresus (ikke forårsaket av for høy musikk e.l.) bedres av tradisjonskost?

Tusen takk:)

ET LIV I BALANSE.

28.12.2012 kl.23:59
Godt å se at dere ikke ligger på latsiden selv om det er romjul. Jeg har vært litt low i energi selv i det siste - noe som jeg har skjønt mest sannsynlig skyldes mitt økte inntak av lever den siste måneden. Og stress. Utfra det jeg har lært fra PP betyr mer lever økte nivåer av vitamin B i kroppen - og vit B krever magnesium for å aktiveres. Stress tapper en for magnesium i tillegg. Jeg føler at magnesiumoljen alene ikke har vært nok, så nå er jeg i gang med saltbad i tillegg. Det ser ut til å fungere veldig godt - og kroppen faller gradvis tilbake på plass. Ellers har jeg klart å holde meg sånn nogenlunde "på matta" i julen. Jeg har kost meg med all den feite julematen, og også hatt noen små utskeielser - men ikke så store utskeielser at det har gått utover kropp og helse. Julekaker og syv søte sorter har aldri vært min greie - og det frister meg ikke. Jeg er så glad i mine tradisjonsmatrutiner og det er ingen tvil om at kroppen trives best med det, så jeg ser heller ingen grunn til å bryte disse gode rutinene selv om det er jul. Ingenting er bedre for humøret (?) enn et stort glass syrlig tykk kefir (stort smil)! Jeg håper å komme med et nytt innlegg ila helgen.

ET LIV I BALANSE.

29.12.2012 kl.00:00
Og Hanne - godkjenningen gikk raskere enn jeg greidde å lese - så alle kommentarene kom med. Kan evt slette om du ønsker det. AM

Maja

29.12.2012 kl.00:42
Hei PP,

Kunne jeg bedt deg sende noen linker som motbeviser mye av det skolemedisinene sier? Har en bror som blodnekter for at "alternative" metoder kan virke. Trenger litt fakta han kan lese seg opp på :)

PirkePetter

29.12.2012 kl.02:37
Marianne, marevan/warfarin er ikke tilnærmet rottegift, men faktisk rottegift, og fører til at rottene dør av indre blødninger etter konsum.

Magnesium, vitaminene A, D, B3, B6, B9/folinsyre, B12, E, K2, mer mettet fett og protein for aminosyrer som glycin, karnosin og taurin, samt kraft for glukosamin sulfat regulerer blodets tetthet. Alle sterke kryddere gjør det samme, og mye bedre enn både warfarin og aspirin, m.m, uten bivirkninger. Eksempler er ingefær, cayenne, kløver, sort pepper, løk, hvitløk, gurkemeie, kanel, dill, oregano, etc

Hanne, ibux blir avgiftet så lenge du har et ellers næringsrikt kosthold. Spesielt mer protein og mettet fett beskytter lever og nyrer mot negative virkninger. Magnesium er kroppens hovedsmertestiller utover endorfiner.

Vitaminene A, D, B3, B6, B12, kolin, og K2, magnesium og sink hjelper mot tinnitus, uansett årsak. Her er mer info (også i margen på høyre side av nettsiden) ?

http://www.livestrong.com/article/440916-nutrition-for-tinnitus

Kraniosakralterapi og myofascial release/triggerpunkterapi (hos en kiropraktor eller osteopat, eller til nøds psykopat om du liker litt selvplaging) er også nyttig, og får fortgang i helbredsprosessen.

PirkePetter

29.12.2012 kl.02:42
Maja, jeg representerer ikke alternativ medisin, men ekte, uavhengig og sannferdig vitenskap. Du spesifiserer ikke hva du vil ha motbevist, så du får kikke litt selv på følgende sider -

http://raypeat.com/articles/

http://www.litalee.com/shopdisplaycategories.asp?id=19&cat=Articles

http://www.healingnaturallybybee.com/

http://www.second-opinions.co.uk/

http://www.diabetes-diet.org.uk/

http://primalmeded.com/

http://www.westonaprice.org/

http://www.alun.dk/sund_kost.asp

http://drcate.com/

Cecilie

29.12.2012 kl.07:13
PP: Da forstår jeg det som at magnesiumoljen kan blandes direkte i kokosoljen? Hvilket blandingsforhold anbefaler du? Hvilket salt anbefales for fotbad? Takk for masse nyttig info:)

Marianne

29.12.2012 kl.09:57
Tusen takk for at du ville svare:-)

Jeg vet at hun har hatt urinsyregikt tidligere, men har vært anfallsfri/symptomfri i flere år etter at hun kuttet ut purinholdig mat som svinekjøtt og innmat (og sikkert andre purinholdige matvarer også) så jeg vil anta at hun nekter å gå tilbake til disse to matemnene da. Finnes det en annen god animalsk matkilde forutenom innmat da altså, som gir mye A- og B-vitaminer av de B-vitaminene du nevner ? Takk igjen :-)

