AnneB
26.10.2012 kl.10:52
Takk for et "i full fart og med masse energi og overskudd"-innlegg:), herlig å høre! Og enig med du, ost ost ost ost ost....
Jeg skulle ønske jeg hadde fryseren full av ost,
har knapt 400-500 gram i kjøleskapet :-( Bestilte alt for lite, jeg
trodde ikke jeg kom til å spise sååå mye... Huden min har ikke reagert
på osten denne gangen, så jeg har spist masse hver dag. Herlig! Håper
også at det blir en ny bestillingsrunde før jul, angrer skikkelig på at
jeg bestilte så lite... (eller lite og lite, tror jeg alene har spist
minst 2 kg ost på under 1 mnd ;-)).
Spurte Christer på facebook - det blir ny import
fra 1.-15. nov med levering i desember. Hurra! Er det noen fra
Osloområdet som vil være med, er det bare å sende en e-post til
idamholm(@)gmail(.)com :-)
Takk Anne.
Ida, jeg smiler når jeg leser. Kjenner meg igjen. Jeg har fortsatt en god del igjen, så jeg overlever en måned til. Du får spise de siste grammene med andakt! Godt å høre at det blir ost til jul også! Ha en fin kveld.
Ida, jeg smiler når jeg leser. Kjenner meg igjen. Jeg har fortsatt en god del igjen, så jeg overlever en måned til. Du får spise de siste grammene med andakt! Godt å høre at det blir ost til jul også! Ha en fin kveld.
Deilig! Jeg fikk kjøpt deilig upasteuriserte oster,
masse smør og rømme på Bondens Marked i dag :) Smøret var bare det
beste jeg har smakt, så nå er jeg sikret noen uker fremover :) :)
En fin og inspirerende side:-)
Dersom du har lyst på noen fine boktips, ta gjerne en kikk på min side www.birgittesbok.com
ha en god søndag!
Birgitte
Dersom du har lyst på noen fine boktips, ta gjerne en kikk på min side www.birgittesbok.com
ha en god søndag!
Birgitte
Smaker gulrotosten litt mildere og søtere? jeg
kjøpte nemlig Fjellklatrerosten og synes den var litt for sterk i
smaken. Vil du heller anbefale gulrotost eller kanskje seterosten? Jeg
lurer også på hvor du kjøper progesteron?
Takk for en super blogg:-)
Mvh Lene
Takk for en super blogg:-)
Mvh Lene
Jeg vil ha ost! Og smør! :)
(Så da mailer jeg Ida i løpet av de nærmeste dagene.)
(Så da mailer jeg Ida i løpet av de nærmeste dagene.)
Lene. Jeg er litt usikker, men jeg og barna liker i
allefall veldig godt gulrotosten og synes den er mild og fin. Jeg hører
rykter om en mango-ost fra Tidsporten i neste runde (tror salget åpner i
dag). Skulle gjerne hørt litt mer om den før jeg evt bestiller den.
Hanne: Tidsporten har åpnet import i dag tror jeg! Sjekk nettbutikken.
Hanne: Tidsporten har åpnet import i dag tror jeg! Sjekk nettbutikken.
Lene: Seterosten er veldig mild og god - mye mindre
skarp enn fjellklatrerosten. Det er min favoritt tror jeg, passer til
alt! :-)
Hei! Jeg har også fryktelig lyst på ordentlig ost
og smør, men dessverre ammer jeg datter på 8mnd som har egg og melk
allergi. Er det noen som har erfaring med barn og allergi? Skulle tro at
hun tåler ubehandlet ost og smør bedre enn behandlet. Dessuten er jeg
svært nyskjerrig på hvordan datteren min har utviklet denne allergien
mens hun fortsatt bare fikk morsmelk. Er det noen som vet noe om det?
Line
Line
Din datter har ikke allergi, men nedsatt
magesyreproduksjon, som er vanlig i småbarn. Ved nedsatt
magesyreproduksjon, dannes heller ikke enzymet pepsin i magen, og som
fordøyer protein, slik at proteiner fra melk og egg vil forbli ufordøyd
eller bare delvis fordøyd, hvor de deretter entrer tarmen og skaper
forstyrrelser, og mulig betennelser. Symptomene dette gir kalles såkalt
allergi eller intoleranse, men dette er bare en bortforklaring.
Din datter får enzymer som fordøyer proteiner og fett, samt melkesukker via brystmelken, men da enzymer beregnet på fett, proteiner og sukker som ikke har blitt denaturert og eventuelt glykert (limt sammen) med andre næringsstoffer via pasteuriseringsprosessen. Pasteurisering denaturerer kasein slik at dette proteinet blir ufordøyelig, og homogenisering fører til at kaseinet kleber seg til (glykerer med) og dannet en helt ny forbindelse med melkefettet. Og da en enda mer ufordøyelig forbindelse. Din datter vil uten problemer tåle surnet upasteurisert melk, men har antakelig ikke fordøyelseskapasitet for søt melk om denne ikke er iblandet litt gelatin som øker magesyreproduksjonen.
Om du mangler næringsstoffer som trenges for å produsere magesyre, så som bl.a sink, magnesium og klor, samt vitaminene B1, B3, B5 og B12, eller aminosyrene glutamin, glycin, lysin, histamin og taurin, så vil ikke datteren din få i seg disse via brystmelken.
Kokt eggeprotein er også denaturert molekylmessig, og dermed rimelig vanskelig å fordøye jo mer hardkokt det er. Rå eggeplomme skal ikke være noe problem, og kokt egg du først tygger for henne, slik at hun får enzymer fra spyttet ditt, vil også fordøyes bedre. Alternativt bløtkokt egg sammen med surmelk, skjønt det aller beste er rå eggeplommer som omtrent fordøyer seg selv pga enzyminnholdet.
Din datter får enzymer som fordøyer proteiner og fett, samt melkesukker via brystmelken, men da enzymer beregnet på fett, proteiner og sukker som ikke har blitt denaturert og eventuelt glykert (limt sammen) med andre næringsstoffer via pasteuriseringsprosessen. Pasteurisering denaturerer kasein slik at dette proteinet blir ufordøyelig, og homogenisering fører til at kaseinet kleber seg til (glykerer med) og dannet en helt ny forbindelse med melkefettet. Og da en enda mer ufordøyelig forbindelse. Din datter vil uten problemer tåle surnet upasteurisert melk, men har antakelig ikke fordøyelseskapasitet for søt melk om denne ikke er iblandet litt gelatin som øker magesyreproduksjonen.
Om du mangler næringsstoffer som trenges for å produsere magesyre, så som bl.a sink, magnesium og klor, samt vitaminene B1, B3, B5 og B12, eller aminosyrene glutamin, glycin, lysin, histamin og taurin, så vil ikke datteren din få i seg disse via brystmelken.
Kokt eggeprotein er også denaturert molekylmessig, og dermed rimelig vanskelig å fordøye jo mer hardkokt det er. Rå eggeplomme skal ikke være noe problem, og kokt egg du først tygger for henne, slik at hun får enzymer fra spyttet ditt, vil også fordøyes bedre. Alternativt bløtkokt egg sammen med surmelk, skjønt det aller beste er rå eggeplommer som omtrent fordøyer seg selv pga enzyminnholdet.
Tusen takk for svar PirkePetter!
Jeg har i mange år slitt med kronisk diare og ifølge legen har jeg irritabel tarmsyndrom som det ikke går an å gjøre noe med. Jeg har selv prøvd ut hundrevis av dietter og kuttet ut forskjellige matvarer i perioder uten at det har hatt noe virkning. Jeg er overbevist om at det har noe med hva jeg putter i meg, men vet ikke hva. Kan det være så enkelt som at jeg har nedsatt magesyreproduksjon som følge av at jeg mangler et eller fler av disse næringsstoffene du nevner over?
