lise
20.04.2013 kl.18:02
Tommelen opp for deg, Une! Alle barn skulle hatt en
sånn mamma:-). Er det noe jeg har erfart på veien til bedre helse for
meg og familien så er det at ingenting er Absolutt og det er mange veier
til Rom. Og i jungelen av meninger, råd, prøving og feiling så nærmer
vi oss mål - tror jeg:-). Og du til stor inspirasjon på reisen!
Vi er visst i samme båt Une:) Jeg fikk så hatten
passet da jeg skrev et innlegg om histaminintoleranse. Jeg tåler ikke
kefir - samme hvor lenge den har vært syrnet f.eks. Jeg har prøvd i ca
et år nå. Men teorien om histaminintoleranse HAR faktisk hjulpet meg til
å finne MIN VEI i tradisjonskostens mekka. Jeg må bare gå mer forsiktig
frem - foretrekke visse matvarer en periode - og være forsiktig med
andre i min vei til å hele tarmen. Så tror jeg faktisk at ved å ta tiden
til hjelp, så er det håp. Det virker sånn nå hvertfall. Og jeg tåler
litt kefir hvis jeg ikke spiser annen melkesyregjæret mat, det har jeg
lært av info rundt histmainintoleranse! Det er jammen ikke lett for
amatører å forstå hele bildet - samme hvor mye man ønsker. Og jeg tenker
at kanskje tid er den faktoren man misforstår. Når man har levd på feil
type mat i lengre tid, vil det for noen ta lang tid for kroppen å komme
i balanse også.
Jeg er uendelig glad for alt PP har lært meg. Tror jeg har lest så og si alt han har skrevet rundt omkring på de ulike bloggene. Mye er fornuftig og logisk, mens andre ting tar litt tid å fordøye. Så har vi jo full frihet til å velge hva vi vil bruke ny kunnskap til. Jeg har nok forelsket meg i tradisjonskost, men tar meg den frihet å gå frem i eget tempo. Jeg tenker og at ingen eier sannheten omkring hva som er 100% riktig å spise. Vi er så forskjellige, så antagelig er det ingen fasit som passer på alle alltid.
All honnør til deg for din vei uten gluten og melk. Jeg synes du navigerer aldeles strålende!!! Jeg hadde definitivt valgt den selv hvis det kunne raskt gi meg et symptomfritt barn - som tydeligvis reagerte på disse matemnene. Det er jo andre ting å reparere tarmen med som er uten disse ingrediensene også.
Jeg er uendelig glad for alt PP har lært meg. Tror jeg har lest så og si alt han har skrevet rundt omkring på de ulike bloggene. Mye er fornuftig og logisk, mens andre ting tar litt tid å fordøye. Så har vi jo full frihet til å velge hva vi vil bruke ny kunnskap til. Jeg har nok forelsket meg i tradisjonskost, men tar meg den frihet å gå frem i eget tempo. Jeg tenker og at ingen eier sannheten omkring hva som er 100% riktig å spise. Vi er så forskjellige, så antagelig er det ingen fasit som passer på alle alltid.
All honnør til deg for din vei uten gluten og melk. Jeg synes du navigerer aldeles strålende!!! Jeg hadde definitivt valgt den selv hvis det kunne raskt gi meg et symptomfritt barn - som tydeligvis reagerte på disse matemnene. Det er jo andre ting å reparere tarmen med som er uten disse ingrediensene også.
For dem som vil mer enn å leve på antihistaminkosthold -
http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1363949426869#c2965344761233659910
http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1364423577558#c6928597958654536274
http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1363949426869#c2965344761233659910
http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1364423577558#c6928597958654536274
Hurra for deg! :) Så flink du er!
Jeg vil gjerne oppklare en del misforståelser du har gjort angående hva jeg skriver i blogger.
1 ? jeg mener ikke at gluten/kaseinfritt kosthold ikke har noe for seg når man jobber med mage-tarmproblemer, men kun at det blir en blindvei, og omgåelse av helseproblemets årsak om man stopper der.
2 ? jeg har aldri skrevet at kraft/gelatin er alt som skal til for å normalisere magesyreproduksjonen og tarmenes funksjoner. Jeg pleier alltid å inkludere protein (for glutamin), kryddere, kort og mellomkjedet fett, organiske syrer/melkesyregjæret mat og drikke, og salt, for å nevne noe. Aminosyren glutamin, fra glutaminsyre i gelatin, eller fra protein, normaliserer alle former for problemer i tarmene, og normaliserer magesyreproduksjonen. Det samme gjør aminosyren glycin, som det finnes mye av i gelatin. Glykosaminoglykaner i kraft hjelper også med å reparere skadde slimhinner om det er glykosaminoglykandelen av disse som er skadet. Hveteagglutinin er et av flere eksempler på substanser som spesifikt forårsaker betennelse i tarmslimhinnenes glykosaminoglykandel.
Også kort og mellomkjedet fett, spesielt smørsyre fra smør og melkefett, reparerer alle kjente tarmproblemer, reverserer eventuell kreftuvtikling, normaliserer tykktarmens ph, stimulerer normal tarmflora og stopper betennelser. Mellomkjedet fett både beskytter leveren mot en rekke kjemikalier og tungmetaller og sprøytegifter, etc i tillegg til å reversere skader forårsaket av slike, samt fra unaturlige matemner som planteoljer, soya, raps, genmodifisert mat, etc.
3 ? jeg har ikke skrevet at surdeigsbrød eller surnet melk ikke skaper reaksjoner, men at slike matemner tåles av mennesker som ikke takler gluten eller kasein. Jeg har imidlertid flere ganger skrevet at alle mennesker vil reagere selv på surdeigsbrød og surnet melk så lenge de har betennelser i tarmen og/eller lekk tarm, slik at man alltid bør bruke litt tid på å reparere tarmene før konsum av slike matemner. Har man tarmbetennelser eller lekk tarm kan selv naturlige og i utgangspunktet sunne substanser og næringsstoffer oppleves som negative.
Her er det imidlertid viktig å skille reelle negative reaksjoner fra helbredsreaksjoner, da det f.eks er vanlig å reagere med vondt i magen (magesekken) i en periode på opptil flere dager når man begynner å stimulere magesyreproduksjonen med mat og drikke. Dette vil foreldre flest automatisk se på som noe negativt, men er bare kroppens reaksjoner mens den normaliserer sine funksjoner. Smerter i tarmene, når gass drives ut, tarmbevegelsene (peristaltikken) normaliseres, sår repareres, ph normaliseres, etc er også helt vanlige og positive reaksjoner. Det er klart slikt ikke er ønskelig i små barn, men vil man ha barna friske er det rett som det er vanskelig å komme utenom. Her kommer imidlertid kraft/gelatin, kryddere, uraffinert salt og sukker, protein, melkesyregjæret mat og drikke, melkeprodukter inkludert, samt mettet fett inn i bildet som smertedempere, betennelsesdempere, og beroligende faktorer. Et problem mange mødre har når det gjelder mine råd er at de sjelden følger alle samtidig, men kun velger ut det som passer dem og prøver med dette, med helt unødvendige negative reaksjoner i barna. Jeg har skrevet mange ganger at det er viktig at alle faktorer er inkludert, da disse både reparerer skadet vev og samtidig forhindrer de helt store helbredsreaksjonene. Enhver person som leser mine innlegg om såkalt gluten og kaseinintoleranse vil se at jeg ikke skriver at det er bare å spise surdeig eller drikke surmelk, kefir, etc, men at jeg vektlegger faktorer som bl.a gelatin, uraffinert salt og sukker, kort og mellomkjedet fett og proteiner, etc for å kontrollere smerte og betennelsesreaksjoner gjennom bl.a kontroll av serotonin og histamin i tarmens nervesystem.
Nok en forholdsvis vanlig reaksjon når man reparerer tarmen, men ikke følger samtlige råd jeg pleier å gi, er gjerne at barna får såkalt mark i tarmen. Dette oppfattes umiddelbart som negativt av foreldre, og er jo ikke så kjekt for barna heller. Men disse markene hjelper kroppen med å kontrollere betennelser i tarmen (i følge mye moderne forskning, og ikke fordi jeg mener det). De er mao som bakterier, hjelpere, og en del av kroppens selvhelbredsmekanismer. De kommer heller ikke utenfra kroppen, via f.eks dårlig stekt mat, jord eller hva man nå kan finne på å tro, men dannes i tarmen selv fra grunnstadiet protitter,
akkurat som celler dannes fra stamceller.
1 ? jeg mener ikke at gluten/kaseinfritt kosthold ikke har noe for seg når man jobber med mage-tarmproblemer, men kun at det blir en blindvei, og omgåelse av helseproblemets årsak om man stopper der.
2 ? jeg har aldri skrevet at kraft/gelatin er alt som skal til for å normalisere magesyreproduksjonen og tarmenes funksjoner. Jeg pleier alltid å inkludere protein (for glutamin), kryddere, kort og mellomkjedet fett, organiske syrer/melkesyregjæret mat og drikke, og salt, for å nevne noe. Aminosyren glutamin, fra glutaminsyre i gelatin, eller fra protein, normaliserer alle former for problemer i tarmene, og normaliserer magesyreproduksjonen. Det samme gjør aminosyren glycin, som det finnes mye av i gelatin. Glykosaminoglykaner i kraft hjelper også med å reparere skadde slimhinner om det er glykosaminoglykandelen av disse som er skadet. Hveteagglutinin er et av flere eksempler på substanser som spesifikt forårsaker betennelse i tarmslimhinnenes glykosaminoglykandel.
Også kort og mellomkjedet fett, spesielt smørsyre fra smør og melkefett, reparerer alle kjente tarmproblemer, reverserer eventuell kreftuvtikling, normaliserer tykktarmens ph, stimulerer normal tarmflora og stopper betennelser. Mellomkjedet fett både beskytter leveren mot en rekke kjemikalier og tungmetaller og sprøytegifter, etc i tillegg til å reversere skader forårsaket av slike, samt fra unaturlige matemner som planteoljer, soya, raps, genmodifisert mat, etc.
3 ? jeg har ikke skrevet at surdeigsbrød eller surnet melk ikke skaper reaksjoner, men at slike matemner tåles av mennesker som ikke takler gluten eller kasein. Jeg har imidlertid flere ganger skrevet at alle mennesker vil reagere selv på surdeigsbrød og surnet melk så lenge de har betennelser i tarmen og/eller lekk tarm, slik at man alltid bør bruke litt tid på å reparere tarmene før konsum av slike matemner. Har man tarmbetennelser eller lekk tarm kan selv naturlige og i utgangspunktet sunne substanser og næringsstoffer oppleves som negative.
Her er det imidlertid viktig å skille reelle negative reaksjoner fra helbredsreaksjoner, da det f.eks er vanlig å reagere med vondt i magen (magesekken) i en periode på opptil flere dager når man begynner å stimulere magesyreproduksjonen med mat og drikke. Dette vil foreldre flest automatisk se på som noe negativt, men er bare kroppens reaksjoner mens den normaliserer sine funksjoner. Smerter i tarmene, når gass drives ut, tarmbevegelsene (peristaltikken) normaliseres, sår repareres, ph normaliseres, etc er også helt vanlige og positive reaksjoner. Det er klart slikt ikke er ønskelig i små barn, men vil man ha barna friske er det rett som det er vanskelig å komme utenom. Her kommer imidlertid kraft/gelatin, kryddere, uraffinert salt og sukker, protein, melkesyregjæret mat og drikke, melkeprodukter inkludert, samt mettet fett inn i bildet som smertedempere, betennelsesdempere, og beroligende faktorer. Et problem mange mødre har når det gjelder mine råd er at de sjelden følger alle samtidig, men kun velger ut det som passer dem og prøver med dette, med helt unødvendige negative reaksjoner i barna. Jeg har skrevet mange ganger at det er viktig at alle faktorer er inkludert, da disse både reparerer skadet vev og samtidig forhindrer de helt store helbredsreaksjonene. Enhver person som leser mine innlegg om såkalt gluten og kaseinintoleranse vil se at jeg ikke skriver at det er bare å spise surdeig eller drikke surmelk, kefir, etc, men at jeg vektlegger faktorer som bl.a gelatin, uraffinert salt og sukker, kort og mellomkjedet fett og proteiner, etc for å kontrollere smerte og betennelsesreaksjoner gjennom bl.a kontroll av serotonin og histamin i tarmens nervesystem.
Nok en forholdsvis vanlig reaksjon når man reparerer tarmen, men ikke følger samtlige råd jeg pleier å gi, er gjerne at barna får såkalt mark i tarmen. Dette oppfattes umiddelbart som negativt av foreldre, og er jo ikke så kjekt for barna heller. Men disse markene hjelper kroppen med å kontrollere betennelser i tarmen (i følge mye moderne forskning, og ikke fordi jeg mener det). De er mao som bakterier, hjelpere, og en del av kroppens selvhelbredsmekanismer. De kommer heller ikke utenfra kroppen, via f.eks dårlig stekt mat, jord eller hva man nå kan finne på å tro, men dannes i tarmen selv fra grunnstadiet protitter,
akkurat som celler dannes fra stamceller.
4 ? når du skriver at din sønn ikke tåler gluten
eller kasein selv fra syrnede matemner så tar du feil. Det er ganske
enkelt ikke mulig å reagere på gluten eller kasein når disse er delt opp
av bakterieenzymer, slik at hva det enn er han reagerer på, så er det
ikke gluten eller kasein. Og da det ikke lenger finnes negative faktorer
i skikkelig surnet korn og melk, så ser i det minste ikke jeg annen
forklaring enn at det er snakk om helbredsreaksjon. Har han betennelse i
tarmen, evt sår, har feil ph i mage og/eller tarm, etc så vil
reaksjonene hans være negative i begynnelsen. Da er løsningen å jobbe
med å normalisere mage-tarmsystemet først via ovennevnte matemner og
substanser, eller å bruke disse samtidig med konsum av surdeig eller
surmelk. For surdeigsbrød sin del, som jeg har skrevet mange ganger, så
er det viktig at brødet spises med mettet fett/smør og animalsk protein
(ikke syltynne påleggskiver eller annet pålegg), eller gelatin, da
protein er nødvendig for å stimulere magesyreproduksjonen. Surdeigsbrød
uten protein vil bare bidra til problemene, ikke omgå eller helbrede
dem. Dette gjelder især om problemet er betennelse i bukspyttkjertelen
(pancreaitis), og ikke i tarmen.
5 ? din sønn er ikke, og jeg gjentar, IKKE sensitiv for verken gluten eller kasein. Denne sauetankegangen/flokkmentaliteten ligger dypt i de fleste av oss etter generasjoners indoktrinering fra mat og helseindustrien. Om man reagerer negativt på noe som helst så er det ikke fordi man er sensitiv, allergisk eller intolerant, men fordi man enten ikke klarer å fordøye det man reagerer på, eller man klarer ikke å avgifte dette. Da pga næringsmangel og/eller betennelse i tarmen som gjør at man mangler helt eller delvis fordøyelsesenzymer og enzymer og fraktproteiner som skal henholdsvis avgifte eller binde seg til og ta opp substanser fra maten. En negativ reaksjon på et gitt matemne eller substans er dermed ikke sensitivitet eller noe som helst annet enn at man ikke fordøyer eller avgifter det man opplever som problematisk. Her kan man velge om man vil ty til såkalte allergi og intoleransedietter og liknende, som bare omgår problemets årsak, eller man kan gjøre noe med hvorfor man ikke fordøyer eller avgifter det man opplever som negativt. Et eksempel her er gluten, da det er mange andre matemner, substanser, og kjemikalier som forårsaker nøyaktig de samme reaksjoner i tarmen, cøliaki inkludert, som gluten, slik at glutenfritt, etc bare er selvbedrageri, og en omgåelse av problemet som verken helbreder årsaken eller garanterer mot de andre faktorene som fremmer de samme tarmskader som gluten.
6 ? det kostholdet jeg promoterer er ikke fra mitt manual som du sier, men er den ekte og sanne tradisjonskosten våre forfedre over hele verden har brukt i generasjoner. Det eneste jeg har gjort er å unngå moderne, manipulerte versjoner av tradisjonskost, bestående av mengder med kornprodukter, margarin, plantekost, etc, og fokusert på hva våre forfedre verden over faktisk spiste og drakk. Jeg har mao funnet det som er sant og riktig fremfor de politisk korrekte versjoner som ofte blir promotert av ymse forfattere i dag.
7 ? du skal ha ros for at du prøver å ta deg skikkelig av din sønn. Ikke mange gjør det i dag, inkludert mange mødre som tror de gjør det når de gjerne gir barna frukt og grønt og grønt og frukt, etc. Ekte kjærlighet og omsorg er imidlertid, slik jeg forstår dette, å gå forbi mentale komfortsoner, populære og offentlig aksepterte teorier og hypoteser, etc for å finne hva som faktisk er sant, riktig og fungerende. Ekte kjærlighet og omsorg er å gi barna, kjæledyra eller husdyra næringsrik og sunn mat og drikke, og ikke mat og drikke det er populært å tro og mene er sunn og nærende.
Et eksempel jeg ofte ser i så måte er mennesker som vil hønsa sine godt, og derfor gir dem økokorn eller frø, eller soya, uten å tenke over at korn og frø (og soya) i alle former er helseskadelig for høns. Eller som gir småbarna sine økofrukt og grønt, eller korn, uten å tenke på at småbarn ikke er i stand til å fordøye annet sukker enn laktose inntil de er minst 1 år gamle. Eller som gir barna sine soya fordi de ikke tåler melk eller kjøtt, etc. Slikt er verken kjærlighet eller omsorg. Som ordtaket går, så er veien til helvete brolagt med gode intensjoner. Sistnevnte er mao ikke nok, da kunnskap også må til. Og da kunnskap man finner selv ved å ikke godta offentlig aksepterte teorier og hypoteser, men går i dybden for å finne det som er sant og fungerende, og som kommer folket, ikke industri eller stat til gode. Merk deg at jeg ikke insinuerer noe i retning deg med det ovenstående, da det bare er mine refleksjoner over mennesker i dag generelt.
5 ? din sønn er ikke, og jeg gjentar, IKKE sensitiv for verken gluten eller kasein. Denne sauetankegangen/flokkmentaliteten ligger dypt i de fleste av oss etter generasjoners indoktrinering fra mat og helseindustrien. Om man reagerer negativt på noe som helst så er det ikke fordi man er sensitiv, allergisk eller intolerant, men fordi man enten ikke klarer å fordøye det man reagerer på, eller man klarer ikke å avgifte dette. Da pga næringsmangel og/eller betennelse i tarmen som gjør at man mangler helt eller delvis fordøyelsesenzymer og enzymer og fraktproteiner som skal henholdsvis avgifte eller binde seg til og ta opp substanser fra maten. En negativ reaksjon på et gitt matemne eller substans er dermed ikke sensitivitet eller noe som helst annet enn at man ikke fordøyer eller avgifter det man opplever som problematisk. Her kan man velge om man vil ty til såkalte allergi og intoleransedietter og liknende, som bare omgår problemets årsak, eller man kan gjøre noe med hvorfor man ikke fordøyer eller avgifter det man opplever som negativt. Et eksempel her er gluten, da det er mange andre matemner, substanser, og kjemikalier som forårsaker nøyaktig de samme reaksjoner i tarmen, cøliaki inkludert, som gluten, slik at glutenfritt, etc bare er selvbedrageri, og en omgåelse av problemet som verken helbreder årsaken eller garanterer mot de andre faktorene som fremmer de samme tarmskader som gluten.
6 ? det kostholdet jeg promoterer er ikke fra mitt manual som du sier, men er den ekte og sanne tradisjonskosten våre forfedre over hele verden har brukt i generasjoner. Det eneste jeg har gjort er å unngå moderne, manipulerte versjoner av tradisjonskost, bestående av mengder med kornprodukter, margarin, plantekost, etc, og fokusert på hva våre forfedre verden over faktisk spiste og drakk. Jeg har mao funnet det som er sant og riktig fremfor de politisk korrekte versjoner som ofte blir promotert av ymse forfattere i dag.
7 ? du skal ha ros for at du prøver å ta deg skikkelig av din sønn. Ikke mange gjør det i dag, inkludert mange mødre som tror de gjør det når de gjerne gir barna frukt og grønt og grønt og frukt, etc. Ekte kjærlighet og omsorg er imidlertid, slik jeg forstår dette, å gå forbi mentale komfortsoner, populære og offentlig aksepterte teorier og hypoteser, etc for å finne hva som faktisk er sant, riktig og fungerende. Ekte kjærlighet og omsorg er å gi barna, kjæledyra eller husdyra næringsrik og sunn mat og drikke, og ikke mat og drikke det er populært å tro og mene er sunn og nærende.
Et eksempel jeg ofte ser i så måte er mennesker som vil hønsa sine godt, og derfor gir dem økokorn eller frø, eller soya, uten å tenke over at korn og frø (og soya) i alle former er helseskadelig for høns. Eller som gir småbarna sine økofrukt og grønt, eller korn, uten å tenke på at småbarn ikke er i stand til å fordøye annet sukker enn laktose inntil de er minst 1 år gamle. Eller som gir barna sine soya fordi de ikke tåler melk eller kjøtt, etc. Slikt er verken kjærlighet eller omsorg. Som ordtaket går, så er veien til helvete brolagt med gode intensjoner. Sistnevnte er mao ikke nok, da kunnskap også må til. Og da kunnskap man finner selv ved å ikke godta offentlig aksepterte teorier og hypoteser, men går i dybden for å finne det som er sant og fungerende, og som kommer folket, ikke industri eller stat til gode. Merk deg at jeg ikke insinuerer noe i retning deg med det ovenstående, da det bare er mine refleksjoner over mennesker i dag generelt.
PirkePetter: Takk for at du utdyper. Min sønns
reaksjoner har først og fremst med "personlighetsforandringer" å gjøre,
disse kommer også med syrnet upasteurisert melk og surdeigsbrød laget
med glutenholdig korn, om enn i mindre grad enn med "vanlig" brød og
melk.
Jeg er ikke alene om å oppleve dette, det er jo bl.a. årsaken til at GAPS-boka ble skrevet. Hvis slike personlighetsforandringer er det du kaller en helbredsreaksjon, vet jeg ikke om jeg følger deg helt. Jeg følger deg et langt stykke på vei, men helt klok blir jeg ikke.
Og som jeg før har skrevet, for meg virker ditt budskap, i alle fall store deler av det, veldig logisk. Men jeg får altså ikke kartet helt til å stemme med terrenget.
Jeg er ikke alene om å oppleve dette, det er jo bl.a. årsaken til at GAPS-boka ble skrevet. Hvis slike personlighetsforandringer er det du kaller en helbredsreaksjon, vet jeg ikke om jeg følger deg helt. Jeg følger deg et langt stykke på vei, men helt klok blir jeg ikke.
Og som jeg før har skrevet, for meg virker ditt budskap, i alle fall store deler av det, veldig logisk. Men jeg får altså ikke kartet helt til å stemme med terrenget.
PirkePetter: Og så vil jeg si at det er kjempefint
at det står her. Både jeg og andre må sikkert lese det flere ganger. Og
jeg setter pris på at du ønsker å hjelpe.
En lang rekke såkalt psykiske og mentale
(forbigående) reaksjoner er helt vanlig helbredsreaksjon, da det tross
alt er snakk om en og samme biokjemi både i kroppen og i hodet. Og især
alle mennesker som tar tak i mage-tarmproblemer opplever ofte slike
problemer, da nervesystemet - hjernen - i tarmen faktisk dominerer
hjernen i hodet. Over 90% av kroppens serotoninproduksjon foregår
faktisk i tarmen, og jo mer betent tarmen er, desto større
serotoninproduksjon. Og høye nivåer av serotonin mangedobler
betennelsesreaksjoner utover å forårsake det aller meste du kan
forestille deg av psykiske og mentale reaksjoner. Høy
serotoninproduksjon i tarmen reduserer også serotoninnivåene i hjernen,
og som psykiatrien bruker selektive serotoninopptakshemmere for å få
bukt med istedenfor å heller gjøre noe med årsaken i tarmen. Jeg har
faktisk skrevet om disse tingene gjentatte ganger i kommentarer, så jeg
skjønner du ikke har fått med deg alt jeg har skrevet.
Som jeg også har nevnt minst 2 ganger i kommentarer så var mitt spesialfelt, før jeg la opp, barn med psykiske og mentale problemer. Jeg ga alltid blaffen i disse barnas såkalte diagnose, og fokuserte kun på å normalisere mage-tarmfunksjonen slik at de ble i stand til å ta opp næring, samt avgifte substanser (fenoler, salisylater, tilsetningsstoffer, histamin, kvikksølv og andre tungmetaller, etc) de hadde problemer med. Ser du på forskningen som finnes i forbindelse med såkalt autisme, aspergers, epilepsi, ADD/ADHD, depresjoner, sosial angst med mer så finner du overvekt av mage-tarmproblemer i slike barn, og svært ofte også forstyrrelser i skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon, så vel som forstyrret sukkerstoffskifte med stressreaksjoner (sinne, angst, voldsomt skiftende følelsestilstander, gråte eller skrikeanfall, dyp depresjon i det ene øyeblikket, og gjerne hyperaktivitet i neste, unormale muskelspenninger, rykninger i kropp og lemmer, anfall, etc) som følge av hyppige blodsukkerfall/hypoglykemi. Reduksjon av karbohydrater/sukker i kosten er en måte å takle sistnevnte på, men en enda bedre er å spise næringsrik tradisjonskost som både inkluderer mye proteiner og fett (som automatisk reduserer karbohydratandelen av måltidene, samtidig som proteiner og fett balanserer karbohydratenes virkning på blodsukkerbalansen), samtidig med mye næringsstoffer som kroppen trenger til bl.a enzymer og koenzymer, samt til å danne hormoner som insulin, samt glukosetoleransefaktor, m.m som normaliserer sukkerstoffskiftet og blodsukkerbalansen. Nevnte næringsstoffer forbrukes i stor grad på et karbohydratdominert kosthold, og disse næringsstoffene fremmer alle kjente psykiske og mentale tilstander ved mangel. Går du gjennom psykiske og mentale (eller nerve og hjerne) reaksjoner ved mangel på de forskjelligste næringsstoffer, især B vitaminer, magnesium, sink og kopper, så skjønner du raskt at såkalte psykiske og mentale sykdommer faktisk bare er en kroppskjemi ute av balanse. Ta bort mennesker med skjoldbruskkjertelproblemer, hypoglykemi, mage-tarmproblemer, næringsmangel og/eller kjemikaliebelastning fra et psykiatrisk senter, og du står kun igjen med svært få, om noen mennesker. Og da bare mennesker med reelle, konkrete årsaker til ekte følelsesmessige problemer. Jeg tenker da på mennesker som har opplevd vonde ting og liknende som kan spores tilbake til noe konkret og fysisk i livene deres.
Jeg har, via flinke og kjærlige foreldre, som det har vært et privilegium å samarbeide med, hjulpet flere barn med såkalte mentale og psykiske problemer tilbake til et helt normalt liv enn jeg er i stand til å huske. Jeg mener da helt og fullstendig friske, slik at de kunne leve et normalt liv, og ikke å liksom skulle måtte leve med det hele resten av livet.
Og jeg har alltid gitt blaffen i diagnoser, såkalte allergier og intoleranser, enzymtester, antistofftester, tungmetall og kjemikalietester og alt det andre verdiløse hokus pokuset mange leger, psykologer og psykiatere, samt terapeuter bruker, bedt foreldre stoppe all medisinering, nektet å samarbeide med leger, psykologer og psykiatere, samt terapeuter, og ellers brutt alle reglene i boka over hva som er politisk korrekt å gjøre i forbindelse med slike barn. Og jeg er den eneste jeg kjenner til som har hjulpet barna helt tilbake til et normalt liv igjen. Ikke engang Campbell-Mcbride er i nærheten av å ha samme suksessrate som jeg har hatt med slike barn.
Som jeg også har nevnt minst 2 ganger i kommentarer så var mitt spesialfelt, før jeg la opp, barn med psykiske og mentale problemer. Jeg ga alltid blaffen i disse barnas såkalte diagnose, og fokuserte kun på å normalisere mage-tarmfunksjonen slik at de ble i stand til å ta opp næring, samt avgifte substanser (fenoler, salisylater, tilsetningsstoffer, histamin, kvikksølv og andre tungmetaller, etc) de hadde problemer med. Ser du på forskningen som finnes i forbindelse med såkalt autisme, aspergers, epilepsi, ADD/ADHD, depresjoner, sosial angst med mer så finner du overvekt av mage-tarmproblemer i slike barn, og svært ofte også forstyrrelser i skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon, så vel som forstyrret sukkerstoffskifte med stressreaksjoner (sinne, angst, voldsomt skiftende følelsestilstander, gråte eller skrikeanfall, dyp depresjon i det ene øyeblikket, og gjerne hyperaktivitet i neste, unormale muskelspenninger, rykninger i kropp og lemmer, anfall, etc) som følge av hyppige blodsukkerfall/hypoglykemi. Reduksjon av karbohydrater/sukker i kosten er en måte å takle sistnevnte på, men en enda bedre er å spise næringsrik tradisjonskost som både inkluderer mye proteiner og fett (som automatisk reduserer karbohydratandelen av måltidene, samtidig som proteiner og fett balanserer karbohydratenes virkning på blodsukkerbalansen), samtidig med mye næringsstoffer som kroppen trenger til bl.a enzymer og koenzymer, samt til å danne hormoner som insulin, samt glukosetoleransefaktor, m.m som normaliserer sukkerstoffskiftet og blodsukkerbalansen. Nevnte næringsstoffer forbrukes i stor grad på et karbohydratdominert kosthold, og disse næringsstoffene fremmer alle kjente psykiske og mentale tilstander ved mangel. Går du gjennom psykiske og mentale (eller nerve og hjerne) reaksjoner ved mangel på de forskjelligste næringsstoffer, især B vitaminer, magnesium, sink og kopper, så skjønner du raskt at såkalte psykiske og mentale sykdommer faktisk bare er en kroppskjemi ute av balanse. Ta bort mennesker med skjoldbruskkjertelproblemer, hypoglykemi, mage-tarmproblemer, næringsmangel og/eller kjemikaliebelastning fra et psykiatrisk senter, og du står kun igjen med svært få, om noen mennesker. Og da bare mennesker med reelle, konkrete årsaker til ekte følelsesmessige problemer. Jeg tenker da på mennesker som har opplevd vonde ting og liknende som kan spores tilbake til noe konkret og fysisk i livene deres.
Jeg har, via flinke og kjærlige foreldre, som det har vært et privilegium å samarbeide med, hjulpet flere barn med såkalte mentale og psykiske problemer tilbake til et helt normalt liv enn jeg er i stand til å huske. Jeg mener da helt og fullstendig friske, slik at de kunne leve et normalt liv, og ikke å liksom skulle måtte leve med det hele resten av livet.
Og jeg har alltid gitt blaffen i diagnoser, såkalte allergier og intoleranser, enzymtester, antistofftester, tungmetall og kjemikalietester og alt det andre verdiløse hokus pokuset mange leger, psykologer og psykiatere, samt terapeuter bruker, bedt foreldre stoppe all medisinering, nektet å samarbeide med leger, psykologer og psykiatere, samt terapeuter, og ellers brutt alle reglene i boka over hva som er politisk korrekt å gjøre i forbindelse med slike barn. Og jeg er den eneste jeg kjenner til som har hjulpet barna helt tilbake til et normalt liv igjen. Ikke engang Campbell-Mcbride er i nærheten av å ha samme suksessrate som jeg har hatt med slike barn.
Apropos henne og din referanse til GAPS, og det at
du ikke får terrenget til å stemme med kartet som du sier, så les boken
før du uttaler deg. Da vil mye av det jeg skriver i mange kommentarer
falle på plass, inkludert dette med mentale og følelsesmessige
reaksjoner på både næringsmangel, kjemikaliebelastning, gluten og kasein
som følge av redusert magesyreproduksjon/hypoklorhydri og enzymdefekter
i tarmen, hypotyreose, blodsukkerubalanse samt helbredsreaksjoner. Og,
om det overhodet skulle ha noen som helst interesse, mitt syn på GAPS i
kommentarer 30.03.2012 kl.20:59 ?
http://senseoflife.blogg.no/1332713296_kefirskolen_1.html
http://gryhammer.blogspot.com/2012/10/drmmer-du-om-ryke-din-egen-laks-eller.html?showComment=1351649563221#c2271224095295985136
GAPS er et viktig skritt i riktig retning, men ingen endestasjon i seg selv, akkurat som glutenfritt kosthold og den slags.
Om forhøyede nivåer av serotonin (mer protein, mettet fett, kolesterol, næringsstoffer, kraft/gelatin (aminosyren glycin, som også fungerer som neurotransmitter i hjerne og nervesystem, er en serotoninantagonist), salt, sukker, kryddere, melkesyregjæret mat og drikke, normal tarmflora, samt negative ioner, rødt lys, m.m, reduserer serotonin og/eller motvirker serotoninets negative virkninger i hjerne og nervesystem) ?
http://www.causeof.org/sis.htm
http://www.functionalps.com/blog/2013/04/01/the-serotonin-irritation-syndrome-sis/
http://180degreehealth.com/2012/09/the-sadder-side-of-serotonin
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/11/serotonin-myths-high-serotonin-blues
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/12/serotonin-myths-high-serotonin-blues
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/12/serotonin-myths-high-serotonin-blues_14
http://www.litalee.com/shopexd.asp?id=402
http://pranarupa.wordpress.com/2013/01/31/serotonin-inflammation-depression-mitochondria-energy-and-mad-love-2/
http://raypeat.com/articles/articles/serotonin-depression-aggression.shtml
http://raypeat.com/articles/aging/tryptophan-serotonin-aging.shtml
http://nutritionwonderland.com/2009/06/understanding-bodies-serotonin-connection-between-food-and-mood/
http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1918
http://www.functionalps.com/blog/2013/03/21/serotonin-and-autism-connection/
http://eastwesthealing.com/increased-serotonin-and-pancreatitis/
http://www.functionalps.com/blog/2012/11/26/ray-peat-phd-on-low-blood-sugar-stress-reaction/
http://www.functionalps.com/blog/2012/08/21/sodium-deficiency-and-stress/
http://www.knebelhus.dk/elanra/Dokumentation/media5.htm
http://www.berriman-usa.com/iaqsis.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/755024
http://illvit.no/mennesket/sykdom-behandling/vi-tenker-med-tarmen
http://senseoflife.blogg.no/1332713296_kefirskolen_1.html
http://gryhammer.blogspot.com/2012/10/drmmer-du-om-ryke-din-egen-laks-eller.html?showComment=1351649563221#c2271224095295985136
GAPS er et viktig skritt i riktig retning, men ingen endestasjon i seg selv, akkurat som glutenfritt kosthold og den slags.
Om forhøyede nivåer av serotonin (mer protein, mettet fett, kolesterol, næringsstoffer, kraft/gelatin (aminosyren glycin, som også fungerer som neurotransmitter i hjerne og nervesystem, er en serotoninantagonist), salt, sukker, kryddere, melkesyregjæret mat og drikke, normal tarmflora, samt negative ioner, rødt lys, m.m, reduserer serotonin og/eller motvirker serotoninets negative virkninger i hjerne og nervesystem) ?
http://www.causeof.org/sis.htm
http://www.functionalps.com/blog/2013/04/01/the-serotonin-irritation-syndrome-sis/
http://180degreehealth.com/2012/09/the-sadder-side-of-serotonin
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/11/serotonin-myths-high-serotonin-blues
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/12/serotonin-myths-high-serotonin-blues
http://www.livingthenourishedlife.com/2012/12/serotonin-myths-high-serotonin-blues_14
http://www.litalee.com/shopexd.asp?id=402
http://pranarupa.wordpress.com/2013/01/31/serotonin-inflammation-depression-mitochondria-energy-and-mad-love-2/
http://raypeat.com/articles/articles/serotonin-depression-aggression.shtml
http://raypeat.com/articles/aging/tryptophan-serotonin-aging.shtml
http://nutritionwonderland.com/2009/06/understanding-bodies-serotonin-connection-between-food-and-mood/
http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1918
http://www.functionalps.com/blog/2013/03/21/serotonin-and-autism-connection/
http://eastwesthealing.com/increased-serotonin-and-pancreatitis/
http://www.functionalps.com/blog/2012/11/26/ray-peat-phd-on-low-blood-sugar-stress-reaction/
http://www.functionalps.com/blog/2012/08/21/sodium-deficiency-and-stress/
http://www.knebelhus.dk/elanra/Dokumentation/media5.htm
http://www.berriman-usa.com/iaqsis.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/755024
http://illvit.no/mennesket/sykdom-behandling/vi-tenker-med-tarmen
PirkePetter: Det er mye info å fordøye, både her, i
kommentarene dine i andre blogger og i Gaps-boka (som jeg har lest).
Jeg har fått med meg mer er det kanskje kommer fram her, men på ingen
måte alt. Men jeg tar det til meg, og jeg tar også tiden til hjelp. Men
når f.eks glutenholdig brød (som i seg selv ikke er særlig
sunt/næringsrikt) kan gi så kraftig en "helbredsreaksjon", mens andre
matvarer ikke gjør det, blir det ikke helt verdt det for meg. Da velger
jeg det heller bort, enn så lenge og så prøver jeg å inkorporere mest
mulig at det andre du skriver om (trad.kost), for å styrke hans helse.
Og så prøver jeg å puste rolig, senke skuldrene og ha det godt i tillegg :-)
Det jeg syns er merkelig er at folk som skal snakke
om god helse virker så til de grader hissige og lite i balanse.
Pirkepetter, du virker veldig langt unna harmoni, hva i alle dager får
deg til å tro at man skal følge noen av dine råd og bli som deg? Det er
et kart som ikke stemmer med mitt terreng.
PirkePetter! :) Har lest myyyyeeee om
skjoldbruskkjertelproblemer de siste dagene og snublet her over dine
kommentarer hvor det ble nevnt. Har lest mye av deg før og prøver å
følge med men merker at jeg detter litt ut. Du er så kunnskapsrik at det
er vanskelig å følge helt med... Har en del symptomer på hypotherose
selv om blodprøvene er normale og har lest meg til at folk med
hypotherose ofte har dårlig næringsopptak i tarmen. Jeg har
d-vitaminmangel og ligger lavt i ferritin og har bestilt green pasture
og kæserrebellen... Men, jeg lurer på, vet du om dette dårlige
næringsopptaket trenger å være permanent, eller at det går å helbrede på
samme måte som s.k. intoleranser..? Vet du om dette må mediseineres?
Selv blir jeg tett i pusten av rømme (selv upastørisert) og yoghurt og
har før tenkt at det liksom er kaseinintoleranse, men lurer nå på veien
videre.. Spiser en del vanlig brødmat men fremst surdeig som vi baker
hjemme av økomel. Sitter å leser om enkelte næringsemner og hva som
støtter opptak av vitamin D og jern og prøver å får oversikt over hva
jeg burde få i meg hver dag, men informasjonen er så motstridig. Må det
være kjøttkraft eller kan det være kraft av fisk? Og noe som jeg gruer
meg til svaret på... Må jeg slutte å drikke kaffe? Her er det mange
sprikende spørsmål fra meg, håper at du har kapasitet å gi meg noe
veiledning! Hilsen My
Og Une: må inrømme at selv om jeg mistet respekten
for Ninka, så var det en av hennes bøker som gjorde meg interessert i
kosthold! Jeg kuttet ut melk og sluttet å våkne med vondt i halsen eller
å ha astmatiske symptomer og pip i brystet. Det var i begynnelsen av
2009. Underveis har jeg lest mer og mer og blitt gradvis tiltrukket
tradisjonskost, selv om jeg er helt i starten.. Prøver å finne ut av
denne djungel av informasjon og ønsker stadig at jeg visst mer om kjemi
eller cellebiiologi (eller er det cellekjemi det heter)?. Uansett,
reisen er spennende og jeg lær meg mer for hver dag!!
My: Ninka og jeg er ulike i vår tilnærming til mye
innen kosten, men hun har også noe å¨bidra med. Hun er blant annet
veldig på coaching, el. psykologi om man vil. Meditasjoner, finne inn
til kjernen. Og hun har hjulpet mange som har barn som sliter med
atferdsvansker, selv om det ifølge PP er symptombehandling.
Sniff; "virker så til de grader hissige og lite i
balanse" sier alt om deg og ingenting om meg, da jeg alltid er rolig og
nøytral når jeg skriver. Og jeg er uhyre sjelden sint. Direkte tale som
ikke har ord og begreper pakket inn i silke for å tekkes små egoer er
direkte tale, ikke sinne eller ubalanse. Slå opp ordet projisering.
My, da dette ikke er min blogg svarer jeg heller på spørsmål her -
http://liveneshage.blogspot.no/2013/02/tradisjonelt-bakeri-i-oslo.html
Men, jeg foreslår du leser litt flere av mine kommentarer, da jeg har forklart meg om alt du spør om tidligere. Mettet fett støtter opptak av vitamin D, og du trenger vitamin A, K2 og magnesium for optimalt opptak og utnyttelse. Vegetabilske oljer og transfett blokkerer opptak, og det samme gjelder fiber.
My, da dette ikke er min blogg svarer jeg heller på spørsmål her -
http://liveneshage.blogspot.no/2013/02/tradisjonelt-bakeri-i-oslo.html
Men, jeg foreslår du leser litt flere av mine kommentarer, da jeg har forklart meg om alt du spør om tidligere. Mettet fett støtter opptak av vitamin D, og du trenger vitamin A, K2 og magnesium for optimalt opptak og utnyttelse. Vegetabilske oljer og transfett blokkerer opptak, og det samme gjelder fiber.
Mine problemer med Ninka er mer måten hun uttrykker
seg og at hun snakker så mye om slanking og kropp. Det blir litt vel
amerikansk for min smak. Føler ofte at hun er mer interessert i å tjene
penger enn og faktisk opplyse og hjelpe. Jada, man må jo leve av noe,
men blir litt spekulativt for min smak... Føler at hun bruker samme
virkemidler som reklame innen skjønnhetsbransjen hvor de fokuserer mye
på det ytre. Men har ikke vært inne på hjemmesiden hennes på en god
stund, kan godt hende hun har skjerpet seg. Men meditasjoner og
mindfulness tar jeg heller fra tradisjonell yoga :-D (som jeg nettopp
begynt med). Men å andre siden, alt som inspirerer til å lære seg mer
synes jeg er en god ting..! Jeg synes ikke du har mistet troverdighet i
hvert fall! Det må være lov å være uening og for den sakens skyld også å
feile på veien. Selv gjør jeg det som fungerer for kroppen akkurat nå
og som jeg selv vet om, samtidig som jeg leter videre etter mer
kunnskap. Hvordan skal man ellers gjøre det?
Pirkepetter: Takk for svar! Har begynt å lese på
linken du sendte, spesielt om Thyroid-problematikken. Gjelder
blokkeringen for vitamin D av vegetabiliske olier også olivenolie, som
jeg har skjønt liksom er "godkjent" av Sally Fallon (har boken
Nourishing traditions)?
My, info her -
http://fleksitarianerliv.blogspot.com/2012/01/riktig-varmebehandling-av-mat-hvorfor.html?showComment=1332564457175#c1840600771743645906
Har du flere spørsmål, spør i bloggen jeg linket til ovenfor.
Une, hjulpet mange barn, via å unngå ting/dietter er ikke det samme som å gjøre dem helt friske. Og fokus på mellomstadier istedenfor årsaker er symptombehandling, hvordan man enn ser det. Siden dette ikke ser ut til nå fram til deg i den mentale komfortsonen du trives i nå, så får vi være enige om å være uenige.
http://fleksitarianerliv.blogspot.com/2012/01/riktig-varmebehandling-av-mat-hvorfor.html?showComment=1332564457175#c1840600771743645906
Har du flere spørsmål, spør i bloggen jeg linket til ovenfor.
Une, hjulpet mange barn, via å unngå ting/dietter er ikke det samme som å gjøre dem helt friske. Og fokus på mellomstadier istedenfor årsaker er symptombehandling, hvordan man enn ser det. Siden dette ikke ser ut til nå fram til deg i den mentale komfortsonen du trives i nå, så får vi være enige om å være uenige.
PirkePetter: Jeg har forstått ditt budskap. Jeg er
ikke uenig. Men som jeg sa tidligere, veien blir til gjennom flere steg.
Hvis du leser meg som en som kun vil være i komfortsonen og ikke vil
grave dypere, så tar du feil. Syns egentlig det er litt merkelig at det
er det du får ut av det jeg skriver. Men samme det. Nå har du fått delt
ditt budskap, svart på hvitt. Enhver som er innom bloggen her kan lese
det og bruke det til noe. Det er fint.
Hvorfor snakkes det ikke noe om at man kan få en
vektreduksjon på GAPS-dietten/ hulemannskost etc? Vårt barn veier veldig
lite fra før (langt under normalen) og på disse diettene går barnet
ytterligere ned. Som forelder er det ikke betryggende. På ris, poteter
og glutenfritt brød går iallefall vekten opp. Tanker omkring dette?
Frida: Frida: Det er riktig at man kan gå ned i
vekt på gaps/paleo, men tror nok dette gjelder mest for voksne som har
noen kilo å gå på. For mye karbohydrater i form av korn og stivelse er
etter min mening ikke bra, samme hvordan man vrir og vender på det.
Uansett, hvis du har et barn som veier langt under normalen og vurderer å
gå i gang med gaps e.l., ville jeg konsultert med noen som har
ordentlig erfaring med det. Det har ikke jeg.
Skulle gjerne sett at denne pirkepetter ikke var så
anonym, og at han faktisk kunne dokumentere noe av det han sier. Tanta
mi sier at jesus kurerte hennes cøliaki, og pp havner nok i samme
religiøse kategori. Mye spennende med mat altså, men jeg tror ikke en
døyt på denne pp..
Selve årsaken til at bakteriefloraen i magen ble
ødelagt i første omgang er vel pga bl.a konserveringsmidler da de dreper
bakterier, klor i drikkevann(klor dreper også bakterier),
sprøytemidler,(noen laget for og hindre mugg og bakterievekst, andre
insektsgifter. Samt glysofat i korn. mat som er genmodifisert til og
produsere gift, Eks mais er gmo til og produsere gift som dreper
sommerfugllarver. Og så soya da... mat som er behandlet så magen ikke
greier bryte den ned. Eks melk farseprodukter o.l., antibiotika i kjøtt.
Samt alle andre kjemikalier som tilsettes for konsistens, aroma,
sylighet, etc etc. Så da er det uhyre viktig at man i tilegg til alle de
andre tiltakene bytter så mye man kan til økologisk. Driver selv og
reparerer min mage for tida. Mange tiltak er gjort. Begynte i dag i
tilegg på en rensekur med chlorella. Drikker kambucha og vannkefir i små
mengder hver dag. Henter vann fra kilde. Men pass på at det ikke er
åkervann som renner ned i den pga spes glysofat. Så og si alt økologisk.
Syrner ferskmelk av kulturmelk, (da jeg ikke har melkekefirkorn ennå og
lager ferskost. ( veldig godt med syltetøy) :-) skal lage surkål. Tar
magnesium, jern og sink. Venter gelatin av okse, glutamin og l tyrosin
for stoffskiftet mitt. Og selvdagt langtidskokt kraft. Å spiser margen
etter koking også. Lærte å like dette av bestemor som lita. Selv har jeg
merka at jeg ikke tåler kjøtt eller fisk noe serlig. Må ofte ta
sitronvann etter et måltid for å få fordøyd slik mat. Generelt
proteinrik mat er vanskelig. Og hele korn. Har det best med fint brød.
Skal i gang med å sette surdeig på spelt, da surdeigs brødet fra lokal
baker ikke er øko. Så er kakaomasse bra. Det viktige er å ballansere
dette, og vite at litt av alt er bra. Håper jeg etterhvert kan bli
helbredet nok til å spise vanlig mat igjen. Og også bli helbredet for
stoffskiftet. Å spise økologisk må man jo resten av livet uansett. For
all den gifta vil jeg aldri gi kroppen min igjen. I amerika lider
faktisk hver 68 person nå av auteisme. Glysofat er mistenkt som
hovedsynder. Tror personlig det er litt mer komplekst. Også vaksine
inneholder mye rart. Så tror på et kosthold bestående av ren mat
bestående av mye frukt og grønt, mere fisk enn kjøtt. Kraft av begge
deler. Og så ubehandla hjemmelaget mat som mulig. Ser jo at tråden ikke
ble skrevet i går, men ville alikevell dele dette :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar