mandag 30. april 2012

Fra jord til bord 30. apr 2012 - 1. mai 2012

  1. Audrey @ thebeautifulcollector.com27. mars 2012 kl. 06:30
    Mmm, så deilig! Disse må jeg få smake i sommer! :)
    Svar




    1. Fleksitarianerliv27. mars 2012 kl. 08:01
      Det skal du få kjære :)
  2. Une27. mars 2012 kl. 10:19
    Kjære Gry, har du noen formening om hvilket mel jeg bør bruke hvis jeg skal forsøke å lage en helt glutenfri starter/glutenfritt surdeigsbrød? Takknemlig for svar :-)
    Svar




    1. Fleksitarianerliv27. mars 2012 kl. 13:13
      Min erfaring er at det beste melet er å bruke sammalt fin spelt(jeg maler hele korn i kornmølle på kjøkkenbenken)eller sammalt fin rug. Ingen av disse er glutenfrie, men når de er ferdig fermentert(min 7 timer) er de glutenfrie i tillegg til at alle antinæringsstoffene i kornet er brutt ned. Min veldig glutenintolerante datter tåler dette brødet godt og det er i tillegg lett fordøyelig som er vesentlig for optimalt næringsopptak av det som måtte finnes av næring i brødet og ikke minst det pålegget som puttes på toppen av skiva.. ALle kulemager og boblemager er blitt flate her i hus etter at jeg kun har bakt surdeigsbrød/vafler/pannekaker/lapper siden i høst. Helt genialt og ikke minst godt og tradisjonelt! Et hjemmelaget surdeigsbrød der alle ingrediensene er fermentert lenge nok er alltid glutenfritt:0)- dette skjønte de i gamle dager...


    2. Une29. mars 2012 kl. 11:56
      Jeg har som du vet stor tillit til deg, men jeg har svært vanskelig for å tro at min sønn kan tåle det brødet samme hvor fermentert og "nedbrutt" deigen er. Han reagerer på spor av gluten, og får tydelige utslag blant annet av hvetestivelse (som kun inneholder spor av gluten). Men jeg skjønner at eneste mulighet for å finne det ut er å forsøke... Takk for svar :-)


    3. Fleksitarianerliv29. mars 2012 kl. 13:32
      Takk kjære deg, og du har rett. Det eneste du kan gjøre er å forsøke. Kan sende deg en baby fra min surdeigsstarter om du vil. Vil tro du må fermentere lenge, kanskje dobbelt så lenge- for å være sikker på at det ikke er sporer igjen. Det går helt fint. Mine står i snitt tilsammen med 1 og 2 gangsheving 12-15 timer. Stivelsen i hveten blir blandt annet også brutt ned i fermenteringsprosessen, ikke bare glutenet. Viktig å bruke kun økologisk mel ogsa da det ikke er bestrålt og har sine naturlige mikroorganismer i takt, som gjør fermenteringsprosessen mer effektiv. Lykke til!


    4. Anonymous30. april 2012 kl. 15:08
      Det er forskjell på glutenintoleranse og cøliaki med henhold til hvor små mengder gluten man tåler. Glutenintoleranse er såvidt jeg forstår en matallergi, dvs. at det kan veksle i intensitet. Cøliaki er en kronisk tarmsykdom er den samme hele tida, og utprøvinger med ting som inneholder gluten kan føre til store helsemesssige problemer. En cøliaker vil aldri kunne spise hvete og rug uansett hva som er blitt gjort med det, og kun hvetestivelse hvis all hvete virkelig er vaska ut på industrielt vis. Vil IKKE anbefale noen med cøliaki å "forsøke" dette brødet - sjøl små mengder ødelegger tarmene våre for lang tid framover. "I gamle dager" visste de ikke noe om cøliaki, sjøl på 50-tallet trodde leger at cøliaki kunne kureres med lever og kålrabi, så påstanden din om at de gamle visste best ang. hvordan bli kvitt gluten er veldig merkelig. Glutenfrie kokebøker anbefalt av Norges CøliakiForbund har oppskrifter på glutenfrie brød av mange slag, inkludert surdeig. NCF har også egne bakekurs. Vanlig surdeigsbrød er sunt for mange, men dessverre gift oss med cøliaki.


    5. Anonymous30. april 2012 kl. 22:26
      En enda bedre løsninger er å hjelpe tarmen å reparere seg selv slik at såkalt glutenitoleranse og cøliaki ikke lenger er en realitet. Det er bare tull at man skal måtte leve med slikt et helt liv når man like gjerne kan bygge tarmcellene og gjenopprette optimal ph med næringsstoffer tarmen trenger, især glutamin og smørsyre, slik at den såkalte diagnosen ikke lenger er et faktum. Både glutenintoleranse som cøliaki er meningsløse merkelapper, ikke en kjemisk ubalanse som er dømt til å forbli en kjemisk ubalanse for resten av livet.

      Jeg har mange bøker og artikler og forskningsstudier om både cøliaki og om hvor ille gluten er, men er klar over at samtlige kun fokuserer på å leve med dette, samt å unngå gluten, snarere enn på å bygge opp mage-tarmsystemet slik at man ikke lenger har disse problemene. Glutenproblemer er tross alt en milliardindustri, og samtlige nettsider og bøker og artikler om disse tilstandene fokuserer ensidig på å leve med problemet, på medikamenter, eller på glutenfritt kosthold. Dette er for ensidig og ensporet tankegang, og mennesker som argumenterer for at cøliaki/glutenintoleranse er noe man ikke kan gjøre noe med er mennesker som enten tjener på slik fatalisme eller de er selvplagere som finner en forkvaklet stolthet (pride) i å ha det fælt. Sistnevnte er faktisk vanligere enn man skulle tro, og jeg har ikke tall på alle menneskene jeg har møtt opp gjennom åra som med stolthet i stemmen har fortalt om diagnose ditt eller sykdom datt, som om dette gjorde dem unike eller spesielle. Eller, hvor selvplaging var en del av bildet, som om de var spesielt utvalgt av gud eller høyere makter eller liknende til å lide og ha det fælt gjennom sin tilsynelatende uhelbredelige sykdom. Som om de ofret seg for menneskeheten ved å ikke gjøre noe med helseproblemet sitt, og heller leve med det. Begge typer mennesker er mennesker som liker å ikle seg offerrollen, og om man prøver å være positiv og å fortelle slike at om de gjør sånn eller slik så kan de bli friske igjen, så enten blånekter de, og sier leger har sagt sånn eller slik, dermed basta, eller de blir fly forbannet og sloss for harde livet for å kunne få fortsette å ha helseproblemene sine. Enkelte mennesker er jammen noen rare dyr :-)

      Slike folk passer ikke her i Fleksibloggen, da hun er en fighter og vil at andre også skal være det.

      Smukkfrid Hakeslepp


    6. Anonymous1. mai 2012 kl. 02:45
      Såkalt glutenintoleranse er forstadiet til tilstanden som kalles cøliaki, og førstnevnte er ikke en såkalt intoleranse, men manglende magesyreproduksjon/hypoklorhydria og/eller mangel på enzymproduksjon i tynntarmen pga lokale betennelser og skadde tarmtotter. Cøliaki er ingen sykdom, men en merkelapp, og er kun skadde tarmtotter som følge av betennelsesreaksjoner bl.a forårsaket av både gluten så vel som kasein. Men, grunnen til at gluten eller kaseinpeptidene forårsaker skade i tarmen skyldes det faktum at de kommer dit i molekylmessig inntakt form. Hvilket aldri var meningen fra naturens side, da slike peptider, som alle andre proteiner, skal brytes delvis ned i magesekken av magesyre før de kommer til tynntarmen, hvor fordøyelsesenzymer står klar for å gjøre resten av jobben. Kommer peptider som disse inn i tynntarmen i inntakt tilstand forårsaker de massive betennelsesreaksjoner, som har blitt gitt ulike merkelapper avhengig av hvor i tarmen de skjer, og da alt fra cøliaki til ulcerøs kolitt til Crohns til irritabel tykktarmsyndrom og tarmlekkasje.

      Gluten og kasein er imidlertid langt fra de eneste årsakene til slike tilstander, og den opprinnelige, utløsende årsaken er som sagt hypoklorhydria, hvor magesyren ikke starter nedbrytingen av disse peptidene. Dette kan skyldes mangel på næringsstoffer som trenges for å produsere magesyre, konsum av korn, alene eller sammen med frø, nøtter eller belgfrukter som ikke har vært bløtlagt eller gjæret eller spiret før konsum, slik at bl.a fytinsyren i disse blokkerer pepsinaktiviteten i magesekken, og dermed det første stadiet av fordøyelse av peptider og proteiner, gluten og kasein inkludert.

      Eller man konsumerer korn sammen med pasteurisert melk, som mangedobler den negative virkningen av begge matemner/peptider (pasteurisering denaturerer kaseinet molekylmessig slik at det ikke brytes ned av magesyre/pepsin - dette gjelder ikke kasein i upasteurisert melk), eller man konsumerer ikke salt eller krydder, som begge stimulerer magesyreproduksjon, sammen med kornet. Eller man konsumerer kornet uten organiske syrer av noe slag, som både stimulerer magesyreproduksjonen, og omdannelsen av pepsinogen til pepsin, som videre bryter ned de problematiske peptidene, og som i seg selv bidrar med å bryte ned peptider og proteiner, regulerer blodsukkerbalansen og øker insulinsensitiviteten i kroppens celler, m.m.

      Nok en faktor involvert er at gluten langt fra er den eneste helseskadelige substansen i korn, hvor antinæringsstoffer som enzymhemmere (blokkerer proteinfordøyende enzymer, pepsin inkludert, og dermed altså det første fordøyelsestadiet av gluten eller kasein), vitaminhemmere, fytinsyre (blokkerer pepsinaktiviteten, forårsaker betennelesesreaksjoner i tarmslimhinene, samt binder mineraler som blir utilgjengelige for kroppen), lektiner som bl.a hveteagglutinin, som forårsaker betennelsesreaksjoner i de samme deler av tarmen som gluten, og som derfor baner vei for glutenets skadevirkninger, (korn)fiber, som skraper opp tarmslimhinnene og forårsaker betennelsesreaksjoner (og binder en rekke næringsstoffer i tarmen slik at disse ikke tas opp i kroppen), og ikke minst garvesyrer som faktisk gjør mer eller mindre nøyaktig det samme. Gluten er dermed en bitteliten del av et stort, helseskadelig puslespill, og den eneste faktoren som er lønnsom for mat og helseindustrien. Hvilket er hvorfor vi har antiglutenindustrien og interesseorganisasjoner og foreninger for dem med ulike tarmskader/sykdommer, og som konsekvent utelater alle andre relevante fakta involvert i tarmskader slik at gluten står som eneste, lønnsomme årsak. Finner folket ut sannheten om tarmskader som bl.a cøliaki går glutenindustrien konk, og denne industrien, samt alle foreninger og organisasjoner som er bygget på såkalt glutenintoleranse og glutenrelaterte tarmskader, vil miste livets rett. Ikke rart de gjør alt de kan for å opprettholde løgner og fortie sannheter. Slike organisasjoner og foreninger er der for å støtte og opprettholde industrien, ikke folket som strever med de ulike helseproblemene.


    7. Anonymous1. mai 2012 kl. 02:46
      Samtlige negative faktorer i korn, samt i upasteurisert melk, nøytraliseres via tradisjonelle konserveringsmetoder som bl.a bløtlegging, melkesyregjæring eller spiring, og det er mer enn nok forskning, både vitenskapelig så vel som historisk, som dokumenterer dette hinsides enhver tvil.

      At en person med cøliaki ikke skal kunne spise f.eks ekte spelt (ikke spelthvete, men spelt), emmer eller einkorn, eller andre kornsorter er bare sludder, og det finnes mye forskning som viser det motsatte, utover mine egne erfaringer med pasienter gjennom mer enn 20 år. Hold deg til dokumenterte fakta skal du påstå slikt, eller sett deg inn i vitenskapen som dokumenterer hvordan tradisjonelle konserveringsmetoder faktisk nøytraliserer problematiske substanser i bl.a melk, korn, frø, nøtter og belgfrukter.

      Cøliaki er ikke, som du påstår, en kronisk sykdom, og er kun kronisk så lenge ingenting gjøres med årsakene til tilstanden, som f.eks å bygge tarmen med næringsstoffer som bl.a glutamin og smørsyre, og ikke minst faktorer som normaliserer ph i tarmsystemet. Cøliaki forblir kronisk så lenge man opprettholder helseproblemet via glutenfritt kosthold. Glutenfritt kosthold helbreder ikke tilstanden, men lar bare være å forverre den. Imidlertid er det en million andre faktorer som spiller inn i tarmcellenes helsetilstand, og som ved mangel vil forverre den kroniske betennelsestilstanden man kaller cøliaki selv om man unngår alle former for gluten. Fokus på å unngå gluten er derfor selvbedrageri, og da et selvbedrageri mat og legemiddelindustrien tjener milliarder på.

      Også frø, nøtter og belgfrukter, især soya og soyaprodukter, som ikke har vært enten bløtlagt eller gjæret (for soyabønners del i minst 2 år) skader tarmen og tarmtottene på flere måter, ikke minst gjennom å binde næringsstoffer som ellers ville kunne bli brukt som energi/drivstoff (ATP) i tarmcellene, samt bli brukt til å danne fordøyelsesenzymer i den delen av tynntarmen som inneholder tarmtottene.

      Mangel på en rekke næringsstoffer fremmer betennelsesreaksjoner i tarmen, deriblant vitamin A, C, D, og E, og B3, B6, B9 og B12, samt magnesium, sink, kopper, natrium og kalium, aminosyrer som arginin, glutamin, glycin og treonin, fettsyrer som smørsyre og andre kort og mellomkjedede mettede fettsyrer, organiske syrer som melkesyre, eddiksyre, og propionsyre, m.m. Og alle forstyrrelser i tarmens bakterieflora og ph gjør det samme.

      Og her tar jeg ikke engang med tungmetaller, ulike legemidler, vaksiner og antibiotika inkludert, eller tilsetningsstoffer i mat og drikke, m.m

      Og som nevnt ovenfor, så er det også sludder at gluten er den eneste årsaken til såkalt cøliaki, da også kasein er dokumentert å forårsake nøyaktig identiske tarmskader, inkludert skadde tarmtotter. Nok en dokumentert årsak til såkalt cøliaki, og som igjen forårsakes av hypoklorhydria og/eller ubalansert tarmflora og/eller ubalansert ph i tarmen, er abnorm vekst av soppen candida. Referanse -

      Lancet. 2003 Jun 21;361(9375):2152-4. Is Candida albicans a trigger in the onset of coeliac disease?


    8. Anonymous1. mai 2012 kl. 03:03
      Une, spor av gluten er som du sier nok til å forårsake reaksjoner. Men, her snakker man om spor av molekylmessig intakt gluten, og ikke gluten som allerede er delvis nedbrutt av enzymer fra bakterier under gjæringsprosessen.

      Molekylmessig intakt gluten er noe helt annet enn et glutenmolekyl som er delvis "klippet opp" av enzymer.

      Imidlertid, reaksjoner på selv spormengder av gluten viser jo helt klart at tarmskadene ikke er helbredet, samt at magesyreproduksjonen nok er nedsatt. En bedre ide enn å spise surdeigsbrød alene er derfor å spise slikt brød med kraft eller gelatin, eller surnede melkeprodukter og i alle tilfeller med mer protein enn en syltynn skive pålegg eller ost. Eller å gjøre som jeg foreslår i diverse kommentarer i denne bloggen, å først helbrede tarmen via konsum av generøse mengder smør og melkeprodukter (upasteuriserte og surnede) og/eller kraft og gelatin.

      Dorthe Spetakkel
  3. Therese27. mars 2012 kl. 10:37
    Det så kjempe godt ut! :)
    Svar




    1. Fleksitarianerliv27. mars 2012 kl. 13:14
      Hehe, ikke alltid de blir like fluffy, så da måtte jeg jo lage et innlegg på dette;-)
  4. Anne Marit27. mars 2012 kl. 11:01
    Oj, dette så godt ut. LIsten er lang over ting jeg har lyst til å prøve. Surdeigsbrød er en av disse tingene. Men nå må jeg først få til fermentering av grønnsaker og kefir. Jeg fikk tips om at du kanskje har vannkefirkorn å selge eller gi bort? Isåfall er jeg veldig interessert? Jeg har så lyst til å prøve! Håper å høre fra deg. Hilsen Anne Marit
    Svar




    1. Fleksitarianerliv27. mars 2012 kl. 13:17
      Den melkesyregjæra verdenen er fantastisk. Jeg har alltid sauerkraut i kjøleskapen og vannkefiren har tatt meg med storm. Langde kefir på h-melk med kefirkorn, men fikk det ikke helt til,smaken ble litt emmen. Har fått avtale med melkebonde(rå melk) så da tror jeg det blir sving på sakene. Jeg har en hel liste over folk som skal ha vannkefirkorn. Du settes på lista og jeg garanterer at du skal få, når de bare får vokst seg mange nok igjen til å deles ut:o)
  5. Anne Marit Nygård27. mars 2012 kl. 13:59
    Smil. Jeg er fryktelig utålmodig, så nå har jeg faktisk bestilt vannkefir fra utlandet. Men det tar nok noen uker før den lander i postkassa mi. Av en eller annen grunn blir kefiren min best med vanlig H-melk. Er ikke helt i mål med kefir i ferskmelken....men den kommer seg. Grattis med råmelkavtale! Anne Marit
    Svar




    1. Fleksitarianerliv27. mars 2012 kl. 14:36
      Ja, da er du utolmodig fra frokost til lunch;-) Håper du får sving på vannkefiren du venter i posten da, ellers får du spørre meg på nytt om det blir problem... Mulig smaken ikke blir særlig bedre om jeg bruker rå melk. Jeg er utrolig spent på yoghurt jeg da. Venter startkultur i posten... DET har jeg savnet!!!


    2. Anonymous12. mai 2012 kl. 13:25
      Hei. Hvor er det mulig aa faa tak i yoghurt-startkultur? Og er vannkefirkorn og melk-kefirkorn det samme?
  6. Familieoghelse27. mars 2012 kl. 15:41
    Genial ide å putte brennesle i surdeigsbrødet. Hadde aldri falt meg inn! :)Jeg tror jeg venter til de begynner å spire. Skal definitvit ta meg en tur i skogen. Med dette været så titter nok brenneslen frem ganske snart!
    Svar
  7. Linn27. mars 2012 kl. 16:31
    Oi, så spennende! Takk for supert tips! ;)
    Svar
  8. Elisabeth Borgund27. mars 2012 kl. 18:48
    De såg kjempego ut :-)
    Svar
  9. Anonym28. juni 2012 kl. 12:27
    Muligens et dumt spørsmål, men blir disse veldig "syrlige" på smak? Har nettopp brukt 14 dager på å bake 2 brød (første surdeigsstarter funka ikke), og da brødene endelig er ferdige viser det seg at min lille sønn på 3,5 år ikke liker dem (lagde starter på spelt).

    Er helt desp etter å finne et sunt og næringsrikt brød som hele familien kan spise, og som alle liker. Sønnen min liker godt polarbrødene dine, men jeg har veldig lyst til å få til noen "ordentlige" brød i tillegg da dette også er mer praktisk.

    Vennlig hilsen Heidi
    Svar




    1. Fra jord til bord6. august 2012 kl. 17:08
      Mulig andre melsorter vil være mindre sure, men tenker du godt kan lage brød der du bløtlegger i syrlig miljø og bruker små mengder vanlig fersk blå gjær i stedet? Da vil brødene smake som vanlig brød og så kan du tilføre mat med levende melkesyrebakterier og ikke bare sporer etter dem(som i surdeigsbrød) via vannkefir, kombucha, sauerkraut, melkekefir og yoghurt og andre fermenterte godsaker?
  10. Linda Marie12. november 2012 kl. 23:21
    Hva med å bruke brenneslete? Vil teen/brenneslen tape noe av egenskapene sine i syrningsprosessen? 


onsdag 25. april 2012

Et liv i balanse 25. apr 2012

Marianne

25.04.2012 kl.16:29
Noterer meg at mange av de som pleide å kommentere på bloggen din før er helt fraværende nå........ Klart, jeg skjønner, du har jo helt endret kurs, men litt rart allikevel at det er _helt_ tyst.

ET LIV I BALANSE.

25.04.2012 kl.16:45
Hvis du mener fra den gangen jeg spiste mye raw food? Hvis de fortsatt spiser raw food er det kanskje ikke så rart at de har forsvunnet fra siden min...? Anne M
Takk for videoen og infoen :) ha en fortsatt fin dag.

PirkePetter

25.04.2012 kl.19:48
Damene i Weston A Price Foundation har også utgitt boken Eat Fat Lose Fat - Dr. Mary Enig & Sally Fallon, A Plume Book, ISBN 0-452-28566-6, som er en kombinasjon av konsentrering av informasjonen i Nourishing Traditions og samtidig en videreutvikling av denne. Især info og oppskrifter med kokosolje og andre kokosprodukter er inkludert, for alle som trives med å være helt kokos i matlaginga.

Begge bøker, samt Cure Tooth Decay av Ramiel Nagel (ikke Rami Navel) fås også på capris.no. Nourishing Traditions og Cure Tooth Decay kan også lastes ned i e-bokversjon via linker i denne bloggen.

Som du vil lære via Cure Tooth Decay så er det best å fjerne amalgamfyllinger av flere grunner, især fordi de hindrer tennene i å vokse ut igjen skikkelig slik at hullene amalgamet dekker forsvinner av seg selv. Dette forutsatt at du får i deg tilstrekkelig med mineraler og relaterte næringsstoffer via kostholdet.

Fluor er gjennomdokumentert som ekstrent giftig, og da især den formen som brukes i fluortabletter og i tannkremer og munnskyllevann, etc, og som er natriumfluor, et avfallsprodukt fra aluminiums og fosfatindustrien. Natriumfluor er mye brukt i psykiatriske legemidler og antibiotika, vaksiner, sprøytegifter, som tilsetningsstoff, bundet til fosfatet i NPK og ikke minst som rotte og musegift. Det har ellers aldri vært dokumentert, kun teoretisert (og gjentatt i generasjoner, uten fnugg av dokumentasjon), at fluor skal være bra for tannhelsa, og motsatt har en lang rekke moderne forskningsstudier vist at fluor skader tenner og skjelett utover å fremme massive forkalkninger i hele kroppen, hjernen inkludert. Det er også dokumentert flere dødsfall i barn som følge av konsum av fluortabletter.

Blødende tannkjøtt og betennelse i tannkjøttet har alltid vært påstått å skyldes mangel på vitamin C. Dette er imidlertid bare halve sannheten, da sannheten er at dette skyldes defekter i kollagenet som utgjør tannkjøttet. Vitamin C er en av flere næringsstoffer som trenges for å danne nytt kollagen, hvilket er begrunnelsen for at tannkjøttproblemer skyldes vitamin C mangel. En mye enklere fremgangsmåte er å heller bruke kraft og/eller gelatin, som styrker og bygger kollagenet uavhengig av kroppens vitamin C nivåer, og som dermed heller ikke forbruker kroppens til enhver tid bestående "lager" av vitamin C.

Ellers er det vel ikke helt riktig at du ikke spiser råkost lenger, all den tid tørket/speket/gravet/raket/røkt/gjæret animalsk mat, melk og melkeprodukter inkludert, på alle måter kan regnes som rå all den tid disse ikke har vært varmebehandlet. Også fiskeleveroljen du bruker er å regne som råkost, om enn råkost foredlet via melkesyregjæring. Melkesyregjæret mat og drikke er også råkost.

Anne

25.04.2012 kl.22:22
Jeg la merke til at hun i videoen sier at de stort sett spiste kornprodukter (lyse sådan) og sojaprodukter, noe som høres ut som et ganske ensidig vegansk kosthold, og dermed forhåpentligvis ikke representativt for vegetarianere som er bevisst på å spise variert.

ET LIV I BALANSE.

25.04.2012 kl.22:31
Anne: Vanskelig å si, men jeg vil tro at de også spiste en god del grønnsaker - men uten kjøtt/fisk/melk osv.

ET LIV I BALANSE.

25.04.2012 kl.22:35
PirkePetter: Takk for info. Er enig i at jeg fortsatt er råkostspiser slik du beskriver, men mente et kosthold basert på grønnsaker, frø og nøtter. anne m

ET LIV I BALANSE.

25.04.2012 kl.23:20
Ellers må jeg nok studere Cure TOoth Decay - da jeg føler et sterkt behov for å fjerne fyllingene mine. am

mandag 23. april 2012

Et liv i balanse 23. apr 2012

Lovelyliller.com - Helse, livvstil og sunne oppskrifterl

19.04.2012 kl.11:17
Åh så mange spennende produkter. Kunne tenkt meg å smakt på :3

Lila

19.04.2012 kl.11:28
Skal til Sverige neste uke, så dette passet bra:)

Matelsker

19.04.2012 kl.13:47
Serranoskinke skal ha halv pris over grensa. Jeg liker den veldig godt fordi den smaker skinke og ikke masse salt.

Har ikke vært på harrytur på evigheter, men vurderer å dra, når det blir nok fristelser å dra for :-)

Gry

19.04.2012 kl.14:46
Takk for tips:o)

Anita

19.04.2012 kl.15:27
Langt fra Sverige, men håper dere har meninger. Jeg har idag handlet produkter fra Avdem gardsysteri (til kilopriser jeg ikke kan snakke høyt om!!), er dette godkjente produkter å bruke når det å produsere selv er svært urealistisk?

De hadde også egenlaget kraft på plastbokser (jacobs i Oslo), men savnet fett- og gelerand, vet eller tror dere dette også kan brukes? (jeg må i en periode kjøpe meg til sunnere liv).

Gelatin-tilskudd (pulver), hvordan bruker dere det?

Blir mange spørsmål dette fra en som ønsker å komme ut av ferdigmat-fella!!

ET LIV I BALANSE.

19.04.2012 kl.17:03
Anita: Ja, jeg vet. Avdem er dyre. De er også de eneste som selger upasteurisert rømme og smør - som er tilgjengelig for de fleste. De er stort sett alltid på BOndens Marked i Oslo (annenhver lørdag) - og jeg mener prisene er billigere der - siden man da kjøper direkte. Jeg liker rømmen godt, smøret synes jeg er litt salt - men det går greitt. Er kjøttkraften fra Avdem, eller er det Jacobs sine egne merker? Og mener du at kraften var uten fett og gelatin? Jeg har kjøpt gelatinpulver hos tidsporten og rører 1 teskje i tjukkmjølk (fra Rørosmeieriet) eller i kefiren min hver morgen og kveld. Jeg har også prøvd å ta en teskje gelatin i munnen og raskt svelge ned med vann før det kleber seg. Smaker jo ingenting. Ellers bør du bruke gelatin i maten du spiser. Jeg kommer akkurat fra butikken nå - og dama foran meg hadde kjøpt ferdig stekte pannekaker. Da ble jeg nesten litt deppa! Og sånn har jo utviklingen desverre blitt - ikke rart folk blir sjukere og sjukere. Bare spør i vei du. anne marit

Anne

19.04.2012 kl.18:01
Hvilken butikk i Sverige har du kjøpt dette? Bor rett ved grensen :)

Vibeke

19.04.2012 kl.18:38
Har notert de knekkebrødene til neste harrytur. Så etter øko speltmel sist jeg var i Sverige, men de hadde dårlig utvalg.. Kjøpte som nevnt en del lokalt øko kalvekjøtt og kraftbein fra en kjøtthall de har der vi bruker å dra. Husker ikke kilopris, men det var rimelig! Kjøpte x antall pakker egg (øko, frittgående ute, verper i rede mm) - tør ikke tenke på hva jeg måtte ha betalt for disse brettene her i Norge.

Jeg er uansett med på spleiselag på mel fra Tidsporten, just let me know! Jeg synes forresten gelatinen fra Bernard Jensen er bra, man får kjøpt det på amazon.com:-)

Anita

19.04.2012 kl.20:12
Takk Anne Marit.

Det kunne ha vært meg som stod foran deg, jeg har vært så sliten og fortvila til tider at jeg har kjøpt ferdig stekte pannekaker!!

Man kunne velge mellom mange typer kraft, men jeg ble litt usikker av at de var helt jevn i konsistens, vil ikke skikkelig kraft skille seg litt når den blir lagret? Ikke noe merke på den, ikke Avdem og ikke Jacobs eget merke.

Idag blandet jeg geletin i smoothie, men vil prøve å få det i meg oftere.

Tøft når man ikke har noe energi til å lage "skikkelig mat", men det virker som man trenger "skikkelig mat" for å få energi.....

ET LIV I BALANSE.

19.04.2012 kl.22:19
Anne: Nordby!

Vibeke: Eggene hørtes bra ut! Takk for gelatintips, prøver gjerne noe annet - men har masse igjen av den jeg bestilte fra tidsporten. Varer lenge. Vil gjerne teste ut melet hans - Marianne vil også bli med på spleis.

Anita: Lag pannekakerøre før du går og legger deg, kan fint stå på benken til dagen derpå. Jeg kommer snart med mer om pannekaker. Det spørs hva kraften er laget av. Hvis den er laget av bare kraftbein så kommer det vel ikke så mye fett ut? Jeg koker for det meste kraft på margbein og på en knoke eller lignende - og da pleier det å bli en fettrand på toppen når jeg avkjøler. Men koker du av kylling blir det enda mer gelatin. Det er uansett mye mineraler og annen næring i kraften, ett sted må du begynne. Ta ett skritt av gangen. Rekker du ikke å lage selv - så høres kraften til Jacobs grei ut. Jeg vet jo ikke hva som er din status, hva du tåler og ikke tåler, men utfra det du skriver så høres det ut som du har vært mye syk. Og da er det superviktig at du får i deg skikkelig næringsrik mat. Tenk "gårdsmat". Hvis du tror du tåler kefir kan du snart få kefirkorn av meg. Anne Marit

ET LIV I BALANSE.

20.04.2012 kl.09:56
Anne: Fikk denne linken fra PirkePetter. Kan være lurt å lese, sånn at du kan bli beroliget ift at det er helt trygt å gi barna rå eggeplomme, rå lever osv.

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery-2011-2012

Svanemor

20.04.2012 kl.14:30
Kjøper også det melet i Sverige:) Ellers så kjøper jeg økologiske bær, men da må man på MaxiMat. Økologiske egg er også billigere. Skulle virkelig ønske de hadde økologisk kjøtt der over gensen, men har ikke funnet det.... Kanskje i fremtiden en gang...:)

Anne

22.04.2012 kl.22:17
Takk for det Anne Marit!

PesePetter

23.04.2012 kl.02:20
@ Anne, denne er også informativ - http://www.yourreturn.org/Articles/NaturalParenting.pdf

Boken er en forutgave av Healing Our Children: Because Your New Baby Matters! Sacred Wisdom for Preconception, Pregnancy, Birth and Parenting (ages 0-6) - Ramiel Nagel, Golden Child Publishing, ISBN 0982021313

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.08:36
Glimrende, pesepetter. Denne burde alle printe ut og lese - og ikke minst leve etter. anne m

Anne

23.04.2012 kl.11:05
Det virker til å være en bra artikkel ja. Har ikke fått lest alt ennå. Men ser ut til at vi har gjort noe riktig i alle fall ;)

Kari

23.04.2012 kl.16:11
Takk AnneMa tips! (O;

Betyr det at disse knekkebrødene er laget med mel fra de gamle kornsortene?

Vanlig spelt er det jo like mye gluten i som hvete..

Hva er de små eskene med nysgjerrige Nils på?

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.17:23
Kari: Det er tørket frukt! Ja, dette skal være laget av mel fra gamle kornsorter. Men jeg er nå i ferd med å få kloa i denne type mel selv, så snart blir det enda bedre speltknekkebrød her i huset. Anne M

irene

26.07.2012 kl.09:46
Hei!

Er dette (store) knekkebrødet av surdeig? Jeg kjøpte en pakke som var svart, skulle være av surdeig- men dette er kanskje billligere? Veeldig godt i alle fall:)

Et liv i balanse 23. apr 2012 - 24. apr 2012

gladerebarn

23.04.2012 kl.17:05
Glimrende, fristende innlegg med flott oppskrift og mye inspirasjon! Jeg har kefirkorn å dele ut, og legger antagelig ut om det på bloggen i morgen. Jeg linker til deg, regner med det er ok:-)

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.17:22
Ja bare link i vei. Vokser kornene dine hurtig? Jeg synes mine vokser litt sakte, men så husker jeg ikke helt hvor mye jeg fikk. Har fortsatt ikke mer enn hva vi trenger selv, men håper det blir fart på sakene etterhvert. Utrolig godt er det! Anne M

gladerebarn

23.04.2012 kl.17:47
Ja mine vokser ganske raskt. Hvertfall nå. Men jeg har lest rundt omkring etter tips for å gi de best mulige vekstvilkår. Mulig det har noe å si. Ellers tror jeg det tok litt tid før de satte igang med formering. Mine er forresten ganske små, men etter hva andre sier, så er det ganske vanlig mot sommerstid, og små er generelt mer effektive enn større korn. Gir du de litt ekstra boost med mineraler innimellom? Mine øker betydelig med en desj Dolomit kalkpulver.
så spennende!! :D

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.18:06
Jeg har ikke prøvd med kalkpulver. Kanskje prøve det etterhvert. Mine har derimot vokst litt i størrelse, enkeltkornene er større enn da jeg fikk de. Har også lest at lønnesirup gir bedre vekstvilkår enn sukker. Anne M

gladerebarn

23.04.2012 kl.18:49
Lønnesirup skal jeg prøve.Takk! Gry anbefalte en mineralblanding fra iherb. Den er sikkert like bra som kalkpulver.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.19:04
Jeg leste et sted på nettet at kalkpulveret du anbefaler inneholder bly - og at det derfor ikke selges enkelte steder. Det var en diskusjon omkring dette, men jeg finner ikke tilbake til linken. Verdt å sjekke ut. Anne M
23.04.2012 kl.19:37
Kjære venninnen min!

Bøyer meg i støvet for deg og dere andre i "Wicked Mums". Nå har jeg smuglest bloggene deres i noen dager og er blitt overbevist. Fantastiske innlegg og temaer med interessante og til tider aldeles festlige kommentarer.. Jeg har ikke kommet særlig lenger enn at jeg spiser en teskje fermentert fiskeleverolje hver morgen (hehe). Har slitt med en vond skulder i nesten ett år nå og jammen tror jeg ikke at den er blitt fin igjen bare etter noen dager med denne vidunderoljen. Utover dette har jeg i det siste også fått i meg og resten av familien relativt store mengder Tjukkmjølk fra Røros Meierier så nå føler jeg meg klar for å gå igang med kefir-, surkål- og ikke minst vannkefirproduksjon. Du må derfor huske å si ifra til meg når du har kefirkorn som kan hentes. Vannkefir kommer helt klart til å bli poppis hos mine to små også.

Mette :)

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.20:17
Mette: Så bra! Oljen er fantastisk. Supert hvis du klarer å barna til å spise den også. Jeg begynte også med Tjukkmjølk og drikker fortsatt tjukkmjølk innimellom fordi den er så god. En god start. Du står øverst på listen for både melke- og vannkefir. Anne Marit

Gry

23.04.2012 kl.21:35
Jeg er hekta for livet på dette sprudleeventyret:) Fint innlegg!

PirkePetter

23.04.2012 kl.21:57
@ Kristine, en dæsj med dolomittpulver funker på den måten at du reduserer ph betydelig, slik at væsken blir mindre sur. Dermed kan bakterier og sopp holde på lenger med gjæringa, forutsatt at det er mer igjen å gjære. Mer enn en dæsj kan imidlertid ta livet av dem, om væsken blir for basisk.

@ Anne Marit, ut fra ingrediensene i oppskriften din så inneholder vannkefiren ikke aminosyrer av betydning, og disse er uansett ikke fullverdig protein. Og mineralnivået er forsvinnende lite, slik at vannkefir hovedsaklig er en kilde til bakterier og sopp utover litt vitaminer og enzymer, samt organiske syrer. Innholdet av enzymer og organiske syrer gjør vannkefiren til en god hjelp til å fordøye måltider, slik at selv om vannkefiren i seg selv er svært lite næringsrik så bidrar den til økt næringsopptak brukt sammen med måltider.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.23:23
Gry: Ja, jeg kan ikke se for meg at vi noen gang slutter med dette. Mellomsten lurte på om hun kunne servere vannkefir i bursdagen sin. Ja, hvorfor ikke!

PirkePetter: Takk for avklaring omkring innhold!

Anne

23.04.2012 kl.23:31
Er det probiotika i vannkefir? Mener jeg har lest det et annet sted, men ser at du ikke skriver noe om det.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.23:44
Ja, vannkefir er probiotisk - på lik linje med all annen fermentert mat og drikke. am

ET LIV I BALANSE.

24.04.2012 kl.00:05
PirkePetter: Jeg har forresten lest et sted at man kan tilsette 1/2 rent eggeskall i fase en av vannkefirprosessen. Da oppnår man sikkert samme kalkeffekten som du snakker om? anne m

PirkePetter

24.04.2012 kl.02:14
Anne Marit, eggeskall er hovedsaklig kalsiumkarbonat, mens dolomittkalk er en kombinasjon av kalsium og magnesum, som begge er basedannende. Slik at dolomittkalk nok gir en sterkere basevirkning. Jeg ville nok selv ha satset på eggeskallet da grensen mellom liv og død for bakterier og sopp som melkesyregjærer er hårfin, og hovedsaklig ph-bestemt.

Famileoghelse

24.04.2012 kl.04:49
Vannkefiren din så fristende ut! Jeg har også det samme problemet med at kornene vokser sakte. Jeg forsøkte forresten å lage vannkefir med juice i "fase 1". Det fungerte ikke særlig bra.. Kefirkornene bare forsvant...Drikken virket igrunnet nokså gjæret og grumsete.Turte ikke å drikke den.Tror forresten jeg skal forsøke eggeskal ved neste "kefirsats". ;)

ET LIV I BALANSE.

24.04.2012 kl.09:24
Jeg har også 1/2 eggeskall i glasset jeg har stående her nå, så får vi se om det hjelper på veksten. Min erfaring er at kefirkornene blir misfarget og "forurenset" hvis jeg har for mye oppi glasset under fase èn. Derfor kjører jeg bare sukker i fase 1 og har alt det andre oppi fase 2, inkl juice, frukt, sitrin, tørket frukt osv. Anne M

IdaE

24.04.2012 kl.17:42
PirkePetter: når du skriver "en dæsj med dolomittpulver funker på den måten at du reduserer ph betydelig, slik at væsken blir mindre sur" mener du vel at den fungerer ved å øke ph? Reduksjon i ph-verdi betyr at syrekonsentrasjonen øker. Tilsetter man mineraler som kalk og magnesium vil disse ha en basedannende effekt og dermde øke ph.

PirkePetter

24.04.2012 kl.18:13
IdaE, det er helt riktig som du sier. Jeg har antakelig tenkt en ting og skrevet noe annet, og skylder på alzheimer light :-)

Vibeke

25.04.2012 kl.13:49
Åh, det så utrolig friskt og godt ut! Jeg har i skrivende stund min første krukke stående på kjøkkenhylla, den bobler tydelig mens jeg går rundt og tripper som et lite barn - jeg vil så gjerne smake! Men den skal få stå til i morgen. Da skal vinglasset frem og føttene skal slenges på bordet - endelig fritid og smaketid!

Tine

27.04.2012 kl.13:49
Oj, så spennende! Dette har jeg lyst til å prøve:-) Jeg har sett litt på ulike videoer og har lagt merke til at noen anbefaler at man bare legger et tørkle over glasset i fase en? Mens du legger et lokk over. Hva er best? PS: Den første linken du henviste til ang. nettsteder som selger kefir-korn, sender bare til USA.

Tine

27.04.2012 kl.13:51
Lurte forresten på om kokus-sukker kan brukes som sukker?

ET LIV I BALANSE.

27.04.2012 kl.13:52
Tine: Ja det tror jeg. Har ikke prøvd det, men venter på en pakke fra iherb med kokossukker og maple syrup. Kommer til å prøve begge deler. anne m

ET LIV I BALANSE.

27.04.2012 kl.13:53
Tine: Fermenteringen går raskere om du lukker lokket. Tar bare 2-3 dager. Men jeg har også prøvd å la lokket være helt av og sette et glass med bunnen ned for å følge mer med - og for å presse nedover i glasset daglig. Da tar det opptil 2 uker før jeg setter inn i kjøleskapet, men da lukter det desto "friskere" i rommet under prosessen. Har du prøvd kefirlady.com? am

Tine

27.04.2012 kl.22:37
Takk for info. Har akkurat bestilt meg kefir-korn fra en side:-) Dette blir spennende!

Ingelill

06.05.2012 kl.15:29
Jeg rett og slett ELSKER at du har begynt å blogge igjen. Oppdaget det ikke før for noen dager siden. Og siden har jeg bare lest og lest og latt meg inspirere til tusen. Nå blir det kefirproduksjon bare jeg får tak i korn. Må si det en gang til ; Utrolig godt å se deg blogge igjen. =)

ET LIV I BALANSE.

07.05.2012 kl.10:14
Ingelill: Åh, så koselig å høre! 2011 var et krevende år, så det føles godt for meg også å ha energi og overskudd til blogg og til livet. Kjekt at du fant meg igjen. Jeg kommer til å legge ut info på bloggen når jeg har kefirkorn - eller når noen av de som har fått fra meg har noe å gi bort. Anne Marit

Heidi

06.08.2012 kl.11:27
Hei!

Da har jeg holdt på med vannkefir en måneds tid. Jeg gjør det på denne måten:

Fase 1 (vann, sukker, økorosiner, kefirkorn) får stå et døgn med glasshette (glasshette = klede).

Fase 2 får stå litt under et døgn, da jeg liker å sile av til middag og drikke med en gang.

I Fase 2 har jeg prøvd med forskjellige bær og frukter.

Spørsmål: Kan man bruke nær sagt hva som helst i Fase 2? Jeg tenker frisk frukt, tørket frukt, friske eller frosne bær, friske eller tørkede urter, hele kryddere osv?

Da jeg prøvde med friske epler syntes jeg det ble veldig godt, men eplene ble litt brune oppi kefiren. Gjør det noe?

Da jeg prøvde med kiwi merket jeg at kiwiene luktet skikkelig surt/gjær/helt forferdelig da jeg skulle sile dem av, men selve kefiren smakte veldig godt. Gjør det noe at frukt og/eller bærene "stinker" når du skal sile dem av?

Er det noe som helst man bør passe på i Fase 2 hvor man smakstilsetter, dvs. er det noe man IKKE skal bruke og/eller kombinasjoner man bør la vær å bruke (altså: er det noen frukter og/eller bær, urter, kryddere som på noe måte kan reagere negativt i forhold til hverandre?).

Videre har jeg aldri fått min kefir til å "bruse". Fase 1 står med glasshette (=klede), Fase 2 med lokk (men jeg har ikke syltestrikker, så lokket blir ikke helt tett). Jeg synes drikken blir litt sur med ørlite smak av gjæring hvis jeg lagrer i kjøleskap. Derfor drikker vi stort sett opp alt med en gang, evt. blir ca. en halv liter stående til neste dag i kjøleskap. "Må" kefiren bruse, eller er det helt ok å gjøre sånn som jeg gjør det?

I Fase 1 bruker jeg økorosiner, som jeg selvsagt plukker ut under avsiling. Det blir imidlertid alltid noen "rosinsmuler" igjen i kornene som jeg ikke får vekk. Har dette noe å si? Jeg tenker på om disse smulene av rosinrester eventuelt vil mugne og ødelegge kornene osv.

Kornene mine vokser med litt over 1 ss i døgnet. Denne overskuddsskjeen spiser jeg bare. Er det noen anbefalt mengde man bør spise i døgnet hvis man skal spise kornene?

Har i tillegg et litersglass med overskuddskorn stående i kjøleskapet. Blander ca. 4 ss sukker og litt rosiner til 1 liter vann, og har på det jeg har til overs av korn (ca. 10 ss). Er dette for lite sukker til en så stor mengde korn?

En dag i uka blander jeg kornene fra kjøleskapet med kornene fra benken, gir nytt vann til kjøleskapet osv. Trener kjøleskapkornene noe ytterligere "stell" enn dette? F.eks eggeskall, salt osv?

Jeg beklager hvis dette var mange spørsmål. Jeg har lest en del om vannkefir på nettet, printet ut artikler osv., men har foreløbig ikke funnet svar på disse tingene jeg spør om her.

Vennlig hilsen Heidi

Anne

06.08.2012 kl.22:13
Jeg ser alle andre klarer å få kornene til formere seg. Men mine vil ikke. Har prøvd med ulike typer sukker, lønnesirup, salt, bakepulver, sitron, rosiner, hatt de i kjøleskap for spa-opphold. Men de vil bare ikke vokse. Noen gode tips?? Skulle gjerne fått de til å vokse en del så vi får produsert mer, for det går med en del vannkefir hver dag.

IdaE

08.08.2012 kl.22:18
Mine korn ville heller ikke vokse, helt til jeg fulgte tipset til gladerebarn: melasse! Ca 1ss melasse per liter vannkefir *simsalabim* og mengden er fordoblet. Sjekk innlegget hennes her: http://gladerebarn.blogg.no/1335162738_har_du_lyst__prve_van.html#comment

=)

IdaE

Heidi

09.08.2012 kl.11:17
Mine korn vokste litt i starten, men etter at jeg kuttet sitron vokser de med minst en spiseskje i døgnet. Hadde i litt sitron i forrige runde bare for å se, og da hadde de vokst med mindre enn en spiseskje... Jeg har forøvrig også forsøkt melasse, og mine korn vokste ikke noe spesielt mer av det. Men jeg vet mange sier som IdaE at det har simsalabim-effekt.

Håper du får det til, Anne. Hvis du ikke har hatt kornene så lenge, så kan det hende de trenger litt tid på å "komme seg" hos sin nye eier. Ellers har jeg også fått med meg at det KAN bli for mye mineraler og "dill" også. Hva med å kjøre noen veldig enkle runder hvor du kun har sukker, vann og litt rosiner?

Vennlig hilsen Heidi

Anne

09.08.2012 kl.13:04
Takk for det IdaE! Det må jeg prøve :)

Anne

09.08.2012 kl.18:36
Jeg har hatt de flere mnd, så de bør ha kommet seg nå. Har prøvd ut alle kombinasjoner av både kun sukker og vann og med alt det andre stasjet. Men de er vanskelige. Har vokst med 1-2 ss totalt siden jeg fikk de. Bruker kun vanlig springvann da, ikke filtrert vann. Mulig det kan være årsaken?

Heidi

09.08.2012 kl.21:34
Jeg bruker springvann.

Vennlig hilsen Heidi

Anne

10.08.2012 kl.21:15
Hvor mye vann, sukker og korn bruker du i fase 1 Heidi? Hva slags sukker bruker du? Får det virkelig ikke til jeg - er litt frustrerende...

ET LIV I BALANSE.

12.08.2012 kl.11:57
Anne: Jeg har også slitt med å få vannkefirkornene til å vokse. Det skjedde derimot noe positivt da jeg begynte å tilsette mineraler i form av minteraltilskuddet Fulvic Mineral Complex fra iHerb. Anne M

ET LIV I BALANSE.

12.08.2012 kl.12:00
Heidi: Kunsten er nok å få miljøet til å bli så balansert som mulig. Har slitt litt med det samme som dere. Prøv å tilsette mineraltilskudd Fulvic Mineral Acid fra iHerb har fungert for flere andre. Eller sett dem i dvale i kjøleskapet en stund - så får de hvilt ut litt før du prøver igjen. Anne M