Hanne, takk for innleggene om helbredsinfo og innsats tross streng og vanskelig dørvakt :-)

PirkePetter

29.12.2012 kl.14:24
Cecilie, det er det samme da kokosoljen kun er ment som beskyttelse mot eventuell svie om du har sart hud og reagerer på kloren i oljen. For fotbad anbefales i utgangspunktet magnesiumklorid, da den tas bedre opp enn magnesiumsulfat. Nest beste alternativ er magnesiumsulfat/engelsk salt, og deretter magnesiumrikt salt som f.eks Heliossalt eller keltisk salt.

Marianne, fiskeleverolje gir mye vitamin A, samt fet fisk, men B vitaminer er det lite av i alt annet enn lever. Purinfritt kosthold er like meningsløst som glutenfritt, da dette er en omgåelse av virkningen, og ikke en måte å gjøre noe med selve årsaken på. Og i og med at puriner dannes i kroppen fra flere aminosyrer, og er en nødvendig del av genene, så er et slikt kosthold bare selvbedrageri. Puriner har heller aldri vært årsak til urinsyregikt, da det er mangel på næringstoffer som deltar i nedbrytingen av urinsyre som er den egentlige årsaken. At man har for høye nivåer av urinsyre i kroppen skyldes dermed mangel på næringsstoffer, og da nettopp næringstoffer man får mye av via innmat og annen animalsk mat. Urinsyre er faktisk også en sterk antioksidant.

Utover vitaminene C og flere B vitaminer, samt kalium og magnesium så er glycin i gelatin med på å fjerne for mye urinsyre i kroppen.

Marianne

29.12.2012 kl.15:17
Tusen takk for oppklaring, dette med urinsyregikt osv som hun har forklart kan jeg ingenting om, så takk for forklaring :-) Vet at hun har spist mye animalsk mat/noe innmat tidligere i den tiden da hun fikk urinsyregikt da, men da er det snarere mangel på C-vitamin, kalium, magnesium og/eller glycin som kan ha utløst anfallene ? Skal overbringe infoen ved neste anledning :-)

Hanne

29.12.2012 kl.22:43
Anne Marit - La de originale helbredsinnleggene fra 26.12 stå, imens du sletter diverse kopier (og versjoner) fra 28.12. Da blir det oversiktlig og fint! :)

PP - Psykopater Mot Øresus, det høres ut som en skremmende forening. Tusen takk for info :)

Spørsmål igjen: Hvordan kan jeg egentlig vite om jeg tåler usyrnede melkeprodukter (fra ferskmelk)? Har såvidt lest litt om forsinket matallergi/-intoleranse. Dersom man har det, så kan man vel ha diffuse plager som man ikke helt vet hva er/kommer av, det kan være lett å tro det er noe annet enn melk, men ikke vite hva? Hvor lenge må man kutte ut ferskmelk for å finne ut?

Babyer og gommekløe når tannebissene begynner å titte frem (5 mnd gammel baby som fullammes): Noen gode tips? Jeg har et par midler her som jeg ikke vet om jeg tør å bruke. Det ene er: Tincture of matricaria (kamille), et pulver som skal tas med skje, det står at det er et "herbal product", men det inneholder laktose, og det andre er: Bonjela Teething gel, som inneholder "two active ingredients, lidocaine hydrochloride and cetalkonium chloride."

PirkePetter

30.12.2012 kl.02:22
Alle tåler usyrnede melkeprodukter, da det ikke finnes substanser i slike som kan forårsake helseproblemer.

Av produktene du oppgir virker ingen ok, da det ene (tinkturen) sannsynligvis er alkoholbasert, og det andre er direkte helseskadelig. Søk på "dangers of lidocaine" så får du en ide. Om den andre substansen -

Cationic surfactants These chemicals have a positive electrical charge. They contain a quaternary ammonium group and are often called "quats". These are used in hair conditioners, but originated from the paper and fabric industries as softeners and anti-static agents. In the long run they cause the hair to become dry and brittle. They are synthetic, irritating, allergenic and toxic, and oral intake of them can be lethal.· Stearalkonium chloride · Benzalkonium chloride · Cetrimonium chloride · Cetalkonium chloride · Lauryl dimonium hydrolysed collagen

Lidocain er også rapportert som årsak til flere dødsfall, skjønt da ved bruk av større mengder enn de som nok finnes i produktet. Det er uansett ikke lurt å bruke slike kjemikalier i munnen på et lite barn da alt som blir i munnen bare en liten stund kan ende opp i hjernen. Hvilket er hvorfor f.eks aspartam i tyggegummi eller drops, etc eller nikotin i drops, er betydelig mer skadelig for hjernen enn via brus og annen mat, eller tobakk.

Søker du på "clove oil infants" så får du info om hvordan du bruker kryddernellikolje for gommekløe så vel som for tannverk. Den virksomme substansen er eugenol, som tannleger bruker, eller i alle fall pleide å bruke før i tiden, som lokalbedøvelse.

Grunnen til at jeg ikke vedlegger linker er for å slippe captcha, nummerlek og godkjenningsmas.

Line

30.12.2012 kl.14:40
Men hva med dyreallergier, støv allergier osv som ikke har med mat å gjøre. Er dette også tegn på mangel av ett eller annet?

Marianne

30.12.2012 kl.15:52
PP; ang kalium; hvilke animalske matemner har mye av dette igjen? Er det alle upast melkeprodukter eller noen spesielt ? På slike top-5 lister og slikt på nett er det alltid nevnt banan, aprikoser og andre vegetabilske kilder.

Jeg tar nå tilskudd av MSM http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Best-MSM-Powder-250-g/5 men vil jo gjerne bort fra tilskudd generelt. Hva tenker du om MSM ? Jeg synes å huske å ha lest et sted her om matvarer med svovel, men kan ikke finne det igjen, og hjernen jobber sannsynligvis på spreng inni der et eller annet sted for å fordøye all info over de siste par ukene, så det har sannsynligvis skjedd et lite drypp på veien til all infolagringen.. :-)

Hanne

30.12.2012 kl.23:03
Tusen takk, PP. I "oppskriften" på nettet står det at man skal blande ut kryddernellikoljen med planteolje. Jeg regner med at jeg skal blande med kokosfett istedet?

Linda

17.01.2013 kl.22:25
Hei!

Jeg hiver meg på som en av de som har begynt å spise rå lever og rå eggeplommer! Hihi! Etter å ha fulgt wicked-mums bloggene i ett par års tid så føles det som om jeg endelig har funnet "svaret" på hvordan bli frisk, jeg har hatt mange turer med utredning på sykehus med mine ME- symptomer og har blitt utredet for autoimmune sykdommer da såkalt bindevevssykdom, ferden pågår enda og utredes videre for fibromyalgi og utmattelsessyndrom da ingen ser ut til å finne no svar... Ååååå så sliten og oppgitt man blir. MEN jeg har tatt små babyskritt og innført litt kraft, har skapet fullt av gelatin i kapsler, kokosfett, rå eggeplommer og til slutt kronen på verket: Rå lever! Når jeg leser hvor fort noen ser ut til å komme til hektene på "bare" lever" så tenkte jeg at dette må prøves! Som sagt så gjort. Var skeptisk, da jeg leste hvor mange som "grein på nesa" over både smak og lukt.... meeeeen jeg stakk nesen oppi pakken med lever og tenkte; dette lukter jo ingenting, tok ut en god bit, delte i passe små stykker og heiv innpå. Æ følt mæ som dronninga på haugen som vi si på trøndersk! Det smake jo ingenting, hadde litt ettersmak av jern og blod kanskje... Hurra for mæ, tenkte jeg. Jeg synes faktisk hvalkjøtt er strammere på smak og lukt. Så nå sitter jeg her i senga og er ekstremt våken og klar i topplokket.... jeg som har gått rundt med hjernetåke i snart 10 år og ikke greid å lese ei bok på 5 år som følge av fatigue, desorientering, konsentrasjonsvikt av en annen verden... Nesten for godt til å være sant, men her skal det trøkkes inn egg, lever, gelatin, kokosfett og alt det andre etterhvert som kroppen kvikner til. Men jeg har spist lever i to dager bare... kan man bli så våken av lever da? Æ e så ydmykt takknemlig for all informasjon som ligger i disse bloggene, Skulle ønske jeg visste dette for 10 år siden, jeg har vært gjennom alle slags kostholdsteorier, var veggis i noen år, spist supermat til lommeboka var tom og absolutt null virkning på meg. Lest og lest og lest litt til fordi jeg har hele tiden følt på meg at svaret må ligge i kosthold og livsstil.. og heldigvis så ramlet jeg inn på bloggen frajordtilbord og fant resten av jentene her. Som sagt, takk for supre informasjonskilder som disse bloggene er, og takk til Pirkepetter! :)

ET LIV I BALANSE.

18.01.2013 kl.00:11
Linda: Jeg håper det er greitt at jeg legger denne kommentaren inn på mitt siste innlegg - da jeg synes flere bør få lese dette! Herlig lesning!