Tusen
hjertelig takk! Dette er enormt god hjelp. Mentalt også!
Føler meg ofte forvirret og alene i min forover-skjeve verden. Jeg
forstår ikke hvorfor jeg ikke blir frisk, med så iherdig innsats på alle
fronter.
Men da er jeg såvisst ikke alene, og det finnes masse kunnskap om dette. Tusen takk.
(Håper ikke du blir helt utmattet av å få et så langt svar tilbake, du får lese/svare når/om du orker/ønsker:)
"Kort
hæl" gjør at når jeg står oppreist og tror at jeg står i en rett,
naturlig posisjon, så står jeg egentlig fremoverlent. Så kan en terapeut
dytte meg forsiktig de få centimeterne tilbake til det som egentlig er
rett, men da føler jeg at jeg faller bakover, altså fordi hælen er for
kort til at jeg da får støtte. Jeg klarer ikke selv å kjenne når jeg
faktisk står rett.
Så istedet for at ryggsøylen er det stødige midtpunktet, så bruker jeg øvre rygg og nakke til å bære hele kroppen.
Jeg
føler meg dratt ut av posisjon straks jeg står opp om morgenen,
egentlig, alle våkne timer handler om å motvirke den kraften som drar
meg ned og frem.
Jeg får hvile når jeg gjør yoga og øvelser med å
tøye nakke og rygg bakover (og alle andre retninger) , men straks jeg
skal gjøre normale ting, som å gå, sitte, ta ut av oppvaskmaskinen, så
er det en kamp mot gravitasjonskreftene.
Jeg prøver å være lett og
ledig både fysisk og mentalt, med det er rett og slett veldig slitsomt
bare å være våken. (Men altså ekstremt mye bedre i løpet av det siste
året pga den riktige cocktailen av behandlinger og med det økt
bevegelighet og bedre kvalitet på hjemmetreningen).
Så jeg
forstår veldig godt følelsen du får av et korsett som støtter slik at
"her kan jeg slappe av". Må ha vært en himmelsk forskjell for deg da du
fikk det! Går du med korsettet hele tiden, eller skal du trene opp slik
at du klarer deg uten?
Hva slags trening gjør du i så fall?
(Jeg
har ikke vært i noen ulykke eller slikt, så for min del tror kanskje at
jeg må trene opp kroppens eget korsett. Eller kanskje man kan bruke et
korsett i en overgangsperiode.)
Ble du født med skjevheter eller har
vært i en ulykke? Om du ikke vil skrive om det fordi det blir for
personlig, så er det naturligvis ok.
Så hvorfor jeg har en
sagittal ubalanse er vel sammensatt: det er vel kort hæl sammen med fall
på ski og låsninger i nakke på den ene siden som så gav låsninger i
skulder og rygg på den andre siden, osv osv, følelsesmessig stress, feil
veivalg i livet og så blir kroppen bare et panser. Dette er hva jeg
tror , men det kan jo kanskje være fysiske ting jeg ikke har oppdaget
enda. (Alt av mentale bindinger mener jeg at jeg har oppdaget og jobbet
meg gjennom, slik at jeg er helt mentalt klar for å bli frisk, jeg tror
ikke at det liksom er meg selv som holder meg selv nede ubevisst.)
Osteopaten
min snakket nylig om at hun ønsket å jobbe mer innenfra, spesielt i
epigastric-området. (Trekker meg fremover og nedover forfra.) Detter er
vel nettopp "visceral manipulasjon", jeg skal høre nærmere med henne om
dette. (Hun har vært i barselpermisjon og ikke vært med på "reisen" det
siste året.)
(Axelsson-terapeuten er ikke så veldig på dette med
indre organer, jeg har hørt med ham, så da er sikkert en kombinasjon av
osteopat og Axelsson bra, bare skriver det i tilfelle andre har
liknende problematikk og kan ha nytte av den infoen.)
(Tenkte jeg bare skulle svare kort, men så ble det langt likevel.

Håper ikke jeg plager noen med alle detaljene, håper jo at det
eventuelt kan hjelpe noen andre. Og om moderator vil flytte denne infoen
bort fra Martial arts etc, så er det forståelig.)