Av en eller annen grunn er mageproblemene så å si borte etter at jeg startet med ammingen, men jeg har følt meg dårlig og tappet for krefter i store deler av ammetiden. Har vært hos legen og fant ut at jeg hadde d-vitamin mangel som jeg har tatt tilskudd for ( nå kastet til fordel for fiskeleverolje). Men hadde ikke denne blodprøven vist om jeg manglet disse næringstoffene? Og kan jeg ved å tilføre disse næringstoffene til meg selv bidra til å øke datteren min sin magesyreproduksjon? Eller bør jeg tilføre de direkte i hennes kosthold? Er det evt noen matvarer som er spesielt egnet til dette? Datteren min reagerer forresten med atopisk eksem, men har ikke blitt bedre selv om vi har kuttet ut egg og melk...
( ikke meningen å brette ut hele livshistorien her, men er så fasinert over alt jeg har lært her på bloggen og resten av wicked mums de siste to ukene at jeg helst vil forstå alt i sammenheng nå med en gang! :) )
Line
Jeg har i mange år slitt med kronisk diare og ifølge legen har jeg irritabel tarmsyndrom som det ikke går an å gjøre noe med. Jeg har selv prøvd ut hundrevis av dietter og kuttet ut forskjellige matvarer i perioder uten at det har hatt noe virkning. Jeg er overbevist om at det har noe med hva jeg putter i meg, men vet ikke hva. Kan det være så enkelt som at jeg har nedsatt magesyreproduksjon som følge av at jeg mangler et eller fler av disse næringsstoffene du nevner over?
Av en eller annen grunn er mageproblemene så å si borte etter at jeg startet med ammingen, men jeg har følt meg dårlig og tappet for krefter i store deler av ammetiden. Har vært hos legen og fant ut at jeg hadde d-vitamin mangel som jeg har tatt tilskudd for ( nå kastet til fordel for fiskeleverolje). Men hadde ikke denne blodprøven vist om jeg manglet disse næringstoffene? Og kan jeg ved å tilføre disse næringstoffene til meg selv bidra til å øke datteren min sin magesyreproduksjon? Eller bør jeg tilføre de direkte i hennes kosthold? Er det evt noen matvarer som er spesielt egnet til dette? Datteren min reagerer forresten med atopisk eksem, men har ikke blitt bedre selv om vi har kuttet ut egg og melk...
( ikke meningen å brette ut hele livshistorien her, men er så fasinert over alt jeg har lært her på bloggen og resten av wicked mums de siste to ukene at jeg helst vil forstå alt i sammenheng nå med en gang! :) )
Line
Både diare og irritabel tykktarm kan absolutt gjøres noe med.
Angående magesyre, se om du kjenner igjen noen symptomer -
http://drmyhill.co.uk/wiki/Hypochlorhydria_-_lack_of_stomach_acid_-_can_cause_lots_of_problems
http://metabolichealing.com/key-integrated-functions-of-your-body/gut/lack-of-adequate-stomach-acid-what-you-don-t-know-could-be-causing-major-distress/
Nedsat magesyreproduksjon forårsaker forandring i ph i hele tarmsystemet, og når ph går ut av balanse, så forandres bakterie og soppfloraen også, og candidasoppen forandrer form og begynner å kolonisere resten av fordøyelsesystemet. Når tykktarmen blir for basisk, og også ikke lenger har bakterier som produserer smørsyre eller melkesyre og eddiksyre, etc, så begynner tarmslimhinnene å danne åpne sår. Dette er en av flere årsaker til irritabel tarm. Ved betennelse eller sår i tynn eller tykktarmen er der ovraktivitet i tarmens nervesystem, og alt for høy aktivitet av neurotransmitteren serotonin, som blant mye annet skaper mer betennelse, forstyrrer hjernens kjemiske balanse, og forårsaker bl.a kramper i tykktarmen, som er et symptom man legger inn under irritabel tarm. Serotonin er mao nok en årsak til irritabel tarm.
Andre årsaker er mangel på den kortkjedede fettsyren smørsyre, eller på aminosyren glutamin, som tarmcellene trenger for å fungere normalt. Forstyrret tarmflora er enda en årsak, og som du kanskje ser så går flere årsaker ofte igjen samtidig.
Om problemene er borte etter at du startet med amming er det tegn på at årsaken er næringsmangel, da kroppen din bryter ned næringsstoffer fra muskler, skjelett og organer, etc for å skaffe eventuelle næringsstoffer som mangler i kosten. Dette ordner da midlertidig opp i tarmproblemene, og sikrer mer næring for datteren din, men på bekostning av din totale helse. Mao at du er i ferd med å gå en lang tur på en kort brygge helsemessig.
Blodprøver viser bare næringstatus i blodet, som langt fra er en god indikator for næringsnivåene i resten av kroppen.
Om du spiser mer næringsrikt vil mye av næringen komme din datter til gode via brystmelken, og fordøyelsen hennes vil klart bedres. I og med at hun er 8 måneder så vil hun også ha godt av så næringsrike matemner som mulig. Uraffinert salt er også viktig, både for å stimulere magesyreproduksjonen så vel som for normal utvikling av nerveceller i hjernen. Mye fettet fett og kolesterol er også svært viktig for optimal utvikling av hjerne og nervesystem.
Anbefalte matemner er upasteuriserte melkeprodukter, fortrinnsvis surnede, ost, smør, rømme, fløte samt lever, hjerte og eggeplommer som konsentrerte næringskilder. Kraft og gelatin er også veldig bra pga den konsentrerte næringen, og også fordi de bygger alt kollagen i kroppen hennes slik at hun vil være fysisk sterk og sunn til langt opp i alderdommen, uten degenerasjonsproblemer i muskler eller skjelett.
Barnekroppen danner ikke glycin selv, og er helt avhengig av glycin fra deg om hun ikke får via kraft eller gelatin. Glycin er nødvendig for oppbygging av proteiner til kroppsvev og organer i barnekroppen, og om glycin mangler, går denne prosessen i stå.
Angående magesyre, se om du kjenner igjen noen symptomer -
http://drmyhill.co.uk/wiki/Hypochlorhydria_-_lack_of_stomach_acid_-_can_cause_lots_of_problems
http://metabolichealing.com/key-integrated-functions-of-your-body/gut/lack-of-adequate-stomach-acid-what-you-don-t-know-could-be-causing-major-distress/
Nedsat magesyreproduksjon forårsaker forandring i ph i hele tarmsystemet, og når ph går ut av balanse, så forandres bakterie og soppfloraen også, og candidasoppen forandrer form og begynner å kolonisere resten av fordøyelsesystemet. Når tykktarmen blir for basisk, og også ikke lenger har bakterier som produserer smørsyre eller melkesyre og eddiksyre, etc, så begynner tarmslimhinnene å danne åpne sår. Dette er en av flere årsaker til irritabel tarm. Ved betennelse eller sår i tynn eller tykktarmen er der ovraktivitet i tarmens nervesystem, og alt for høy aktivitet av neurotransmitteren serotonin, som blant mye annet skaper mer betennelse, forstyrrer hjernens kjemiske balanse, og forårsaker bl.a kramper i tykktarmen, som er et symptom man legger inn under irritabel tarm. Serotonin er mao nok en årsak til irritabel tarm.
Andre årsaker er mangel på den kortkjedede fettsyren smørsyre, eller på aminosyren glutamin, som tarmcellene trenger for å fungere normalt. Forstyrret tarmflora er enda en årsak, og som du kanskje ser så går flere årsaker ofte igjen samtidig.
Om problemene er borte etter at du startet med amming er det tegn på at årsaken er næringsmangel, da kroppen din bryter ned næringsstoffer fra muskler, skjelett og organer, etc for å skaffe eventuelle næringsstoffer som mangler i kosten. Dette ordner da midlertidig opp i tarmproblemene, og sikrer mer næring for datteren din, men på bekostning av din totale helse. Mao at du er i ferd med å gå en lang tur på en kort brygge helsemessig.
Blodprøver viser bare næringstatus i blodet, som langt fra er en god indikator for næringsnivåene i resten av kroppen.
Om du spiser mer næringsrikt vil mye av næringen komme din datter til gode via brystmelken, og fordøyelsen hennes vil klart bedres. I og med at hun er 8 måneder så vil hun også ha godt av så næringsrike matemner som mulig. Uraffinert salt er også viktig, både for å stimulere magesyreproduksjonen så vel som for normal utvikling av nerveceller i hjernen. Mye fettet fett og kolesterol er også svært viktig for optimal utvikling av hjerne og nervesystem.
Anbefalte matemner er upasteuriserte melkeprodukter, fortrinnsvis surnede, ost, smør, rømme, fløte samt lever, hjerte og eggeplommer som konsentrerte næringskilder. Kraft og gelatin er også veldig bra pga den konsentrerte næringen, og også fordi de bygger alt kollagen i kroppen hennes slik at hun vil være fysisk sterk og sunn til langt opp i alderdommen, uten degenerasjonsproblemer i muskler eller skjelett.
Barnekroppen danner ikke glycin selv, og er helt avhengig av glycin fra deg om hun ikke får via kraft eller gelatin. Glycin er nødvendig for oppbygging av proteiner til kroppsvev og organer i barnekroppen, og om glycin mangler, går denne prosessen i stå.
Grønnsaker og frukt bør hun ikke få før hun er 1 år
gammel da hun ikke produserer enzymet (amylase) som trenges for å
fordøye karbohydrater før da. Korn bør hun ikke få før hun er 3 år, da
kroppen hennes ikke produserer de mer komplekse enzymene som trenges for
kornfordøyelse før da. Korn som er bløtlagt eller gjæret går imidlertid
fint.
Her er mange gode tips om optimal barnernæring -
Real Food for Mother and Baby: The Fertility Diet, Eating for Two, and Baby's First Foods - Nina Planck, Bloomsbury USA, ISBN 1596913940
Healing Our Children: Because Your New Baby Matters! Sacred Wisdom for Preconception, Pregnancy, Birth and Parenting (ages 0-6) - Ramiel Nagel, Golden Child Publishing, ISBN 0982021313
Super Nutrition for Babies - Katherine, M.D. Erlich, Kelly Genzlinger, David Brownstein, Fair Winds Press, ISBN 1592335039
Nourishing Traditions : The Cookbook That Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictorats ? Sally Fallon, Mary D. Enig & Pat Connolly, New Trends Publishing, ISBN 0967089735
Deep Nutrition: Why Your Genes Need Traditional Food - Catherine Shanahan, MD, Luke Shanahan, MFA, Big Box Books, ISBN 0615228380
http://www.yourreturn.org/Articles/NaturalParenting.pdf
http://0101.nccdn.net/1_5/1df/15c/06f/TradDietsforHealthChildren.pdf
Diet for Pregnant and Nursing Mothers ?
http://www.westonaprice.org/childrens-health/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers
Feeding Babies -
http://www.westonaprice.org/childrens-health/feeding-babies
http://www.westonaprice.org/childrens-health/
http://www.nourishingourchildren.org/DVD.html
http://www.nourishingourchildren.org/Motherhood.html
http://www.healingourchildren.org/
http://www.healingourchildren.net/
http://healingthewholechild.com/in-the-news/
http://healthybabycode.com/blog
http://www.second-opinions.co.uk/diet_for_children.html
http://nourishmd.com/
http://nourishyourchildren.com/blog/
http://www.naturallyknockedup.com/
http://dyno-mom.blogspot.com/
https://www.holistickid.com/
http://www.getting-pregnant.com/preconception-nutrition.html
http://simplybeingwell.com/
Her er mange gode tips om optimal barnernæring -
Real Food for Mother and Baby: The Fertility Diet, Eating for Two, and Baby's First Foods - Nina Planck, Bloomsbury USA, ISBN 1596913940
Healing Our Children: Because Your New Baby Matters! Sacred Wisdom for Preconception, Pregnancy, Birth and Parenting (ages 0-6) - Ramiel Nagel, Golden Child Publishing, ISBN 0982021313
Super Nutrition for Babies - Katherine, M.D. Erlich, Kelly Genzlinger, David Brownstein, Fair Winds Press, ISBN 1592335039
Nourishing Traditions : The Cookbook That Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictorats ? Sally Fallon, Mary D. Enig & Pat Connolly, New Trends Publishing, ISBN 0967089735
Deep Nutrition: Why Your Genes Need Traditional Food - Catherine Shanahan, MD, Luke Shanahan, MFA, Big Box Books, ISBN 0615228380
http://www.yourreturn.org/Articles/NaturalParenting.pdf
http://0101.nccdn.net/1_5/1df/15c/06f/TradDietsforHealthChildren.pdf
Diet for Pregnant and Nursing Mothers ?
http://www.westonaprice.org/childrens-health/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers
Feeding Babies -
http://www.westonaprice.org/childrens-health/feeding-babies
http://www.westonaprice.org/childrens-health/
http://www.nourishingourchildren.org/DVD.html
http://www.nourishingourchildren.org/Motherhood.html
http://www.healingourchildren.org/
http://www.healingourchildren.net/
http://healingthewholechild.com/in-the-news/
http://healthybabycode.com/blog
http://www.second-opinions.co.uk/diet_for_children.html
http://nourishmd.com/
http://nourishyourchildren.com/blog/
http://www.naturallyknockedup.com/
http://dyno-mom.blogspot.com/
https://www.holistickid.com/
http://www.getting-pregnant.com/preconception-nutrition.html
http://simplybeingwell.com/
Tusen HJERTLIG takk! Er så takknemlig for at jegfår denne informasjonen nå sånn at jeg kan gjøre noe med det med en gang!
Jeg har selv begynt å ta gelatin (to ts toganger daglig). Og har laget kyllingkraft som jeg har kokt inn i grønnsaksmos og quinoa til minsten. Burde jeg tilføre gelatin i tillegg? Tilsetter også en ts kokosolje i maten til hvert måltid.
Selv syntes jeg det er vanskelig å finne en ordentlig fettkilde. Jeg slet med å bli gravid og gikk over til lavkarbo med mye fett primært fra melkeprodukter. Dette følte jeg hjalp meg med å ble gravid og jeg følte meg bedre enn på lenge. Kunne jeg ha brukt pasteuriserte kefir eller seterrømme i påvendte av fersk melk? Eller vil datteren min reagere på dette?
Jeg har selv begynt å ta gelatin (to ts toganger daglig). Og har laget kyllingkraft som jeg har kokt inn i grønnsaksmos og quinoa til minsten. Burde jeg tilføre gelatin i tillegg? Tilsetter også en ts kokosolje i maten til hvert måltid.
Selv syntes jeg det er vanskelig å finne en ordentlig fettkilde. Jeg slet med å bli gravid og gikk over til lavkarbo med mye fett primært fra melkeprodukter. Dette følte jeg hjalp meg med å ble gravid og jeg følte meg bedre enn på lenge. Kunne jeg ha brukt pasteuriserte kefir eller seterrømme i påvendte av fersk melk? Eller vil datteren min reagere på dette?
Kommentaren min ovenfor har en del 2 som Anne Marit ikke har godkjent enda, slik at svaret mitt er lenger enn det ovenstående.
Gelatin i tillegg er bare av det gode, og gjør at helbredet går raskere, og barnet vokser seg større og sterkere. Som du vil se av svarkommentar nummer 2 når denne blir godkjent, så anbefaler jeg at du ikke gir henne korn, frø, nøtter eller belgfrukter før hun er minst 2-3 år gammel, da hun ikke har enzymene som trenges for å fordøye disse matemnene enda. Hun produserer heller ikke amylase, som trenges for å fordøye karbohydrater enda, og vil ikke gjøre dette i tilstrekkelig grad før hun er fra 1-1/2 år gammel.
Fett får du via storfe eller fåretalg fra slakter eller via COOP butikker som har Ringdal talg i frosne blokker. Søker du på talg på coop.no vil du finne den butikken nærmest deg som har talg, og skulle den være for langt fra deg kan du be butikken om å ta inn talg. Dette talget smeltes ut slik at du står igjen med rent fett og brusk, etc. Sistnevnte kan du enten kaste, kutte opp og bruke i mat, steke til de bir sprø og salte som snacks, eller gi til hund eller katt, eller fjærkre om du har det. Her er info om talgen -
http://www.oleringdal.no/index.php?page_id=79&product_id=1778
Pasteurisert kefir og seterrømme er dessverre ikke en god ide, da pasteurisert er pasteurisert uansett produkt, og det samme gjelder homogeniseirng, som binder kasein til fettpartiklene. Kasein er melkeprotein, og det man lager ost av, og skal ikke være en del av melkefettet. Upasteurisert og uhomogenisert melk gir rent melkefett uten kaseinpartikler, samt enzymet laktase som bidrar med å fordøye melkesukker/laktose fra kumelk.
Gelatin i tillegg er bare av det gode, og gjør at helbredet går raskere, og barnet vokser seg større og sterkere. Som du vil se av svarkommentar nummer 2 når denne blir godkjent, så anbefaler jeg at du ikke gir henne korn, frø, nøtter eller belgfrukter før hun er minst 2-3 år gammel, da hun ikke har enzymene som trenges for å fordøye disse matemnene enda. Hun produserer heller ikke amylase, som trenges for å fordøye karbohydrater enda, og vil ikke gjøre dette i tilstrekkelig grad før hun er fra 1-1/2 år gammel.
Fett får du via storfe eller fåretalg fra slakter eller via COOP butikker som har Ringdal talg i frosne blokker. Søker du på talg på coop.no vil du finne den butikken nærmest deg som har talg, og skulle den være for langt fra deg kan du be butikken om å ta inn talg. Dette talget smeltes ut slik at du står igjen med rent fett og brusk, etc. Sistnevnte kan du enten kaste, kutte opp og bruke i mat, steke til de bir sprø og salte som snacks, eller gi til hund eller katt, eller fjærkre om du har det. Her er info om talgen -
http://www.oleringdal.no/index.php?page_id=79&product_id=1778
Pasteurisert kefir og seterrømme er dessverre ikke en god ide, da pasteurisert er pasteurisert uansett produkt, og det samme gjelder homogeniseirng, som binder kasein til fettpartiklene. Kasein er melkeprotein, og det man lager ost av, og skal ikke være en del av melkefettet. Upasteurisert og uhomogenisert melk gir rent melkefett uten kaseinpartikler, samt enzymet laktase som bidrar med å fordøye melkesukker/laktose fra kumelk.
Hei!
Min baby, som nå er 12 mnd, har påvist bittelitt allergi mor melk og peanøtter. Uten at dette var noe å bry seg om jfr sykehuset. Han reagerte f.eks. på agurk! uten at legen forsto noe av det. Jeg får hele tiden høre at at dette vokser han av seg. Da bruker jeg å spørre hvorfor jeg har vokst det på meg??
Han (og jeg) tåler helt klart ikke pasteuriserte melkeprodukter. Som liten baby innlagt med rs-virus og lungebetennelse kommenterte lege med studenter på besøk uoppfordret at han hadde typisk atopisk hud. Dette mistenkte jeg selv fra han var bitteliten. Men, da jeg kuttet ut alle melkeprodukter, forsvant diaréen og mesteparten av luft- og mageplagene raskt.
Huden ble silkemyk da jeg spiste wicked mat og fullammet. Spiste mye smør og ost fra Tidsporten uten problem. Når jeg begynte å introdusere fast føde kunne han bli rød rundt munnen og klø seg på halsen. Dette skjedde aldri når han fikk upasteurisert smør f.eks. Han digger kefir av upasteurisert melk, og kommer krabbende med en gang han ser krukka med melkeesyregjæret sauerkraut :-)
Blir også ivrig kjenner jeg, men ville gjerne fortelle om positiv erfaring!
Og tusen takk for at du (og dere kraftmødre) deler kunnskap på bloggen!! Og PirkePetter som jeg lærer mye av! Ikke minst for å grave meg ned i bakgrunnskunnskapen slik at jeg forstår hvorfor.
Uten dere hadde vil vært "allergiske" både lillebebis og jeg.
Hilsen fra Mona :-)
Min baby, som nå er 12 mnd, har påvist bittelitt allergi mor melk og peanøtter. Uten at dette var noe å bry seg om jfr sykehuset. Han reagerte f.eks. på agurk! uten at legen forsto noe av det. Jeg får hele tiden høre at at dette vokser han av seg. Da bruker jeg å spørre hvorfor jeg har vokst det på meg??
Han (og jeg) tåler helt klart ikke pasteuriserte melkeprodukter. Som liten baby innlagt med rs-virus og lungebetennelse kommenterte lege med studenter på besøk uoppfordret at han hadde typisk atopisk hud. Dette mistenkte jeg selv fra han var bitteliten. Men, da jeg kuttet ut alle melkeprodukter, forsvant diaréen og mesteparten av luft- og mageplagene raskt.
Huden ble silkemyk da jeg spiste wicked mat og fullammet. Spiste mye smør og ost fra Tidsporten uten problem. Når jeg begynte å introdusere fast føde kunne han bli rød rundt munnen og klø seg på halsen. Dette skjedde aldri når han fikk upasteurisert smør f.eks. Han digger kefir av upasteurisert melk, og kommer krabbende med en gang han ser krukka med melkeesyregjæret sauerkraut :-)
Blir også ivrig kjenner jeg, men ville gjerne fortelle om positiv erfaring!
Og tusen takk for at du (og dere kraftmødre) deler kunnskap på bloggen!! Og PirkePetter som jeg lærer mye av! Ikke minst for å grave meg ned i bakgrunnskunnskapen slik at jeg forstår hvorfor.
Uten dere hadde vil vært "allergiske" både lillebebis og jeg.
Hilsen fra Mona :-)
Så spennende å høre om positive erfaringer! Jeg
tenker at jeg skal begynne med å kjøpe ost og smør først også får jeg se
hvordan det blir med melk etterhvert! Gleder meg til å komme igang
ordentlig!
Er det foresten sånn at osten ikke bør varmebehandles? Blir de ikke noe alla pasteuriserte da?
Datteren min har allered blitt litt bedre i kinnene sine, så jeg har store forhåpninger om at vi snart kan kaste kortisonkremen for godt. Ellers har hun blitt mye mer søvnig og sover nesten hele natten igjennom i det siste. Og det er en stor kontrast til pupp annenhver time hele natten. Kan dette være pga kraft og gelatin som vi begge har fått i oss den siste? Eller så kan det jo også være tilfeldig?
Er det foresten sånn at osten ikke bør varmebehandles? Blir de ikke noe alla pasteuriserte da?
Datteren min har allered blitt litt bedre i kinnene sine, så jeg har store forhåpninger om at vi snart kan kaste kortisonkremen for godt. Ellers har hun blitt mye mer søvnig og sover nesten hele natten igjennom i det siste. Og det er en stor kontrast til pupp annenhver time hele natten. Kan dette være pga kraft og gelatin som vi begge har fått i oss den siste? Eller så kan det jo også være tilfeldig?
Aminosyren glycin, som det er veldig mye av i
gelatin, fungerer blant mye annet som en hemmende neurotransmitter i
hjernen. Dvs den er beroligende og søvnfremmende, utover å være
betennelseshemmende og oppbyggende på kollagen i kroppen.
For å sjekke om det er tilfeldig, er det bare å stoppe konsumet av gelatin og kraft i en periode og se hvordan hun reagerer.
Ost vil miste en del næringsstoffer ved oppvarming, og også bli vanskeligere å fordøye, men går helt fint nå og da. Reagerer din datter på den når den er oppvarmet hjelper det nok å gi henne litt gelatin sammen med osten, da flere aminosyrer i gelatinet timulerer magesyreproduksjonen og dermed hjelper med å fordøye osten.
For å sjekke om det er tilfeldig, er det bare å stoppe konsumet av gelatin og kraft i en periode og se hvordan hun reagerer.
Ost vil miste en del næringsstoffer ved oppvarming, og også bli vanskeligere å fordøye, men går helt fint nå og da. Reagerer din datter på den når den er oppvarmet hjelper det nok å gi henne litt gelatin sammen med osten, da flere aminosyrer i gelatinet timulerer magesyreproduksjonen og dermed hjelper med å fordøye osten.
Først og fremst, tusen takk for så mye fantastisk info og øyeåpner i bloggen din, og også mange takk til Pirkepetter :-)
Jeg leste at du synes Avdem sitt smør var for salt (enig) og at du hadde funnet et upasteurisert smør som var usaltet ? Hvor kjøper du i såfall det ?
Finnes det et bra upasteurisert usaltet smør å få kjøpt i noen butikker i Oslo f.eks ?
Jeg leste at du synes Avdem sitt smør var for salt (enig) og at du hadde funnet et upasteurisert smør som var usaltet ? Hvor kjøper du i såfall det ?
Finnes det et bra upasteurisert usaltet smør å få kjøpt i noen butikker i Oslo f.eks ?
Marianne: www.tidsporten.no selger fantastisk upast smør som er usaltet!!!!
Kan bestilles før 15 nov i denne omgang. pakk i mindre pakker og frys ned.
Kan bestilles før 15 nov i denne omgang. pakk i mindre pakker og frys ned.
Tusen takk Silje :-)
Line -
Da Anne Marit ikke godkjenner resten av svarkommentaren min har jeg postet fortsettelsen her - http://liveneshage.blogspot.no/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html
Da Anne Marit ikke godkjenner resten av svarkommentaren min har jeg postet fortsettelsen her - http://liveneshage.blogspot.no/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html
Nå krysser jeg fingrene for at noen her inne klarer
å forklare dette med teskje for meg, for jeg er nyerklært såkalt
melkeallergiker, men som har reddet livet, nesten i alle fall, ved
oppdagelsen av slike blogger som dette, som har lært meg om
upasteuriserte meieriprodukter. Det neste jeg tydeligvis må lære, er
forskjellen på syrnet og ikke syrnet upasteuriserte meieriprodukter, og
hvordan jeg kan vite om de er syrnet eller ikke ... ah. håper, håper
noen ser dette, selv om det er en gammel post ...
Når det gjelder en teskje, så er dette en liten skje man bruker til å spise diverse med :-)
Forskjellen mellom søt og sur melk er at surmelk blir litt kornete i konsistensen, da kaseinet/ostestoffet brytes ned til mindre partikler under surningsprosessen. Melken lukter syrlig, og rett som det er så skiller deg seg i ostemasse/kasein og den vannholdige, grønlige delen av melken som kalles myse.
På bildet her ser du et typisk eksempel på kasein som er skilt fra mysen (i midten) -
http://kefirgrains.info/wp-content/uploads/2010/05/3_kefirready1-213x300.jpg
Forskjellen mellom søt og sur melk er at surmelk blir litt kornete i konsistensen, da kaseinet/ostestoffet brytes ned til mindre partikler under surningsprosessen. Melken lukter syrlig, og rett som det er så skiller deg seg i ostemasse/kasein og den vannholdige, grønlige delen av melken som kalles myse.
På bildet her ser du et typisk eksempel på kasein som er skilt fra mysen (i midten) -
http://kefirgrains.info/wp-content/uploads/2010/05/3_kefirready1-213x300.jpg
Ellers mer info her -
http://gryhammer.blogspot.no/p/fakta-om-mat.html
http://gryhammer.blogspot.no/2012/10/mitt-store-melkeeventyr.html
http://gryhammer.blogspot.no/p/fakta-om-mat.html
http://gryhammer.blogspot.no/2012/10/mitt-store-melkeeventyr.html
Ai! Det var en fyldig og fin teskje. Kanskje du er
mannen til å forklare meg hvordan jeg vet om et produkt er syrnet eller
ikke også? Jeg har i det siste kjøpt mange upasteuriserte
melkeprodukter, på for eksempel Bondens marked, Mathallen og Centra,
alle mulige slags oster og smør, men det pleier ikke å stå bak på dem om
melken er syrnet eller ikke ? så da dette innlegget kom, ble jeg litt
nervøs, for her står det vel at siden denne osten ikke er syrnet selv om
den er upasteurisert, så kan jeg ikke spise den, men er dette et type
kunnskap som bare må opparbeides ved erfaring? Eller skal det være mulig
å lese noen koder bak på produktet som hinter meg i riktig retning?
Eller må jeg rett og slett kontakte leverandør hver gang? Neiogneiognei
...
Apropos såkalt melkeallergi, noe du ikke har da det
ikke finnes, så får du noen nyttige tips i kommentarfeltene her om det
er av interesse. -
http://gryhammer.blogspot.no/2012/04/jeg-skal-lre-barnehagen-til-barna-mine_20.html
http://gryhammer.blogspot.no/2012/03/surdeigsbrd-med-brennesle_26.html
Om et melkeprodukt er syrnet eller kommet fra syrnet melk skal normalt stå på innholdsfortegnelsen.
http://gryhammer.blogspot.no/2012/04/jeg-skal-lre-barnehagen-til-barna-mine_20.html
http://gryhammer.blogspot.no/2012/03/surdeigsbrd-med-brennesle_26.html
Om et melkeprodukt er syrnet eller kommet fra syrnet melk skal normalt stå på innholdsfortegnelsen.
Tusen takk!
MEN jeg har spurt både der inne (hos Gry) og her om dette med syrnede produkter, uten å forstå det bedre. Kan du forklare meg hvordan jeg finner ut om et produkt er syrnet eller ikke (selv om det er upasteurisert). Jeg er av den typen som det nevnes i hovedinnlegget her, altså som reagerer på oster som ikke er godt nok syrnet, men jeg aner ikke hvordan jeg på forhånd skal kunne vite dette, siden det ikke står bak. Er det noen kjøreregler å forholde seg til her?
Ps. Elsker at jeg ikke har melkeallergi! (Selv om legene mine, ja, alle spesialistene jeg har vært hos, er grunnleggende uenige, hehe.)
MEN jeg har spurt både der inne (hos Gry) og her om dette med syrnede produkter, uten å forstå det bedre. Kan du forklare meg hvordan jeg finner ut om et produkt er syrnet eller ikke (selv om det er upasteurisert). Jeg er av den typen som det nevnes i hovedinnlegget her, altså som reagerer på oster som ikke er godt nok syrnet, men jeg aner ikke hvordan jeg på forhånd skal kunne vite dette, siden det ikke står bak. Er det noen kjøreregler å forholde seg til her?
Ps. Elsker at jeg ikke har melkeallergi! (Selv om legene mine, ja, alle spesialistene jeg har vært hos, er grunnleggende uenige, hehe.)
Surning av melk slik at kaseinet brytes delvis ned
fungerer på samme måte som magesyren din skal gjøre med kasein fra fersk
melk. Slik at om magesyrenivået ditt er normalt, så skal du takle
kasein som ikke har blitt brutt ned av bakterieenzymer. I
surningsprosessen er det organiske syrer som bl.a melkesyre og
eddiksyre, etc som sammen med bakterieproduserte enzymer bryter ned
kaseinet, og i magesekken er det magesyre og pepsin (et enzym) som gjør
dette.
Det finnes ingen kjøreregler for surnede produkter, utover at kefir, yogurt og surmelk selvfølgelig alltid er surnet. Alle oster laget fra disse er dermed surnet. Dvs at kaseinet har fått brutt ned den delen som er betennelsesfremmende i tynntarmen. Ellers må du i de fleste tilfellene lage dine egne kjøreregler via egen ysting fra melk du kjøper direkte fra bonde der du bor.
Det finnes ingen kjøreregler for surnede produkter, utover at kefir, yogurt og surmelk selvfølgelig alltid er surnet. Alle oster laget fra disse er dermed surnet. Dvs at kaseinet har fått brutt ned den delen som er betennelsesfremmende i tynntarmen. Ellers må du i de fleste tilfellene lage dine egne kjøreregler via egen ysting fra melk du kjøper direkte fra bonde der du bor.
PirkePetter: Når det gjelder talg fra Coop
(leverandør Ringdal) - hvordan bruker jeg dette for å få i meg fett? Kan
du en gang til forklare det du nevnte ang. fett og brusk. Mener du at
jeg skal smelte talget slik at jeg står igjen med fett og brusk?? Hva
gjør jeg så? :):):)
Bente
Bente
Du kutter den opp i mindre biter, gjerne terninger,
og har i gryte som står på laveste varme. Utsmeltingen av fettet tar
flere timer, og du bør røre litt i talgbitene nå og da, f.eks en gang
hver halvtime eller så, for å sikre at ingen brenner seg i bunnen.
Når alt fettet er løsnet fra de faste bitene helles det gjennom en sil i en krukke, etc og restene kan kastes, stekes til de blir sprø og evt saltes, eller gis til hund eller katt eller høns, etc. Fårefettet blir hvitt, hvor fett fra storfetalg blir gult.
Litt info -
http://senseoflife.blogg.no/1338842055_utsmelting_av_talg.html
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/video-rendering-beef-tallow/
Når alt fettet er løsnet fra de faste bitene helles det gjennom en sil i en krukke, etc og restene kan kastes, stekes til de blir sprø og evt saltes, eller gis til hund eller katt eller høns, etc. Fårefettet blir hvitt, hvor fett fra storfetalg blir gult.
Litt info -
http://senseoflife.blogg.no/1338842055_utsmelting_av_talg.html
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/video-rendering-beef-tallow/
Takk for en formidabel innsats her inne
Pirke-Petter. Og jeg beklager dypt at jeg ikke har vært tilstede her i
det siste. Alle kommentarer skal nå være godkjent forøvrig. Mitt eldste
barn som har cøliaki har slitt veldig med magen etter en runde med
omgangssyke for noen uker siden hvor han fikk diare og oppkast. Alle
barna og meg selv måtte gjennom runden, men alle bortsett fra ham har
kommet seg og fungerer nå normalt. Han sliter fortsatt med vondt i
magen, spesielt om morgenen og når han er sulten. Jeg antar at han i
løpet av denne "runden" har mistet enda mer av magesyreproduksjonen - og
at jeg må fokusere på å bygge den opp. Jeg prøver å kjøre på med kraft,
gelatin, kefir osv - men han er veldig bestemt og sta når det gjelder
hva han vil putte i munnen - så jeg vet at han ikke får i seg nok av det
gode. Det er en smule frustrerende - men jeg kan ikke gjøre annet enn å
fortsette å servere ham all den gode maten og satse på at han blir
mindre kresen etterhvert..... Anne Marit
Auda! God bedring til sønnen!
Jeg har også lest alle kommentarene fra PP (og andre!) her inne med stor fornøyelse i løpet av ditt fravær. Takk, takk!
Jeg har også lest alle kommentarene fra PP (og andre!) her inne med stor fornøyelse i løpet av ditt fravær. Takk, takk!
Hei. Takk for bra blogg! Jeg lurer på i
konservering av mat speking etc, er det et problem hva slags salt som
brukes? Har kun spist urafinnert havsalt siste årene. Og er det noen av
melkeproduktene i dagligvarebutikkene man kan bruke f.eks kefir?
Hei igjen. Tenkte jeg skulle prøve meg på enda et spørsmål her.
Kan det være mulig at datteren min får en slags reaksjon alla "oppvask" etter at hun og jeg har lagt om kosten? Hun kastet opp hele fredagen og har ikke ønsket mat etter dette og det virker som om hun gulper og kanskje er kvalm? Hun sutrer hvertfall mye og vil kun ha morsmelk.
Jeg vet jo at dette kan ha mange andre årsaker. Tannfrembrudd, omgangsyke, eller kanskje hun ha r fått i seg noe fra bakken. Men tenkte bare å høre om dette er noe som kan være tilfellet..
Har også vært innom tanken på at min morsmelk har blitt mer næringsrik og at hun derfor heller vil ha dette i en periode.
Litt unødvendig innlegg kanskje, men en beskymret mor har da vel ingenting å tape.. Trykker på send :)
Kan det være mulig at datteren min får en slags reaksjon alla "oppvask" etter at hun og jeg har lagt om kosten? Hun kastet opp hele fredagen og har ikke ønsket mat etter dette og det virker som om hun gulper og kanskje er kvalm? Hun sutrer hvertfall mye og vil kun ha morsmelk.
Jeg vet jo at dette kan ha mange andre årsaker. Tannfrembrudd, omgangsyke, eller kanskje hun ha r fått i seg noe fra bakken. Men tenkte bare å høre om dette er noe som kan være tilfellet..
Har også vært innom tanken på at min morsmelk har blitt mer næringsrik og at hun derfor heller vil ha dette i en periode.
Litt unødvendig innlegg kanskje, men en beskymret mor har da vel ingenting å tape.. Trykker på send :)
Oj da Anne Marit! Stakkars gutten din og deg også,
det gjør vondt å se barna slite med vondt. Du har sikkert tenkt på det,
men jeg blander gelatinpulver i alt, yoghurten blir kjempegod med pulver
nesten som pudding.
Lykke til og keep up the good work, du gjør en stor innsats:)
Lykke til og keep up the good work, du gjør en stor innsats:)
Linn - salt er helt ok så lenge det ikke inneholder
aluminiumsbaserte antiklumpemidler. Ingen av melkeproduktene i
kommersiell handle er helsefremmende, dessverre.
Line - når mage-tarmsystemet begynner å reparere seg selv er lokale betennelser og reaksjoner som diare eller forstoppelse, oppkast, feber, økt svette, eventuelt hudproblemer, etc vanlige, og forbigående. Men du kan for sikkerhets skyld tygge det du gir henne av solid mat før hun får denne, slik at dine enzymer hjelper på fordøyelsen hennes. Halvering av den solide matmengden er også en ide, da selv om dette mest sannsynlig er helt naturlige helbredsreaksjoner så bør man ikke ta noen sjanser med så små barn.
AnneB - sånn bare for å trekke litt i deg, så tror jeg du verken har/har hatt jernmangelanemi eller irritabel tarm, men kun B12 mangel hele tiden. Antakelig magnesium også, om ikke annet så fordi magnesiumet trenges for å aktivere B12 fra maten til den aktive formen som virker i kroppen. Jeg har ikke tid til å finne forskning på nettet som kan gi deg mer info, men så lenge glutamin fra gelatin ikke helbreder tarmen din 100%, og heller ikke smørsyre og andre næringsstoffer fra smør og ost, så er sjansen veldig stor for at det dreier seg om nerveforbindelsen til tarmens muskulatur. Og der kommer vitamin B12 og/eller magnesium inn. Begge er også involvert i serotoninregulering i tarmen, og serotonin er en av flere årsaker til irritabel tarm. Kikk på mangelsymptomer på begge og gjør deg opp en mening for eller i mot.
Line - når mage-tarmsystemet begynner å reparere seg selv er lokale betennelser og reaksjoner som diare eller forstoppelse, oppkast, feber, økt svette, eventuelt hudproblemer, etc vanlige, og forbigående. Men du kan for sikkerhets skyld tygge det du gir henne av solid mat før hun får denne, slik at dine enzymer hjelper på fordøyelsen hennes. Halvering av den solide matmengden er også en ide, da selv om dette mest sannsynlig er helt naturlige helbredsreaksjoner så bør man ikke ta noen sjanser med så små barn.
AnneB - sånn bare for å trekke litt i deg, så tror jeg du verken har/har hatt jernmangelanemi eller irritabel tarm, men kun B12 mangel hele tiden. Antakelig magnesium også, om ikke annet så fordi magnesiumet trenges for å aktivere B12 fra maten til den aktive formen som virker i kroppen. Jeg har ikke tid til å finne forskning på nettet som kan gi deg mer info, men så lenge glutamin fra gelatin ikke helbreder tarmen din 100%, og heller ikke smørsyre og andre næringsstoffer fra smør og ost, så er sjansen veldig stor for at det dreier seg om nerveforbindelsen til tarmens muskulatur. Og der kommer vitamin B12 og/eller magnesium inn. Begge er også involvert i serotoninregulering i tarmen, og serotonin er en av flere årsaker til irritabel tarm. Kikk på mangelsymptomer på begge og gjør deg opp en mening for eller i mot.
Takk for svar, PirkePetter. Hvordan kan man vite om
saltet som brukes har aluminium i seg da? Jeg tenker på spekemat,
klippfisk, og annet der de bruker salt i produksjonen.
Oj, det var interessant PP. Jeg skal reise bort en
stund og rekker ikke sjekke nå, men jeg tar med meg B12 i lomma (jeg tok
tilskudd av dette mens jeg spiste "normalt", men sluttet helt med alle
tilskudd etter at jeg gikk over til kosten jeg spiser nå).
Linn: du må ringe produsenten og spørre:)
Linn: du må ringe produsenten og spørre:)
Ok:-)
I dag bruker omtrent alle produsenter salt med
aluminium i, slik at dem som velger å ikke gjøre det normalt skriver det
på produktene. Før var det helseriktig å skrive uten salt, mens nå er
det uten antiklumpemidler.
Ok! Bra å vite. Takk.
Jeg har masse spørsmål, finner de underveis. Men
her er noen konkrete.. Den vanlige edikken skal man ikke bruke eller?
Hvilken edikk er anbefalt? Er Esekielbrød fra Den gode baker godkjent,
er usikker? Og hva med gelatinen fra iherb, er den ok ernæringsmessig?
Ser at den fra Tidsporten er laget av svin, men det er kanskje greit å
bruke? Spiser dere avocado? Hilsen Linn
Hei,
Er det noen som vet hva som er best å bruke av magnesiumspray og magnesiumsulfat (badesalt) ? Tror jeg har mangel på dette mineralet og vil gjerne få i meg nok. Takk for svar :o)
Er det noen som vet hva som er best å bruke av magnesiumspray og magnesiumsulfat (badesalt) ? Tror jeg har mangel på dette mineralet og vil gjerne få i meg nok. Takk for svar :o)
Magnesiumklorid/spray er best da du kan bruke denne
oftere. Det aller beste er en kombinasjon av daglig bruk av denne
sammen med bad nå og da i magnesiumsulfat
Takk for nyttig info Pirke Petter. Noen spørsmål:
- Hvordan bruker man talgfettet (når ferdig kokt etc som i oppskriften over)? til steking, rett i munnen som kosttilskudd etc?
- Vi spiser mye Esekilbrød. Er dette OK? er kornene bløtlagt etc?
- Hvr har du tilegnet deg din kunnskap? er det en utdannelse eller selvlært?
- Hvordan bruker man talgfettet (når ferdig kokt etc som i oppskriften over)? til steking, rett i munnen som kosttilskudd etc?
- Vi spiser mye Esekilbrød. Er dette OK? er kornene bløtlagt etc?
- Hvr har du tilegnet deg din kunnskap? er det en utdannelse eller selvlært?
Beklager sent svar Nina. Jeg har ikke sett
kommentaren din før nå nettopp. Fettet brukes som annet fett, til å
steke med, i supper og gryteretter.
Jeg anbefaler kun ekte surdeigsbrød, da spiring ikke er nok til å deaktivere bl.a gluten, og også øker innholdet av hveteagglutinin. En kombinasjon av spiring og gjæring, eller gjæring alene må til for at alle negative faktorer i korn skal nøytraliseres.
Jeg har utdannelse som ernæringsfysiolog og Heilpraktiker, men alt jeg promoterer av kunnskap er selvlært.
Jeg anbefaler kun ekte surdeigsbrød, da spiring ikke er nok til å deaktivere bl.a gluten, og også øker innholdet av hveteagglutinin. En kombinasjon av spiring og gjæring, eller gjæring alene må til for at alle negative faktorer i korn skal nøytraliseres.
Jeg har utdannelse som ernæringsfysiolog og Heilpraktiker, men alt jeg promoterer av kunnskap er selvlært.
Takk for svar. Kan man få kjøpt "ekte surdeigsbrød"
i butikk eller må man lage selv? Jeg skulle gjerne gått på kurs for å
lære dette ordentlig. tar gjerne imot tips på noen kurs om dette.
Sikkert enkelt, men jeg har begrenset tid til å lese meg opp og prøve og
feile med 3 barn. Men desto viktigere å servere dem sundt brød.
Hm, må bare stille et par spørsmål kjenner jeg.
Jeg kuttet ut pasteuriserte melkeprodukter ved påsketider, og begynte å bake syrnet brød. Etterhvert ble det kraft, gelatin, fiskeolje fra Tidsporten, smør og ost fra samme sted, kefir av upasteurisert melk, vannkefir you name it... Jeg merket stor bedring med mer overskudd, mindre inn i marg og bein sliten-het og mage som fungerte som en drøm :-)
Yngstegutten fikk silkemyk hud og er frisk og sterk. Han ammes fortsatt nå som han er 14 mnd og farter rundt sprell levende og blid! Etter barnehagestart i midten av november har han vært hjemme 2 dager fordi han var litt utafor, men ble ikke syk med feber. Barnehagepersonalet kommenterte at han har klart seg veldig bra. Jeg skjønte at andre barn på samme avdeling kunne være hjemme i en uke med feber og forkjølelse. Over halvparten av barna hjemme med sykdom, min gutt kun litt forkjølet. Jeg sender med ham all maten hjemmefra så klart ;-)
Vi spiser alltid det samme, men nå er det jeg som reagerer på matvarer der han er like fin. Etter litt eksperimentering bl.a. på sydenferie i høst, har jeg kuttet ut alle planteoljer og alt av gluten i kosten ellers også. Spiser heller ikke nøtter lenger (har ikke kommet i gang med bløtlegging og tørking). Men nå har kneet mitt begynt å krangle igjen (det som egentlig bare bråker når jeg trener myye), er konstant hoven og knall rød rundt øynene, det klør og svir. Fordøyelsen er fortsatt fin, men jeg kjenner litt mer på slitenhet og irritabilitet.
Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil. Skal ikke slå ut sånn på litt sukker i jula og ferske grønnsaker? Drikker ikke kaffe, kun litt grønn te innimellom. Lurer på om øynene mine reagerte på svineribbe?
Det skal sies at å begynne i jobb igjen i midten av november med to små barn i barnehage ikke er det mest avslappende oppladningen til julefeiring, men jeg erstrålende fornøyd med å jobbe igjen!
Så slapp av, dette kan være helbredsreaksjoner? Eller er det noe jeg ikke ser ettersom øynene er så hovne, he-he...
Hilsen fra Mona :-)
Jeg kuttet ut pasteuriserte melkeprodukter ved påsketider, og begynte å bake syrnet brød. Etterhvert ble det kraft, gelatin, fiskeolje fra Tidsporten, smør og ost fra samme sted, kefir av upasteurisert melk, vannkefir you name it... Jeg merket stor bedring med mer overskudd, mindre inn i marg og bein sliten-het og mage som fungerte som en drøm :-)
Yngstegutten fikk silkemyk hud og er frisk og sterk. Han ammes fortsatt nå som han er 14 mnd og farter rundt sprell levende og blid! Etter barnehagestart i midten av november har han vært hjemme 2 dager fordi han var litt utafor, men ble ikke syk med feber. Barnehagepersonalet kommenterte at han har klart seg veldig bra. Jeg skjønte at andre barn på samme avdeling kunne være hjemme i en uke med feber og forkjølelse. Over halvparten av barna hjemme med sykdom, min gutt kun litt forkjølet. Jeg sender med ham all maten hjemmefra så klart ;-)
Vi spiser alltid det samme, men nå er det jeg som reagerer på matvarer der han er like fin. Etter litt eksperimentering bl.a. på sydenferie i høst, har jeg kuttet ut alle planteoljer og alt av gluten i kosten ellers også. Spiser heller ikke nøtter lenger (har ikke kommet i gang med bløtlegging og tørking). Men nå har kneet mitt begynt å krangle igjen (det som egentlig bare bråker når jeg trener myye), er konstant hoven og knall rød rundt øynene, det klør og svir. Fordøyelsen er fortsatt fin, men jeg kjenner litt mer på slitenhet og irritabilitet.
Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil. Skal ikke slå ut sånn på litt sukker i jula og ferske grønnsaker? Drikker ikke kaffe, kun litt grønn te innimellom. Lurer på om øynene mine reagerte på svineribbe?
Det skal sies at å begynne i jobb igjen i midten av november med to små barn i barnehage ikke er det mest avslappende oppladningen til julefeiring, men jeg erstrålende fornøyd med å jobbe igjen!
Så slapp av, dette kan være helbredsreaksjoner? Eller er det noe jeg ikke ser ettersom øynene er så hovne, he-he...
Hilsen fra Mona :-)
Ut fra de reaksjoner du oppgir ville jeg tro det er
mer sannsynlig at du har satt i gang helbredsreaksjoner i kroppen din
som har økt forbruket av næringsstoffer. Du oppgir ikke næringsrike
matemner som f.eks innmat, kjøtt, sjømat, etc i kosten din, og som ville
bidra med økte mengder næringsstoffer. Kroppen helbreder seg selv i
faser, hvor den krever stadig flere, og gjerne forksjellige,
næringsstoffer inntil den går fra underfunkjon til null. Fra derav går
næringsbehovet litt ned, samtidig som overskudd og energi kommer for
fullt.
En kombinasjon av litt sukker, plantefett (som det er mye av i svinekjøtt), og karbohydrater i grønnsaker kan tappe deg for næringsstoffer som er involvert i bl.a sukkerstoffskiftet, og dette i en periode hvor du allerede er i ubalanse og forbruker mer næringsstoffer enn normalt om kroppen din er i helbredsmodus. Øyesymptomene du oppgir er normalt mangelsymptom på vitamin B2, som også deltar i sukkerstoffskiftet.
En kombinasjon av litt sukker, plantefett (som det er mye av i svinekjøtt), og karbohydrater i grønnsaker kan tappe deg for næringsstoffer som er involvert i bl.a sukkerstoffskiftet, og dette i en periode hvor du allerede er i ubalanse og forbruker mer næringsstoffer enn normalt om kroppen din er i helbredsmodus. Øyesymptomene du oppgir er normalt mangelsymptom på vitamin B2, som også deltar i sukkerstoffskiftet.
Har tenkt det er litt rart at jeg får sånne
symptomer nå som jeg har blitt så bra, men har også samtidig tenkt at
kroppen sier ifra om at jeg ikke må slakke ned enda. Effektivt symptom
for å få meg til å holde stø kurs ihvertfall! Vipper mellom "søren,
hvorfor er jeg så sliten igjen nå ??" og "hurra, hei og hopp, jeg er så
glad i dag..."
Så litt sukker, og svinekjøtt kan være negativt nok altså. Fordøyer også rå grønnsaker dårlig kjenner jeg. Spiser aldri svinekjøtt (unntatt 2 x juleribbe), og middager her i huset er kjøttdeig, torsk, laks eller kylling om vi ikke spiser kraftkjøtt. ukens påfunn var f.eks. lapskaus av grønnsaker kokt i kraft av oksehale.
Er veldig glad i torskerogn, spesielt smørstekt på brød. Barndomsminne :-) Og skulle gjerne funnet oppskrift på å lage min egen kaviar. Har skjønt at jeg må hive meg på prosjekt lever, men har ikke kommet lenger enn hjemmelaget leverpostei av økologisk kalkun. Men har mumset tørket hjortehjerte og har kalkunhjerter i fryseren.
5 år med enten graviditet eller amming krever vel sitt... Oppdaget nylig at jeg har begynt å miste litt hår igjen, som forøvrig har blitt sjokkerende grått etter sist svangerskap. Skulle forøvrig veldig gjerne ha funnet disse bloggene - og dine kommentarer - før svangerskapene mine. Spiste meg vekk fra spekemat og deilige oster og inn i kvalme har jeg på følelsen.
Følger kroppens rop etter mat, har hatt fullstendig dilla på først vannkefir, så gele, melkekefir, ost og smør i mengder. Nå vil den ha friskere mat som grønnsaker og fisk. Må vel bare lære den at den skal kreve lever også... ;-)
Tusen takk for svar!
(Og healing our children ligger og venter på postkontoret.)
Så litt sukker, og svinekjøtt kan være negativt nok altså. Fordøyer også rå grønnsaker dårlig kjenner jeg. Spiser aldri svinekjøtt (unntatt 2 x juleribbe), og middager her i huset er kjøttdeig, torsk, laks eller kylling om vi ikke spiser kraftkjøtt. ukens påfunn var f.eks. lapskaus av grønnsaker kokt i kraft av oksehale.
Er veldig glad i torskerogn, spesielt smørstekt på brød. Barndomsminne :-) Og skulle gjerne funnet oppskrift på å lage min egen kaviar. Har skjønt at jeg må hive meg på prosjekt lever, men har ikke kommet lenger enn hjemmelaget leverpostei av økologisk kalkun. Men har mumset tørket hjortehjerte og har kalkunhjerter i fryseren.
5 år med enten graviditet eller amming krever vel sitt... Oppdaget nylig at jeg har begynt å miste litt hår igjen, som forøvrig har blitt sjokkerende grått etter sist svangerskap. Skulle forøvrig veldig gjerne ha funnet disse bloggene - og dine kommentarer - før svangerskapene mine. Spiste meg vekk fra spekemat og deilige oster og inn i kvalme har jeg på følelsen.
Følger kroppens rop etter mat, har hatt fullstendig dilla på først vannkefir, så gele, melkekefir, ost og smør i mengder. Nå vil den ha friskere mat som grønnsaker og fisk. Må vel bare lære den at den skal kreve lever også... ;-)
Tusen takk for svar!
(Og healing our children ligger og venter på postkontoret.)
Det er nok en ide at du poster kommentarer i de
nyeste innleggene da kommentarer i denne ikke ser ut til å listes opp i
Siste kommentarer. Eller de skyves vekk av alle de andre som kommenterer
i nyere innlegg.
Sukkerkonsum er kun et problem om du har lave nivåer av næringsstoffer som er involvert i sukkerstoffskiftet, slik at jo mer næringsstoffer, desto mer sukker kan du kose deg med uten negative reaksjoner.
Rå grønnsaker stimulerer ikke produksjon av magesyre, slik at du ikke fordøyer slik mat om den ikke inkluderer animalsk protein, kryddere eller salt.
Søk på "lage kaviar" gir flere oppskrifter du kan bruke.
Healing our children er en god begynnelse, om enn litt ustrukturert infomessig i forhold til de andre bøkene om kosthold under svangerskap/barnernæring. Super Nutrition for Babies er nok den som er mest oversiktlig. Husk at samtlige bøker fås på capris.no eller bokkilden.no, slik at du ikke trenger å bestille dem fra utlandet
Sukkerkonsum er kun et problem om du har lave nivåer av næringsstoffer som er involvert i sukkerstoffskiftet, slik at jo mer næringsstoffer, desto mer sukker kan du kose deg med uten negative reaksjoner.
Rå grønnsaker stimulerer ikke produksjon av magesyre, slik at du ikke fordøyer slik mat om den ikke inkluderer animalsk protein, kryddere eller salt.
Søk på "lage kaviar" gir flere oppskrifter du kan bruke.
Healing our children er en god begynnelse, om enn litt ustrukturert infomessig i forhold til de andre bøkene om kosthold under svangerskap/barnernæring. Super Nutrition for Babies er nok den som er mest oversiktlig. Husk at samtlige bøker fås på capris.no eller bokkilden.no, slik at du ikke trenger å bestille dem fra utlandet
Tenkte jeg skulle poste under emnet som var mest
nærliggende, men ser jo at folk spør i vei. Hadde ikke tenkt å spørre så
mye om mine ting, men hvorfor ikke? i stedet for å lese og lese andres
kommentarer og spørsmål.
Lærer mye om de generelle prinsippene, men trenger din hjelp når kroppen begynner å krangle etter at overskuddet er tilbake.
Jeg handler forøvrig nesten alltid norsk, både bøker og mat :)
Poster spm på nyeste innlegg....
Hilsen fra Mona :)
Lærer mye om de generelle prinsippene, men trenger din hjelp når kroppen begynner å krangle etter at overskuddet er tilbake.
Jeg handler forøvrig nesten alltid norsk, både bøker og mat :)
Poster spm på nyeste innlegg....
Hilsen fra Mona :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar