Re: Næringsstoffer

by gjest on Man Okt 19, 2015 11:12 pm
Kan dette gå inn i denne kategorien?
Du
har tidligere nevnt at ved kraftkoking(av kjøtt) kan man f. eks ha i
lever mot slutten av koketiden. Siden vit A forsvinner ved
luft/lys/oppdeling. Hvilke næringsstoffer er det man får i kraften ved å
ha i lever mot slutten? Skal eggeskall også evt oppi mot slutten av
koketiden eller er det noe man kan ha i hele tiden? Er det mulig å få
vit D i kraft, dvs er det noe matemne man kan ha oppi kraften for å
tilføre vit D:)
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Tir Okt 20, 2015 2:50 am
Alle.
Eggeskall kan has i hele tiden. Alt animalsk fett inneholder varierende
mengder vitamin D, slik at for å ha vitamin D i kraft, må du ikke
fjerne fettet.
Re: Næringsstoffer

by gjest on Tir Okt 20, 2015 10:55 am
ojoj,
så siden jeg putter oppi avskjær fra innmat (det hvite fettet på
hjerter og ekkelhetene fra leveren), så vil det være gode tillegg av
næring (tenker særlig ift knerten som fremdeles er på innmat og rått
kjøtt-streiken, selv om jeg har forsøkt å blande det med godsaker). Jeg
har tenkt at varmen ødelegger det meste. B-vitaminene
vil vel ødelegges av varmen? Derfor har jeg puttet innmat oppi helt på
slutten. Men for at fettet skal "trekke ut", så bør det vel puttes oppi
litt tidligere?
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Tir Okt 20, 2015 3:38 pm
Det
er snakk om lavere varme enn vanlig koking og steking, slik at
virkningen på vitaminer er minimal. En del blir nok litt redusert, men i
alle fall de fettløselige vitaminene takler varmen godt, da de er
beskyttet også av fettet de befinner seg i.
Re: Næringsstoffer

by gjest on Ons Nov 04, 2015 9:56 am
Lurer på om det å spise ingefær krydder (som ikke er bestrålt) er like nyttig for kroppen som å spise en fersk ingefærrot?
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Ons Nov 04, 2015 12:33 pm
Ja,
men virkningene er litt annerledes, da fersk ingefær er mer fordøyelses
og svettefremmende, mens tørket ingefær, som er sterkere, er mer
sirkulasjonsfremmende, i tillegg til fordøyelsesfremmende. Begge
versjoner er også luftdrivende, dvs får ut tarmgass.
Re: Næringsstoffer

by gjest on Lør Mar 26, 2016 8:15 pm
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Lør Mar 26, 2016 9:26 pm
Om
kyrne bare har gått på beite er dette tegn på høyt innhold av vitamin
K2, men er der kraftfor involvert, gjerne med mais eller kunstige
fargestoffer, så blir dette usikkert.
Re: Næringsstoffer

by gjest on Tor Aug 11, 2016 2:00 pm
Jeg
har lurt på dette med sol og vitamin D. Man må altså være ute i sola
med 75% av kroppen eksponert, helst mellom klokka 10-14 eller var det
12-14? Så aner jeg ikke hvor lenge man må være ute for at man skal få
noe av betydning. Jeg skjønner at det er mange faktorer involvert her.
Kan man anta at dersom man har fått tydelig mer farge i løpet av denne
tiden, uten bruk av solkrem så klart, og med tradisjonskost, så har man
betydelig økt nivå av vitamin D?
Så er spørsmålet nå hvor langt
ut på året det går an å få noe fra sola. Jeg har lest f.eks. folk som
sier at skyggene våre må være kortere enn oss. Stemmer det?
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Tor Aug 11, 2016 2:53 pm
Svar ja på første og andre spørsmål. Siste spørsmål aner jeg ikke svaret på
Magnesium og co.

by Gjest on Tor Nov 24, 2016 8:46 am
Jeg
har brukt magnesiumtilskudd i over ett år, og har tatt ganske høye
doser som blir anbefalt av nevrologer når man har
hodesmerter/hodepine/migrene. Men jeg er syk og har flere symptomer som
tyder på magnesiummangel. Hvilke faktorer spiller inn da? Er det att
opptaket ikke har vært bra, slik att de høye dosene jeg har tatt ikke
har gått noen steder? Mangel på magnesiumens samarbeidspartnere? Har
brukt b tilskudd i ny og ne også, det er det jeg har fått anbefalt for å
roe systemet osv. Åsså har jeg alltid vært en kjøttspiser.. Har også
tatt stor dose D. De er kasta i søpla nå altså, og vet ikke om noe av
disse saboterer for magnesiumen..? Og det har vært forskjellige merker,
og forskjellige sorter av magnesium. Først nå i høst att jeg har begynt
med flytende.
Leser også att magnesium trenger B6, bor og
bicarbonat for å komme inn i cellene. (lest på gotmat.org) Er dette
riktig og er det noe vi trenger å tenke på, eller får vi det i oss i
tradisjonskosten. Har brukt å ha bicarbonate i badekaret sammen med
epsom, men om det ikke er nødvendig, så dropper jeg å kjøpe det
Og
så leste jeg akkurat nå på tidsporten (side facebook) att magnesium er
basisik og kan tulle med magesyre, så det skulle ikke tas sammen med
mat. OI, jeg tar det sammen med mat hele tiden jeg. Veier alt det andre
jeg tar opp for det, eller skal jeg slutte med det?

Har sikkert lest det før også, men ikke alt som setter seg
Re: Næringsstoffer

by gjest on Fre Nov 25, 2016 9:32 pm
Som
jeg har lært her så vil all magnesium omgjøres til magnesiumklorid i
kroppen, men best er det å benytte magnesiumklorid innvortes og evt
utvortes ved påsmørning. Epsom salt kan også brukes, men her vil man mer
se virkning over tid.
Magnesium samarbeider med både
b-vitaminene, kalsium og d-vitamin, slik at du må ha nok magnesium for
at disse vitaminene/mineralene skal gjøre det de skal/komme dit de skal.
Men med tradisjonskost så vil alt dette balansere seg, men er jo ikke
så lett å bestandig finne den balansen da:)
Syntetiske vitaminer
opptar reseptorplass i cellene, der naturlige vitaminer skulle ha vært.
Vet ikke hvor lang tid det vil ta å skifte dette ut, men kroppen er jo
fantastisk og gjør alt arbeidet uten at vi vet når og hvordan den
prioriterer, heldigvis:)
Jeg har også skjønt det sånn etterhvert
at oljen ikke skal i maten, men magnesiumklorid i pulverform. Du kan
skylle munnen med magnesiumolje for bra opptak gjennom slimhinnene, og
denne skal du svelge etterpå. Og hvis jeg har skjønt det riktig må jo
dette da gjøres utenom måltidene. Hvor lenge før eller etterpå må PP
svare på.
Re: Næringsstoffer

by gjest on Lør Nov 26, 2016 11:18 pm
Jeg
har brukt uendelig mye magnesium over mange år, men har fortsatt
mangler pga høyt forbruk. Stress og lite søvn/legge seg for sent, pluss
at jeg nesten 2 år gikk veldig lang tid før jeg spiste om
morgenen(stress)pga mange andre som skulle ha mat først. Nå prioriterer
jeg meg selv først på morgenen, det fører til at jeg må stå opp litt
tidligere, men det er greit:)
Jeg vet ikke hvor mye du har brukt
og hvor lenge du har brukt dette. Når folk sier at de bruker mye av noe
er det ikke så lett å vite hva folk legger i ordet mye. Jeg brukte 3-400
spray hver dag.
Re: Næringsstoffer

by Gjest on Søn Nov 27, 2016 10:38 am
Ja
okey, ja stress og mye smerter har det vært plenty av og også en del
periodisk faste.. Så forbruket har vel vært høyt også ja, det tenkte
jeg ikke på..
Når man plages med hodet, så får man ofte anbefaling
om 600-900 mg magnesium daglig (pluss 3000mg omega 3) av
nevrolog/migrenelege. Fikk beskjed om å ta så mye som magen tålte, så
det har vært litt forskjellig etter hvilken sort jeg tok. Men oppi 700mg
lå jeg lenge..
Ble i starten anbefalt magnesium citrate, og brukte
mye av dette, men det leser jeg om andre plasser nå att det forstyrrer
ceruloplasmin og jern i kroppen.. Men vet ikke om dette kan stemme.. Og
om det er slik som du skriver att magnesium (alle sortene??) omdannes
til magnesium klorid i kroppen, så kan det vel ikke være noe forskjell
på citrate, malte, threonate osv da.. Bruker nå sprayen fra tidsporten.
Men oi, 3-400 spray? Det var mye ja

Jeg sprayer ca 10 spray pr gang og gjør det kanskje 4-5 ganger gjennom dagen.. og ett par spray her og der innemellom..
Hva mennesket er "ment" å spise.

by Gjest on Ons Nov 30, 2016 11:03 pm
Jeg
overhørte noe prat mellom to overleger ang kosthold. Han ene sa at
mennesket er egentlig ment til å spise plantekost. Jeg blanda meg inn og
spurte hvorfor vi da har bare én mage. Da sa han at vi har så lang tarm
som prosesserer maten, mens en rev- som er kjøtteter, har en veldig
kort tarm. Da ble jeg svar skyldig. Hva er mitt neste argument videre/
kan jeg få hjelp til å finne svar på dette? Prøver jo å infiltrere litt
tradisjonskost her og der:-)
Re: Næringsstoffer

by
Admin on Man Des 05, 2016 10:44 am
magnesium er kun basisk i "ren" form, som i f.eks syrenøytraliserende
midler, ofte bundet til kalsium, som også er basisk. Magnesium bundet
til aminosyrer, organiske syrer, kort og mellomkjedet fett, eller klor,
er ikke syrenøytraliserende
Kroppen tar kun opp mikrodoser med
magnesium via tarmen, og alt over det dette skilles ut via avføringen.
Ofte fører dette til diare.
Slik at høye doser med magnesium tatt oralt er meningsløse, og bortkastede penger.
vi har heller ikke enzymer som fordøyer plantekost, slik at logikken
bak lang tarm er tull og tøys. Og selv menneskekroppens lange tarm kan
på ingen måte sidestilles med kyrs, geiters og sauers mange mager, i
tillegg til tarmer.
Rever er altetere, men foretrekker kjøtt, fisk, insekter, etc