onsdag 13. mai 2015

Hortus Vitae Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring 13. mai 2015 - 3. mar 2016

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Man Mai 11, 2015 10:16 pm
Har fått med meg at lever skal helst spises rå, med kefir og gjerne krydder til. At smøroljen er bra sammen med torskeleveroljen. At usunne ting som kaffi og sjokolade burde spises med en fettkilde. At rogn har mindre A vitamin når den er kokt og utsatt for lys og luft. Og rå fisk skal ha wasabi eller sterkt krydder til. Og at yougurt og kefir ikke skal spises sammen i frykt for bakterie krasj.

Men hva med østers? Burde de egentlig dampes? Og holder det med kokosfett? Pleier å spise rå østers med rå rødløk, litt eplecidereddik og sitron, og litt fett attåt. Men usikker på om dette er den beste løsningen.

Og hva med portvinen min? Den har jeg kun mye spekemat og litt bløtlagte, dehydrerte nøtter til. Ikke noe fett, det passer liksom ikke helt inn.. Men kanskje veldig viktig med fett til ettersom det er alkohol i dette "måltidet" Drikker somregel kun et glass.

Hadde vert flott med en tråd om alt dette med næringsstoffer som jobber sammen.

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Tir Mai 12, 2015 10:23 pm
Dette blir kanskje ikke et komplett måltid, men jeg synes surmelk og kefir kan blandes med mye nyttig, og fortsatt være godt. Vanligvis rører jeg inn litt magnesiumolje og salt, akkurat så smaken ikke kjennes. Bruker ulike blandinger av kanel, kardemomme, nellik, allehånde, muskat og ingefær. 1-2 ts gelatin og honning. Mange liker jo også rå eggeplommer i, men det har jeg ikke prøvd enda. (Spiser de for seg selv med rårørsukker Razz) Jeg har blitt så vant til mine surmelksblandinger at det er nesten som om noe mangler om jeg drikker den uten noe. Som du nevner er i hvert fall surmelk og kefir fint å drikke ved siden av lever, og annet kjøtt.

Det virker som en god ide å bruke salt og krydder sammen med fettrike måltider. Når det gjelder alkohol kan jeg huske PP har skrevet å spise godt med fett først, med salt og eddik i måltidet.

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Ons Mai 13, 2015 9:15 am
Krydderkefir Smile sletts ikke dumt. Blander eggeplomme å kefir til barna. Eneste måten å få i dem en eggeplomme på. Så bestikker jeg dem med litt prim etterpå Rolling Eyes

Eddik med alkohol? Denne portvinen er jo ganske sur av seg selv vil jeg anta. Huff, føler jeg har nevn denne portvinen min i mange innlegg nå, hehe, men et glass portvin er altså ikke som et vinglass, men ca 6 cl bare Shocked tenkte den til og med var bra for fordøyelsen. Også har jeg stor tro på at alkohol i små mengder kan være bra for kroppen. Min mor har drukket et glass vin på kvelden så lenge jeg kan huske og har super helse. Men sikkert veldig bra med fett først ja. Kanskje lage noe smør/honning fudge å ha liggende i frysen. Det burde gjøre nytten.

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Ons Mai 13, 2015 6:45 pm
Eddik i forbindelse med måltid (f.eks vinaigrette) med alkohol, eller drukket før alkoholkonsum, da eddik hjelper leveren å avgifte alkohol, samtidig som eddiksyre kan brukes av hjernecellene som erstatning for glukose. Når man drikker mye alkohol reduseres ofte hjernecellenes evne til å ta opp og bruke glukose til å danne energi/ATP, og da kan eddiksyre brukes istedenfor, til å danne energi. Også ketoner fra kort og mellomkjedede fettsyrer, som dem i smør/fløte/rømme og kokosfett, kan overta for glukose ved behov, slik at eddiksyre eller mettet fett dermed beskytter hjernecellene fra energisvikt. Dermed kan du drikke lenger og mer alkohol, samtidig som du ikke blir full/uklar i hodet (utover generelt brisen og i godt humør), eller opplever det man kaller bakrus.

Både eddik og fett reduserer og reverserer alkoholvirkninger i leveren, slik at leverens evne til å avgifte alkohol ikke undertrykkes, og leveren ikke skades som følge av alkoholkonsum. Dvs at såkalt fettlever og skrumplever (cirrhose) som følge av mye/hyppig alkoholkonsum unngåes. Også B vitaminet kolin (mye i eggeplommer og lever) spiller en rolle her, da man ikke kan oppleve fettlever før nivået av dette vitaminet i leveren er betydelig redusert. Kolin sørger for at alt sukker, inkludert akohol, som leveren omdanner til fett, sendes videre, ut av leveren. Ergo null sjanse for fettlever, tross festing over en lav sko!

Fett og eddik sørger også for at magesekken skiller mindre mengder alkohol og sukkere til tynntarmen pr gang etter måltid/alkoholkonsum, slik at blodsukkerbalansen holdes jevn, og også slik at rusen er sakte, men stigende. Heller enn brå rus som gjør at selv om man fester hele natta, så går mesteparten i glemmeboka dagen derpå. Kjipt når alle andre enn deg husker at du kledde av deg og danset naken på bordet på festen!

Også protein (aminosyrer) beskytter mot alkoholvirkninger, gjennom å bedre leverens evne til å avgifte alkohol, samt avgifte acetaldehyd, men også gjennom å beskytte hjernecellene mot bakrus

Fra en bloggkommentar -

"Hanne, alkohol er helt ok, men jo flere kjemikalier, etc i den, desto mer problemer med den. Alkohol du lager selv kan være sunn og nærende, og har betydelig mindre negative virkninger enn kommersielle alkoholiske drikker. Uansett, ligger du unna planteoljer/flerumettet fett når du drikker alkohol slipper du unna de fleste negative virkningene, deriblant leverproblemer og økt glykering/”sammensmelting” mellom acetaldehyd (sluttproduktet av alkoholnedbrytingen) og aminosyrer eller sukkere i kroppen.

Fet mat/mettet fett beskytter mot bl.a leverproblemer som følge av alkoholkonsum, og folk før i tiden visste om dette, og sørget alltid for å spise fet mat før eller sammen med drikke fordi de visste de kunne drikke lengre da, samtidig som eventuelle negative reaksjoner ble mindre. Moderne forskning har også vist at proteinkonsum før eller sammen med alkohol beskytter mot de fleste negative virkningene.

Også konsum av salt og/eller eddik rett før eller samtidig med alkohol beskytter mot flere av alkoholens virkninger. De fleste B vitaminer, samt vitamin A, D, E, K2, magnesium, natrium og sink, avgifter alkohol/acetaldehyd og/eller reverserer negative virkninger.

Et skikkelig tradisjonskostmåltid sammen med alkohol, fortrinsvis øko-alkohol uten kjemikalier, gjør mao at du kan drikke mer og lengre med mindre om noen helsekonsekvenser. Skål for det!

MSG, kaffe/koffein, vann, plantefett og fiskefett (uten naturlige antioksidanter), m.m øker alkoholens negative virkninger i kroppen"


Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Ons Mai 13, 2015 8:57 pm
Takk for et flott og oppklarende svar Mr. P Wink Jeg er veldig gla i balsamico eddik og det er en super dipp til spekematen, så da inkluderer jeg det til kosen. Også noen smør fudge. Ikke ofte jeg drikker med så full at jeg danser på bordet, men det skjer geek faktisk i både full og edru tilstand, hehe, Jeg er aldri fyllesyk. Ikke engang etter å ha tapt åtte partier i sjakk på sjakkaften. Så da fikk jeg en forklaring på det..

Men hva med disse østersene mine? Det å dampe østers er for meg som å banne i kirka.. Men du vet, man kan venne seg til alt..

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Søn Mai 31, 2015 8:59 am
Hvilke kilder til karbohydrater bruker dere her inne? Jeg har forstått at jeg spiser alt for lite karbohydrater til måltidene. Nøyer meg gjerne med en ss sukker eller honning. Nå skal jeg øke mengden karbohydrater, og trenger tips til hva jeg da kan spise (som både er mer mettende enn sukker og samtidig ikke hindrer opptak av næring)?

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Katarina on Søn Mai 31, 2015 12:09 pm
For karbohydrater bruker jeg for det meste løk, krydderurter, poteter, ris, honning/sukker/sirup, hjemmelaget saft og brus. Andre forslag er quinoa, melkesyregjærede grønnsaker, surdeig, sauser og chutney.

Poteter kan tilberedes på mange måter. Gratinerte med fløte og ost, friterte (pommes frittes) i talg eller røstipotet. Bakt potet med stor kladd smør og hakket hvitløk. Potetmos med smør/fløte/rømme og krydderurter. Potetsalat (kokt potet i rømme og hjemmelaget majones, og evt strimler med løk). Lompe, lefse og chips. Eller som kokte/stekte biter i supper og gryter.

Løksuppe med ost. Hvitløkssmør eller karamellisert løk (løk, eddik, med eller uten sukker) smaker godt til kjøtt.

Hvit ris kan bløtlegges over natta for å fjerne fytinsyre. Noen forslag er risotto med kjøtt, paella med skalldyr, risgrøt (masse smør og spekemat ved siden av), risnudler og stekte rislapper. Mange retter kan lages med surdeig, som pizza/calzone, hamburgerbrød, pannekake (søt eller salt), rundstykker, hvitløksbrød med ost, lefser og quesadillas.

Om du vil ta deg tid til det, er det mange gode desserter man kan lage. Mesteparten av karbohydratene kommer kanskje fra sukker eller honning, men litt ekstra gøy enn å spise det rent. Gode dessertingredienser kan være fløte/rømme/smør, melk/yoghurt/kefir, ost, sukker/honning/sirup, gelatin, saft, egg, kokosolje, salt, krydder (vanilje, kanel, nellik osv.) i forskjellige kombinasjoner.

Av dette kan man lage bla. gele, gelegodteri, pudding, sitronkrem, smørkrem, iskrem, eggedosis, milkshake, marengs eller souffle, marshmallows, ostekake med mandelbunn (bløtlagt og tørket) og slenge på f.eks vaniljesaus eller bærsaus. En form for pavlovakake er også tradisjonskostvennlig, med marengsbunn og fyll av vanilje eller eggekrem.


Oppdatering: Jeg syntes løksorter og krydderurter fortjente litt mer plass. Det er smakfullt i mange retter og er lett å bruke, siden de kan gjerne spises rå. Det går helt fint med noen skiver rå løk ved siden av kjøtt, innmat, ost osv. Man kan bruke både løk og krydderurter på samme måte som potet, ved å blande med rømme som i potetsalat, eller fløtegratinere med ost. Løkringer kan lages med surdeig (søk sourdough onion rings). Rå løk og krydderurter kan enkelt brukes som en siderett, lik salat, med f.eks en bunt fersk persille ved siden av animalsk fett og protein.

Katarina

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Man Jun 01, 2015 12:41 pm
Mange gode tips fra deg, Katarina! Tusen takk!Very Happy Spiser masse løk og melkesyregjærede grønnsaker, men er det egentlig noe karbo i det? Pavlovakake var et stalltips! Skal bake minipavlovaer og fylle med vaniljekrem, det må jo bli fantastisk å ta med på jobb! Very Happy Laughing

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Lør Jun 06, 2015 7:54 pm
Veldig mange gode tips fra Katarina ! Veldig nyttig ! Her gjelder det bare å bruke fantasien og prøve seg frem:)
Tror ikke det er så mye karbohydrater i melkesyregjærede grønnsaker Ine...

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Søn Jun 07, 2015 12:27 pm
Det blir gjerne et par kopper med te i løpet av dagen. Er det best å tilsette litt honning eller rårørsukker for at teen ikke bare skal skylle ut næringsstoffer??

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Søn Jun 07, 2015 3:10 pm
Også litt salt, da det er natrium som forhindrer at aldosteron aktiveres og holder på natrium, samtidig som man mister bl.a kalsium, magnesium og sink via urinen

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Man Jun 08, 2015 9:12 am
Tusen takk for god forklaring!! Og så jeg som trodde jeg var så smart som bare tilsetter kokosolje og aldri søtning i teen! Laughing Laughing Får blande i natriumkloridpulver også. Eller skal det kun tilsettes kald drikke?

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Man Jun 08, 2015 1:55 pm
Drikke generelt. Men vær obs på mengden, da teen ellers smaker ramt

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Fre Jun 12, 2015 9:27 am
Nå har jeg tilsatt en klype magnesiumkloridpulver i all drikke en periode. Trenger jeg da tilsette salt også i tillegg? Merker at magneiumpulveret påvirker magen, betyr det at jeg er fylt opp av magneium nå?? Wink

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Fre Jun 12, 2015 3:10 pm
Ja, da magnesium gir magnesium, ikke natrium, som beskytter mot hyponatremi og magnesiumtap gjennom å holde aldosteron inaktivt.

Hva du legger i "påvirker magen" forteller meg lite, da du kan mene ganske mange vidt forskjellige ting med de ordene. Om du sikter til at du får løs mage, så betyr det bare at du har tatt mer enn kroppen din fordøyer. Skal du "fylles opp" må du bruke magnesium utvortes, og ellers få i deg tilstrekkelig med kalsium og vitaminer som A, D og B6

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Fre Jun 12, 2015 3:36 pm
Når det gjelder magnesium har jeg nå den senere tid tilført dette via magnesiumklorid-spray på huden morgen og kveld, magnesiumsulfatbad hver dag, 20 dråper mag-ion fordelt utover dagen og spray med magnesiumpower (fra altshop.no) morgen og kveld. I tillegg til magnesium fra beinkraft til hvert måltid. Høres ganske mye ut totalt sett, men er usikker på om det faktisk er nok. Tror det skal en del til for å balansere magnesium i kroppen, iallefall om man er i kraftig underskudd. Og det tar vel tid også...

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Fre Jun 12, 2015 4:23 pm
Jeg mener at jeg får løs mage etter at jeg begynte med magnesiumkloridpulver. Jeg bruker i tillegg magnesiumspray og drikker kraft daglig. Jeg tror jeg får i meg de andre næringsstoffene du nevner gjennom lever, fiskeleverolje, upast. smør og kefir. Smile Kan magneiumkloridpulveret også tas i fotbad?

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Fre Jun 12, 2015 6:42 pm
sprayen fra magnesiumpower er dyrere enn Christer sin spray, og ikke nødvendig når du har sistnevnte. Magnesiumklorid utvortes tas opp som ioneform, slik at produktomtalen av magnesiumpower skrøner en del når man påstår at alle andre magnesiumformer enn deres, som er ionisert, må via fordøyelsen for å omdannes til ioneformen. Alle magnesiumformer omdannes til magnesiumklorid i kroppen, selv former som tas på huden, og magnesiumkloridspray er i ioneform.

Det tar tid å bygge opp normale magnesiumnivåer, da underskuddet først må dekkes, før kroppen kan bruke magnesiumet til å f.eks produsere mer energi, danne nye nerveceller eller andre celler, etc. Og behovet øker som nevnt også i samsvar med økt konsum av kalsium, samt vitamin D eller B vitaminer, som trenger magnesium for å omdannes til henholdsvis hormonet kalsitriol, eller til koenzymer.

Har man problemer i fordøyelsessystemet, vil dette kunne redusere opptak via tarmen, og har man samtidig hormonell ubalanse, serotoninubalanse, og/eller mye kjemikalier og tungmetaller lagret i ulike kroppsvev og organer, tarmene inkludert, vil kroppen prioritere å avgifte disse før den bruker magnesium til å f.eks danne mer energi, slik at man begynner å føle seg ovenpå. Man begynner helbredelsen ved første dose, eller ved første konsum av næringsrike matemner, men de ovennevnte komplikasjoner kan gjøre at åpenbart positive virkninger lar vente på seg. Og man kan også bli verre i en periode, eller bedre og verre om hverandre, inntil man er forbi det stadiumet, og begynner å føle seg stadig bedre og bedre.

svar ja på spørsmålet ditt

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest  on Fre Jun 12, 2015 10:23 pm
OK, men hudsprayen svir og klør noe inni hampen...Nesten ikke til å holde ut. Piner meg gjennom det, og skal nok klare det, men det er grusomt. Men...whatever it takes ! Very Happy

gjest

 

Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Lør Jun 13, 2015 5:07 am
Spray On Skin

Using 4 to 6 sprays of Magnesium Oil under each arm, armpit and sides of the body. Spraying directly on area's of concern excellerates a direct benefit to the body.

Some people and especially children might develop a rash from using the magnesium oil when applied directly to the skin. Many children, if the magnesium oil is used at full strength, will feel a burning or stinging and this can be painful and if this happens the oil should be washed off quickly. In such cases you need to dilute the magnesium oil 50/50 with distilled or mineral water and when the body acclimates to the magnesium one can then build up to the full concentration. Rule of thumb about dosage: It is always a good idea to start with low dose and work one's way gradually to higher doses. Whenever any kind of uncomfortable reaction occurs this is a sign to lower the dosage or concentration.


gjest skrev:OK, men hudsprayen svir og klør noe inni hampen...Nesten ikke til å holde ut. Piner meg gjennom det, og skal nok klare det, men det er grusomt. Men...whatever it takes ! Very Happy

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest  on Tir Jun 16, 2015 12:50 am
Mye nyttig lesestoff om Mg i linkene Smile Merker jo at det er en utfordring å få i seg nok Mg og at kroppen får dekket opp behovet. Ser at det står følgende i en av linkene: "One can also do this oneself meaning cover ones body all over with the magnesium oil like one would sunscreen and go out in the sun and have some fun".

Det var nøyaktig det jeg gjorde, og da ble jeg solbrent som aldri før. Så sikkert lurt å være litt forsiktig med sol og mg-olje... Har noen andre noen erfaringer her? Hvilke solbeskyttelse bruker dere forresten? Har de siste årene brukt avokado-olje og kokosolje og synes det har fungert fint.

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Tir Jun 16, 2015 9:35 am
Har bodd i Spania i ett år og kun brukt kokosolje som solkrem til både ungene og meg selv. Ble litt rød/solbrent en av de første dagene i fjor, men ikke mer. Det som også er viktig å tenke på er hvor mye mettet fett du har i kroppen for det har også noe å si om du blir solbrent eller ikke. Så det kan jo ha noe å si for om du ble solbrent eller ikke, dvs hvor lenge du hadde gått på tradisjonskost/spist mettet fett og unngått planteolje. Søk på avocadoolje og PP, så finner du litt informasjon.

Jeg smurte meg mye med magnesiumolje og gikk så ut i solen. Det tørket fort i solen så det var perfekt istedetfor stikkete og kleimete klær og sengetøy:) Etterhvert smurte jeg også med kokosolje og ventet ikke 20 min før jeg gikk ut i solen. Som ettersolkrem brukte jeg kokosolje og aloe vera, ofte som solkrem også. Brunfargen har jeg enda nå, 7 uker etter jeg kom tilbake fra Spania:)

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Tir Jun 16, 2015 4:46 pm
Høres bra ut ! Så da kan det rett og slett også være avhengig av mengden mettet fett i kroppen ja... Har unngått planteoljer lenge, men ikke før for noen uker siden gått helt over til tradisjonskost, så det kan godt stemme det. Er jo helt nybegynner i dette gamet her, så setter stor pris på innspill og tips fra dere mer erfarne Smile Forstår at kokosolje er det beste å bruke som solbeskyttelse etter det jeg har lest meg til. Har funket veldig bra på både meg og barna, så da fortsetter vi med det !

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Tor Jun 18, 2015 5:52 pm
Leste nettopp en artikkel fra Body ecology som omhandlet at Candida ødelegger kroppens evne til å fjerne oxalates, og hva som kan skje med kollagen:

"Candida yeast produces a precursor to oxalates, and it has the ability to transform collagen into corrosive oxalate crystals. This is the same collagen you find in bone broth and take for beautiful skin. While bone broth can help the gut heal, excessive collagen in the diet and an overgrowth of Candida can team up, generating a toxic accumulation of oxalates in your body."
http://bodyecology.com/articles/dont-be-tricked-by-this-cleanse-popular-green-smoothies-ruin-your-health

Så om man har candidiasis bør man være forsiktig med beinkraft?

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Tor Jun 18, 2015 10:00 pm
Artikkelen er korrekt med tanke på oksalsyreinnhold i mat og grønnsakssafter, men resten av logikken er feil og fullstendig malplassert. Og det er sludder, og også udokumentert, at candida produserer en forløper for oksalsyre. Enkelte sopper i aspergillusfamilien gjør dette, ikke candida, og produksjon av oksalsyre (eller maursyre, propionsyre, etanol, eddiksyre, melkesyre, smørsyre, etc) i kroppen er en naturlig del av kroppens kjemiske selvreguleringsmekanismer. Candida kan heller ikke, på noen måte, fremme degenerasjon i kollagen.

Hva forskning viser er at i en del mennesker med høye nivåer av oksalsyre, så finner man gjerne candidaovervekst også, eller motsatt, men det er ikke dermed sagt at det ene forårsaker det andre, men snarere at begge problemer har samme årsak. Mao at det som forårsaker at candidasoppen forandrer form og flytter seg oppover i fordøyelsessystemet, mao feil ph i tarmene (og dermed feil mikroflora også), også forårsaker forandret mikroflora i tarmene. Og dermed at bakterier som produserer enzymer som avgifter oksalsyre ikke er aktive.

Candidasoppen er en naturlig og viktig del av tykktarmens mikroflora, og er av samme type gjærsopp som dem som danner kefir fra melk.

Grunnen til at fakta vris på i artikkelen er åpenbart for å selge produktene som promoteres.

Admin


Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Fre Jun 19, 2015 9:09 am
Ja, det er korrupt hele greia, rett og slett. HUFF!
MEN...når vi er inne på spising for best opptak av næring...Tenker litt på geitemelk kontra kumelk. Geitemelk har ettersom jeg har funnet ut mer fett, vit C, kalsium, potassium, vit A og magnesium, mens kumelk har mer B12, selen og folat. Begge ligger nokså likt når det gjelder vit D. Mindre laktose i geitemelk, lettere å fordøye. Så...vil man dermed anse kumelk som mest hensiktsmessig for mennesker som feks er syke og ønsker å bygge opp kroppen, eller tenker jeg helt feil? Sauemelk kommer vel også ganske godt ut av det i.f.t kumelk og geitemelk på de fleste områdene...

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Fre Jun 19, 2015 3:47 pm
Geitemelk er ikke lettere å fordøye for mennesker med normal tarmhelse, og denne logikken skyldes myten om laktoseintoleranse. Dvs at man tilsynelatende ikke produserer laktose i voksen alder. Og all den tid melk er sunnest når den er surnet, da den da er mye lettere fordøyelig, og også fungerer som mikrofloratilskudd, er det lite forskjell mellom melketypene.

Melk, når den er surnet, bidrar med enzymer og organiske syrer, som binder en lang rekke næringsstoffer i tarmen, fra måltidet man har spist sammen med melken, og sikrer opptak av disse. Selv når man har mage-tarmproblemer.

Admin


Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Katarina on Ons Jul 22, 2015 10:09 pm
Om noen vil spise mer rå løk eller sterke krydderurter, men synes det brenner for mye på tunga, er et tips å prøve å spise det sammen med fett. Etter hva jeg opplever demper det i hvert fall løksorter, inkludert hvitløk, om det spises sammen med fett som smør/rømme, talg eller kokos.

Katarina

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Ons Jul 29, 2015 11:37 am
Håper jeg poster dette på rett plass..... Smile

Nå er det 3 ½ måned siden jeg begynte å legge om til tradisjonskost og å spise rå lammelever. Jeg fikk svært kraftige helbredsreaksjoner den første uka jeg fikk i meg lever, formen min ble generelt verre, jeg fikk influensalignende symptomer, ble kraftløs og på det verste klarte jeg verken sitte oppreist eller stå på beina uten å begynne å svime av. Jeg kuttet ned på porsjonen lever og begynte å spise annenhver dag i stedet for hver dag, og da gikk det bedre. Sakte men sikkert har jeg økt mengden lever disse månedene, og nå er jeg oppe i 100 g annenhver dag. Fremdeles opplever jeg å få helbredssymptomer, men ikke på langt nær så ille som i begynnelsen.
Jeg skjærer den i små terninger og svelger ned med eddikvann og det går helt fint Cool Laughing

Jeg har nylig kjøpt GP torskeleverolje fra Tidsporten, men i etterkant har jeg forstått det sånn at det ikke anbefales å ta torskeleveroljen med lever, så jeg begynte da å ta den på den dagen jeg ikke spiser lever, altså annenhver dag. Jeg vil nå øke min dose lever og begynne å spise 100 g hver dag, men hva gjør jeg da med torskeleveroljen? Jeg har ikke økonomi til ikke å bruke den, så da har jeg et lite dilemma-hva bør jeg prioritere nå i forhold til hva som er mest gunstig for bedring av helsen min; å øke dosen lever eller fortsette med torskeleveroljen til jeg event får tak på skateleverolje?


gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Ons Jul 29, 2015 1:57 pm
De reaksjonene du oppgir kan også ha vært histaminreaksjoner, og altså tegn på at du har eller hadde for lave magnesiumnivåer, da magnesium beskytter mot slike reaksjoner.

Det er bedre å ta torskeleveroljen med lever enn å ikke ta noe som helst i tillegg, da selv om det er mye vitamin A i oljen, så er der i det minste en del vitamin D, som kan bidra til en viss balanse av vitamin A i leveren

Admin


Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Fre Sep 25, 2015 5:01 pm
Jeg har begynt å lage krydderkapsler, men lurer på hvilke kryddere som er mest effektive og mengden av de forskjellige krydderene i forhold til hverandre og mengden krydder man bør innta i løpet av en dag om man prøver å fikse mage-tarmproblemer. Det jeg har laget er en kombinasjon av gurkemeie, ingefær, cayenne og sort pepper, med mest gurkemeie, så ingefær, så cayenne og minst sort pepper. I tillegg tok jeg med litt salt. Men spørsmålet er altså, hvilken kombinasjon er optimal? Og er det noen andre kryddere/urter som er spesielt gunstige?

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Fre Sep 25, 2015 7:33 pm
Den kombinasjonen du har funnet fram til er helt optimal, kanskje med litt mer ingefær, med tanke på ingefærs virkning på tarmens serotoninnivå. Google "serotonin crohn's" for mer info, og "ginger serotonin" uten anførselstegn

Admin


Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Gjest on Søn Sep 27, 2015 7:22 am
Planlegger også å lage krydderkapsler og kapsler med gelatin og MgCl2 til sønnen min. Hvilke kapsler bør jeg kjøpe? Vil ikke la spinningen gå opp i vinningen med å kjøpe feil kapsler.

Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Søn Sep 27, 2015 11:20 am
Gelatinkapsler er best, og ellers avhenger av hvor mye du vil få i deg pr gang. Ønsker du max mengde er kapsler i størrelse 00 størst. Dvs du får mest i dem

Admin


Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Om fiskeleveroljen kan tas samtidig som lever

Poste by Gjest on Fre Okt 02, 2015 5:07 pm
Leser i noen av innleggene her at det ikke anbefales at fiskeleveroljen tas samtidig som lever. Hvorfor ikke det? Jeg tar både fiskeleverolje og lever til frokost og svelger det ned med kefir. Bør jeg heller ta fiskeleveroljen til kvelds da med et halvt glass kefir og så tar jeg lever med eggeplommer og kraft til frokost? Ser også at mange anbefaler krydder for fordøyelsen. Jeg har candida og bør sikket kjøre på med krydder, men så tåler jeg ikke ingefær, hvitløk, paprikakrydder, spiskumme, chilli eller Cayenne pga rosacea. Jeg provoserer utbrudd i ansiktet allerede om dagen fordi jeg kjører på med lever så må være forsiktig med krydder. Hva anbefaler dere? Tåler pepper, så det bruker jeg mye og kanel, salt, koriander og urter. Er det greit å bruke upastaurisert melk til maten som ikke er syrnet, eller vil den hemme næringsopptaket?


Gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Lør Okt 03, 2015 2:31 am
Pga at lever inneholder veldig mye vitamin A, og det gjør fiskeleverolje også, slik atd et kan bli for mye vitamin A i forhold til D. Da er skateleverolje bedre, fordi den inneholder mer vitamin D enn A

Upasteurisert melk går helt fint til mat

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Tor Nov 26, 2015 7:34 pm
Kan man få nok vitamin C, E og K med kun animalsk mat?
gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Tor Nov 26, 2015 8:02 pm
Jepp, og vitamin K2, som er den eneste vitamin K varianten som er verdifull, finnes kun i animalsk mat. Animalsk mat inneholder også urinsyre, som kan overta for vitamin C i kroppen som antioksidant

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Tor Nov 26, 2015 8:24 pm
Fint! Takk for svaret, PP. Det er ikke lett å vite alt når det er så mye tull og tøys der ute.

Så har jeg lurt på noe i forbindelse med det legendariske rå lever-måltidet. Hvor mye mettet fett bør man minst ha i tillegg? Holder det med fettet fra syrnet melk som drikkes til eller bør man ta en stor skje f.eks. kokosolje til, eller bør man mate på med mye mer?

Og hvis man ikke bør ha yoghurt og kefir sammen, betyr det at man ikke bør ha ost og tjukkmelk sammen eller tjukkmelk med annen kulturmelk eller rømme og surmelk?

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Søn Des 06, 2015 5:49 pm
Det holder med melkefett, men mellomkjedede fettsyrer, som i smør og kokosolje, helbreder også tarmplager basert på betennelser, inkludert cøliaki, kolitt og Crohn's

Det går helt fint å ta yogurt og kefir sammen, og alle andre melkeprodukter. Surmelk/kefir/yogurt sammen med søt melk kan imidlertid kanskje føre til gjæring i mage-tarm, da bakterier og sopp i førstnevnte begynner å fordøye næringsstoffene i sistnevnte allerede i øverste del av magesekken

Admin

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by gjest on Ons Mar 02, 2016 11:46 pm
Gjest skrev:...Og rå fisk skal ha wasabi eller sterkt krydder til....

Holder det med sterkt krydder eller wasabi eller burde man ha mettet fett til? Det er ikke så vanlig med mettet fett til rå fisk, i alle fall ikke som vanlig sashimi eller sushi. Men så nevnes det her og der at det burde spises mettet fett til fisk pga fiskefettet.

gjest

Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring  - Page 2 Empty Re: Spise hva med hva, og hvordan, for best opptak av næring

Poste by Admin on Tor Mar 03, 2016 12:20 am
Det går helt fint uten. Men både smør og ghee, gjerne iblandet krydder eller hvitløk, gir svært god saus til rå fisk

Admin

Til Toppen
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar