mandag 13. august 2012

Et liv i balanse 13. aug 2012 - 25. aug 2012

Heidi

12.08.2012 kl.16:50
Amen! sier jeg bare!

Jeg slenger ut et spørsmål i denne forbindelse:

Hvis jeg forteller noen at vi har begynt å spise "tradisjonell mat" og henviser til hvordan folk spiste før, så er en kommentar jeg gjerne får den følgende:

"Men det var da jammen meg ikke så mye bedre før, da daua jo folk så tidlig og du var heldig hvis du levde til du var 40".

En annen kommentar folk elsker å lire ut av seg er: "Jamen det er jo ikke noe rart i at folk var så mye slankere/sprekere/muskuløse før, de jobba jo hardt fra morra til kveld".

Disse to utsagnene er forsåvdit sanne. Folk jobba hardt før, gjerne fra tidlig til seint. Og det er også et faktum at folk ofte døde tidlig.

Jeg pleier å svare at det for det første må taes i betraktning at det var stor fattigdom i Norge på 1800-tallet, og folk hadde ikke fullgod tilgang til mat. I tillegg svarer jeg at det er snakk om et kosthold som strekker seg lengre bakover i tid enn det kostholdet vi hadde i Norge på 1800-tallet.

Da svarer folk gjerne at: "Men det var jo ikke akkurat så mye bedre i middelalderen, og dessuten daua jo folk som fluer i vikingetiden".

Da blir jeg litt mer svarskyldig, og det ender med at jeg ler litt og sier at "i vikingetiden kappa jo folk huan av hverandre etter forgodtbefinnende, så det er ikke rart folk daua tidlig den gangen".

(P.S. Ta litt humor her, jeg vet at menneskenes historie er mer sammensatt enn som så).

Spørsmålet er: Hva sier dere når folk møter dere med negativ og/eller bortforklarende argumentasjon på at dette er det beste for oss?

Vennlig hilsen Heidi

What to do

12.08.2012 kl.19:02
Hei! Jeg trenger virkelig all den hjelpen jeg kan få. Frøken-dum-og-uviten her.

Jeg har bestemt meg får å kutte ut kjøtt, fugl og egg. Også animalske produkter, men ikke melkeprodukter. Har du noen som helt kunnskap rundt dette?

Åh, jeg har så mange spørsmål, at du aner ikke.

Hva slags ingredienser skal jeg se etter på mat? På potetgull? På brus? På supper? Det hadde betydd mye for meg hvis hadde hatt noen lure tips! Hvis ikke, super blogg! Keep it going :-)

Anna

12.08.2012 kl.20:42
Flott!!

Hvor lang holbarhet har fersk melk? Må flasker steriliseres før det fylles på melk? Ett innlegg om rå melk for dummies hadde vært knall :) Og holbarhet på kefir og ferskost. Må si jeg er litt redd ang skremsel for fersk melk til små barn ?

Ellers lurer jeg på det samme som Heidi. Familie og venner syntes jeg er rar som lager vannkefir og surkål.

Anita

12.08.2012 kl.22:14
Jeg er så enig med deg! Vi er begynt med ferskmelk her også, og jentungen på 5 er så fornøyd! Hun hiver innpå med yoghurt og får i seg både myse og kefir i smoothies. Ferskost elsker hun også. Har også begynt å gi minsten på 8 mnd kefir og yoghurt av ferskmelk, i små doser for å venne magen og smaken hans til det. Jeg driver og leter etter en spekematprodusent som vil sende meg i posten, vet du om noen? Mener jeg har lest på bloggen din en gang at du hentet i posten;) Klem fra Anita

AnneB

12.08.2012 kl.22:56
Anita: http://www.villsaukongen.no/bestilling disse sender i posten. Uten nitritt og andre tilsetninger, og så vet jeg at en av de andre damene har vært i kontakt med de i forhold til å bruke bra salt.

Heidi: Mitt standardsvar er noe slikt: noe har gjort at vi ikke tåler maten på samme måte nå som før, og da er det lurt å finne ut hvordan de bearbeidet maten før. Hvis de er spesielt interessert kan jeg slå til med at homogeniseringen frigjør melkeprotein som mange reagerer på, og at det å varme opp melken ødelegger god næring.

Anna: Min ferskmelk (ikke syrnet) holder ca 4 dager. Jeg er ikke superrenslig, tom. det motsatte når det gjelder kefir/yoghurt, da skyller jeg ikke ut den gamle engang før jeg lager ny ladning. Mine barn reagerer bare positivt på disse produktene:).

What to do: Hvorfor har du kuttet kjøtt, fugl og egg? Det er mye god næring i dette. Når det gjelder hva du skal spise vil jeg anbefale ren mat, ikke posemat eller det som barnet til en venn av meg beskrev som fabrikkmat. Lag ALL mat selv:).

AnneB

12.08.2012 kl.23:02
Og AM, takk for bra innlegg IGJEN:), jeg koser meg med bloggen din.

What to do

13.08.2012 kl.00:31
Med tanke på dyra, såklart. Jeg elsker desverre kjøtt og fugl, men samvittigheten tar meg litt hardt noen ganger.

Ja, hvis du ser på bloggen min er det stort sett det jeg gjør for tiden.

Men har du noe kunnskap hva slags ingredienser jeg skal kikke etter? Har du en oversikt? Takk for svar, forresten :-)

PirkePetter

13.08.2012 kl.05:28
Heidi, du siterer den offisielt godkjente historien, som alltid prøver å gi et negativt inntrykk av hvordan tingene var før i tiden for å fremheve hvor godt man tilsynelatende har det i dag.

Det er ikke riktig at man som regel døde ung før i tiden, da gamle mennesker, ofte veldig gamle også, omtales i det meste som finnes av historisk litteratur. Folk lever ikke lenger i dag enn man gjorde før i tiden, og dette er bare en myte promotert av legemiddelindustrien for å gi inntrykk av at det er moderne medisiner som holder oss "friske" til langt oppe i åra, samt oppfinnelsen sykehjem. Dette i følge forskere som har undersøkt statistikker og fødsels og dødsdatoer.

Imidlertid så var barnedødeligheten større før i tiden, men da hovedsaklig i byer.

Mye av det som står oppført i ymse historiebøker om helseproblemer og dødsfall, etc er relatert til byer og tettstrøk, og dette involverer også hygiene og offentlige vannkilder, etc som i mange tilfeller ble tilsatt ymse giftige tungmetaller og alskens galskap for å liksom rense dem.

Livet på landet, og især langs kysten var ofte det totalt motsatte av byer, da man hadde tilgang på nærende animalske matkilder i bøtter og spann og drakk mer melk og brukte andre melkeprodukter i kostholdet enn i byene. Hvor hovedsaklig adel og elite var de eneste som hadde råd til animalske matemner av betydning, og hvor arbeidere og lavere klasser gjerne spiste mer kornbasert kost.

Folk var mye sterkere og seigere før i tiden enn man er i dag, og de fleste helseproblemer man har i dagens verden var helt ukjente.

At folk jobbet hardt fra morgen til kveld er også en sannhet med modifikasjoner, da en del gjorde det, og andre ikke. Og det var forskjell på type arbeide og arbeidstider, etc mellom gårder på landet i forhold til i byer. Og man jobbet ikke alle som en hele tiden, men gjorde ens del av et fells arbeide hvor andre gjorde sitt. Og mye av det tyngste arbeidet var sesongbasert, slik at det var uker og måneder med mindre arbeide og andre med mer.

Fullgod tilgang på mat hadde man på landet og langs kysten, mens større innlands byer gjerne hadde problemer med å skaffe nok føde til sine innbyggere.

Mitt poeng er at den stereotype fremstillingen du fremhever er feil, og ikke understøttet av det meste som finnes av historiske kilder. Da unntatt de offisielt godkjente som uten unntak viser en verden i slit og strev og fattigdom og for tidlig død, samt hungersnød, epidemier, etc. Bare tenk på alle fiskeartene som ikke lenger finnes pga overfiske, især tunfisk på den ene siden og ymse sardiner/brislinger på den andre. Da jeg var barn i 70-åra var der enorme brislingstimer langs hele kysten hvert år. Disse er forsvunnet, som så mye annen fisk.

Det var overflod av mat, spesielt sjømat helt fram til man begynte med industrifiske for ikke så veldig mange tiår siden. Og likedan var det mengder av ulike former for vilt utover husdyr og fjærkre man holdt selv. Enhver som tar seg bryet med å lese historier fra eldre tider, og da slike som er skrevet av vanlige folk, og ikke adel og elite, vil raskt skjønne at det moderne bilder av eldre tider er galt.

På samme måte er den moderne veterinærindustriens og mattilsyners fremtilling av eldre tiders husdyrhold som de reneste skrekkscenarioer av dyremishandling og vanskjøtsel løgner og myter, da folk før i tiden visste enormt mye mer om skikkelig stell og foring av dyr enn bønder gjør i dag. Det beste norske eksemplet på historisk kunnskap om dyrestell og foring finner du i følgende bok -

Planter og tradisjon - Floraen i levende tale og tradisjon i Noreg 1925-1973 - Ove Arbo Høeg, Universitetsforlaget, ISBN 82-00-08930-4

Når det gjelder din fremstilling av vikingene, som reflekterer den offisielle, så er den også feil. Vikingene som barbarer og råtasser som festet, drakk, hadde sexorgier og drapsorgier stemmer ikke med historiske kilder. Vi snakker om mennesker som levde sammen i en ganske høyt utviklet form for sivilisasjon, og som mediterte, praktiserte en form for nærkampteknikk som historikere mener kan minne om samuraienes ju-jutsu, praktiserte urtelære, så seg selv og alle andre som deler av "livets vev," og som også var noen av verdens beste båtbyggere. Blant mye annet.

Mitt poeng er at du ikke kommer noen vei med å bruke de samme kilder til argumentasjon som dem som motargumenterer med deg bruker. Istedenfor å bare ta for gitt at det du har blitt fortalt eller har lest er riktig, sett deg inn i kildene og finn den ekte og sanne historien. Først da vil du ha argumenter ingen kan benekte, så fremt de da ikke velger å tviholde på den samme indoktrinerte historielogikken som folk flest gjør.

PirkePetter

13.08.2012 kl.05:30
http://www.raw-milk-facts.com/raw_milk_health_benefits.html

http://www.rawmilk.org/

http://www.realmilk.com/

http://www.westonaprice.org/making-it-practical/milk-it-does-a-body-good

http://www.westonaprice.org/press/government-data-proves-raw-milk-safe

http://www.westonaprice.org/press/press-release-2003apr11

http://www.westonaprice.org/childrens-health/raw-milk-safe-for-babies

http://www.westonaprice.org/blogs/cmasterjohn/2012/03/31/with-the-wave-of-a-wand-raw-milk-wipes-away-the-wheeze-how-our-good-friend-glutathione-protects-against-asthma/

http://hartkeisonline.com/raw-milk/pediatrician-validates-raw-milk-as-powerful-nutritional-therapy/

http://www.naturalnews.com/023083.html

http://www.curetoothdecay.com/Tooth_Decay/raw_milk_beats_tooth_decay.htm

http://www.disabled-world.com/artman/publish/fresh-milk.shtml

Rå melk & bakterier ?

http://www.karlloren.com/aajonus/p15.htm

http://www.realmilk.com/documents/PathogensinRawMilk.pdf

http://www.westonaprice.org/images/pdfs/responsetomdhmh.pdf

http://www.newtrendspublishing.com/PDFS/15MilkFinal.pdf

Raw Milk and Children -

http://www.newtrendspublishing.com/PDFS/16MilkFinal.pdf

BENEFITS IN EARLY HUMAN STUDIES: In early studies involving humans, raw milk was shown to be superior to pasteurized in protecting against infection, diarrhea, rickets, tooth decay and TB; and children receiving had better growth than those receiving pasteurized milk ?

http://www.realmilk.com/rawmilkoverview.html

http://www.midvalleyvu.com/files/InformationPages/RAW_MILK_AND_RAW_MILK_PRODUCTS.pdf

The British journal The Lancet reported, ?Resistance to tuberculosis increased in children fed raw milk instead of pasteurized, to the point that in five years only one case of pulmonary TB had developed, whereas in the previous five years, when children were given pasteurized milk, 14 cases of pulmonary TB developed.? - The Lancet, p. 1142, May 8, 1937

http://editor.nourishedmagazine.com.au/articles/vonderplanitz-and-campbell-douglasss-testimony-on-raw-milk

PirkePetter

13.08.2012 kl.05:40
AnneB - homogenisering påvirker ikke melkeproteinet på noe vis. Pasteurisering denaturerer kaseinmolekylet slik at magesyren ikke får brutt det skikkelig ned før det ender opp i tynntarmen. Pasteurisering ødelegger mye av melkens næringsstoffer, utover enzymer, som ved mangel bl.a fremmer såkalt laktoseintoleranse, men danner også dokumentert helseskadelige substanser på samme måte som steking og til dels koking gjør. Glykering/unaturlig sammensmelting av næringstoffer skjer også under pasteuriseringsprosessen. Her følger litt info fra boken Deep Nutrition -

Let?s go back to the light microscope to take a look at pasteurized, homogenized milk and identify what distinguishes it from raw. One striking difference will be the homogeneity of fat globule sizes and the absence of living bacteria. But the real damage is hiding behind all this homogeneity and is only revealed under the electron microscope. Now, we see that these fat blobs lack the sophisticated bilayer wrapping and are instead caked with minerals and tangled remnants of casein micelles. Why does it look like this? The heat of pasteurization forces the sugar to react with amino acids, denaturing the proteins and knocking the fragile colloidal calcium phosphate out of the spaghetti-and-meatballs matrix, while the denatured spaghetti strands tangle into a tight, hard knot. Homogenization squeezes the milk through tiny holes under intense pressure, destroying the architecture of the fat globules. Once the two processing steps have destroyed the natural architecture of milk, valuable nutrients react with each other with health-damaging consequences. Processing can render milk highly irritating to the intestinal tract, and such a wide variety of chemical changes may occur that processed milk can lead to diarrhea or constipation. During processing, the nice, soft meatball of colloidal calcium phosphate fuses with the fatty acids to form a kind of milkfat soap. This reaction, called saponification, irritates many people?s GI tracts and makes the calcium and phosphate much less bioavailable and more difficult to absorb.

How difficult? Food conglomerates have a lot of influence on the direction of research funding. And the dairy industry is big business. Little wonder that no studies have been funded to compare the nutritional value raw, whole cow?s milk to pasteurized head-to-head. But studies have been done on skim milk and human breast milk comparing fresh versus pasteurized, and the difference is dramatic: Processed milks contained anywhere from one half to one sixth the bioavailable minerals of the fresh products.

When fresh, the milk fat globule carries signal molecules on the surface, which help your body recognize milk as a helpful substance as opposed to, say, an invasive bacteria. Processing demolishes those handy signals and so, instead of getting a free pass into the intestinal cell, the curiously distorted signals slow the process of digestion down so much that it can lead to constipation.

Heat destroys amino acids, especially the fragile essential amino acids, and so pasteurized milk contains less protein than fresh. But the damaged amino acids don?t just disappear; they have been glycated, oxidized and transformed into stuff like N-carboxymethyl-lysine, malonaldehyde, and 4-hydroxynonanal?potentential allergens and proinflammatory irritants

AnneB

13.08.2012 kl.09:19
PP: Jeg vet at melkeproteinet ikke påvirkes. Men i uhomogenisert melk blir proteinet liggende inne i fettbobler i melken og kommer ut igjen i stor grad ufordøyd. Homogeniseringen gjør fettpartiklene så små at melkeproteinet ikke kan "gjemme seg bort" på den måten. Derfor blir vi utsatt for en mye større mengde melkeprotein m homogenisert melk. Og mange viser seg å ikke klare å fordøye det.

What to do: Det går å velge dyr som har hatt det bra. Vilt f.eks.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om når du ber om en oversikt over ingredienser. Hvis du kjøper grønnsaker/fisk og (rå) melk er det ikke snakk om ingredienser... Da er det bare det det er:)

Anna

13.08.2012 kl.11:21
Hvor lenge holder Kefir seg i kjøleskapet ca?

Tusen takk PP :) Du er god :) En blir bare så påvirket av myndighetene og de lærde som bestemmer hva som er bra for oss og ikke. Og jeg vil jo virkelig gi barnet mitt det beste, men tar litt tid å omstille seg. Kjenner jeg er klar for nytt kosthold, men er bare litt redd :P

Ett spørsmål til (har egentlig MANGE, men får ta litt og litt om gangen :) ) Har surkål stående til fermentering på kjøkkenbenken. Har satt ett lokk løst på slik at luften skal slippe ut. Men ser nå at det flyter noen små kålflak på toppen, dytter de ned med ett glass med de flyter jo opp igjen. Har lagt ett litt større kålblad på toppen (under vannet) slik at det blir ett lite lokk og ikke mer flyter opp. Min mann er litt skeptisk til om dette er sunt og ikke råtner, men har sagt han skal prøve førs! Har måtte etterfylle med saltvann for vannet sank litt etter noen dager, tror det var noen luftlommer nede i kålen. Det lukter friskt og helt ok :)

Spørsmålene er: Kan vi spise de små bitene som flyter opp?

Skal kålen varmes når den skal spises, eller spises den kald? Eller begge deler?

Er det greit å etterfylle med saltvann siden det tydeligvis har vært noen luftlommer mellom kålen nederst?

Heidi

13.08.2012 kl.12:19
What to do: Helt enig med AnneB. Jeg ville aldri ha valgt vekk kjøtt, fugl og egg da dette er svært næringsrik mat for mennesker. Men det går fint an å velge f.eks vilt og økologisk. Dette er som regel en god del dyrere, men hva da med å spise litt sjeldnere og heller kjøpe beste kvalitet når man først skal spise?

Når det gjelder ingredienser så anbefaler jeg deg å lese boken "Den hemmelige kokken" av Mads-Eric Nilsson:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8243005137

Boken er liten og lettlest, men samtidig svært informativ. Boken vil gi deg en del elementær kunnskap om ingredienser i industrimat.

Når det gjelder supper er det eneste jeg kan anbefale hjemmelagede supper fra bunnen av, kokt på hjemmelaget kjøttkraft. Supper på pose er ikke mat, og jeg ville aldri anbefale noen å spise dette. Derfor har det heller ikke, etter min mening, noen hensikt å sette seg inn i ingrediensene til suppeposer. Kraft er enkelt å koke selv, og supersunt. Kraftbein (fra f.eks lam, som har gått fritt ute i naturen på beite hele livet) er svært billig hos slakter.

Når det gjelder brus ville jeg ha byttet til f.eks vannkefir, og heller kjøpt litt brus i helgen hvis jeg ikke hadde klart å holde meg unna. Det finnes svært få leskedrikker som kan kalles "sunne", om noen i det hele tatt. Her hos oss har vi ikke sluttet helt med brus, men drikker ca. 1/2 liter hver lørdag. Jeg kjøper aldri lettbrus, da disse ofte inneholder aspartam.

Når det gjelder potetgull, så se etter de pakkene som har absolutt færrest ingredienser. F.eks Sørlandschips med salt (den med traktoren på).

Hvis du surfer litt på bloggen til Anne Marit finner du mange flotte og informative artikler om f.eks kraft, koking av kraft, vannkefir osv.

Håper dette var til litt hjelp.

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

13.08.2012 kl.14:49
AnneB, du må ta deg bryet med å lese om temaet da det du skriver er meningsløst sludder. Og om det faktisk hadde vært slik at kaseinet lå inni fettbobler som du sier, så ville separering av melkefettet fjerne alt kasein fra melken slik at man ikke lenger kunne lage ost av den. Og også slik at alt melkeproteinet befant seg i fløte, rømme og smør. Melk inndeles i proteinet kasein, som er ostemassen/den hvite delen, myse og fett.

Kefir holder seg i opptil 6 måneder i kjøleskap, men vil bli forholdsvis sur etter hvert.

Alt kan spises i surkålen når den er skikkelig gjæret, men jeg anbefaler lokk med gumminring og slik hank foran som lukker lukket tett nok til at luft ikke slipper inn, og kullsyre ut. Uansett er det vanlig å anbefale at man legger en liten stein eller annen vekt oppå matemnet man gjærer.

Surkål er ment som tilbehør og fordøyelseshjelper i uoppvarmet form, all den tid mye av poenget med den forsvinner om den varmes opp.

Man kan alltid etterfylle med saltvann eller myse/surmelk om man ser det behøves.

Anna

13.08.2012 kl.19:55
Takk igjen Petter. Så surkålen skal ha lukket lokk med gummiring fra dag en altså ? jaja ? min har stått noen dager med lokk med gummiring, men har ikke smekket igjen den hanken (den har ligget helt tett oppå men ikke montert, så kullsyre har helt klart kommet ut). I oppskiften sto det nemlig at den skulle stå helt uten lokk. Kan jeg fremdeles brukes nå da?

Siri N

13.08.2012 kl.21:36
PirkePetter, jeg synes det er en ren fornøyelse og lese kommentarene dine, og digger (beklager valg av uttrykk) at det finnes noen av ditt kaliber. Mitt spørsmål er herved: Har du en blogg? Jeg skulle så gjerne ha lært mer, og blitt klokere.

PirkePetter

13.08.2012 kl.23:09
Mange bruker lokk og andre ikke så det er ingen mal her. Selv foretrekker jeg lokk da dette gjør at en liten del av kullsyren som ikke slippes ut fungerer som konserverende substans i luftrommet mellom lokket og produktet. Grønnsaker, etc som skulle havne over væsken blir da normalt heller ikke misfarget. Det du har laget så langt går helt fint å bruke så lenge du har husket å ta farvel med dine kjære og ordnet livsforsikringen. <-- Spøk!!!

AnneB, det virker som om du egentlig tenker på enzymet xanthin oxidase, som i følge logikken nøytraliseres i fordøyelsen når dette konsumeres i form av i uhomogenisert fett, men som unslipper dette og bl.a ender opp i blodet når det er beskyttet av de bittesmå homogeniserte fettpartiklene.

Mitt kaliber? Jeg er jo ikke engang ladet?!? Neida, jeg er bloggherper og egler meg inn i diverse blogger med mine ville påstander og konspirasjonsteorier. Jeg har ikke tid eller er forfengelig nok til å drive egen blogg. Det finnes viktigere ting og mennesker i verden å lese om enn hva jeg fyller dagene mine med.

For å vri på et ordtak, så er det bedre å ha digget litt enn å aldri ha digget i det hele tatt, så digge går helt fint som uttrykk. Hadde man digget mer og kranglet og kriget mindre ville verden ha vært en mer digg plass å bo

Siri N

14.08.2012 kl.10:20
Haha, ville gjerne lese litt mer om dine "ville påstander og konspirasjonsteorier", ikke nødvendigvis hva du fyller dagene med, eller hvilke sko du kjøpte igår. Digge digg. Også håper jeg virkelig du er ladet. Virker da sånn til tider. Ha en fin dag da, med eller uten ladning ;-)

Anna

14.08.2012 kl.11:46
Du er ladet PP, og vi digger det :) Hahaha, ja livsforsikringen er i boks. Men min mann sa han skulle prøve først da han mente det var bedre han omkom enn meg så babyen ihvertfal hadde mamman sin :D :D Tror han er litt skeptisk til de nye kjøkkensyslene mine!

Heidi

14.08.2012 kl.13:34
Hiver meg på PP-digging! *SMASK*

Anna: Masse nye sysler på min kjøkkenbenk også. Mystiske krukker som står og bobler under blondeluer. Heldigvis er min mann halvt dansk, og MEGET begeistret for alle nye smaker jeg innfører (og det faktum at han har gått ned 10 kg på rekordtid er jo også en stor motivasjon). Lille 3-åring ser på krukkene som om de skulle være det mest naturlige i hele verden, og kaster et kjapt blikk på en av krukkene og sier "mamma den melka der er ferdig nå!".

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

14.08.2012 kl.20:57
Har surkålen din bare stått i noen dager er det ikke noe porblem, og heller ikke noe å smake. Den må jo stå noen måneder og utvikle nye smaker og aromaer skal den bli god. Nå smaker en bare surt.

Jeg trodde riddere var en utdødd rase! Galant mann du har. Skjønt spydig også :-)

Apropos ladning, så kom jeg til å tenke på kroppsbyggeren som sto foran speilet og beundret seg selv. "Dæven, 90 kilo dynamitt!" utbrøt han der han sto og nøt synet av seg selv. "Ja, men faen så kort lunte," kom det fra kona som satt i sofaen og så på.

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:01
Anita: Jeg har ikke kommet i gang med youghurt ennå. Det stoppet opp litt i våres. Men neste uke skal jeg i gang med det igjen - når barna kommer til meg igjen. Det høres ut som du gjør det riktig med å venne minsten til smak og dosering. Haugen Gårdsmat sender spekemat i posten, de har mye godt. Både chilipølse, viltpølse og fenalår. Nitrittfritt selvsagt. Villsaukongen sender også. Jeg skal få laget en leverandørliste til dere snart!

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:03
AnneB: Min ferskmelk holder i 7 dager, men den er tappet på "spesialflasker" som visstnok gjør at de holder noen dager ekstra. Men ellers stemmer det nok at 4 dager er vanlig. Og husk at syrnet ferskmelk er proppet med næring. Supert å ha i vafler, pannekaker og bakst.

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:03
AnneB: Tusen takk!

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:05
What to do: Dette skjønner heller ikke jeg. Da burde du heller fokusere på å finne dyr som er slaktet på en måte som ikke utsetter dem for unødig stress og transport. Og begynn å fokusere på å lage all mat fra bunnen av. Posemat har mye tilsetningsstoffer og er ikke noe jeg ser etter i det hele tatt. Rent kjøtt fra fugl og vilt, sjømat, best mulig egg, upasteurisert melk, smør, fløte og rømme - samt grønnsaker og litt frukt er det som gjelder. Ellers er det bare å lese på bloggen her og hos de øvrige kraftmammaene - så finner du mye av det du leter etter. Anne M

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:08
PirkePetter: Herlig lesning!

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:13
Anna: Praksis på dette er ulik som PP sier. Jeg lukker lokket helt igjen og lar det være en del luft i toppen av glasset. Opplever også at noen grønnsaker flyter opp pga kullsyren og blir misfarget. Men det er ikke verre enn at jeg fjerner det og spiser det som er lengre nedover i glasset. Jeg gjorde det nettopp med et glass som har stått i 2-3 måneder i kjøleskapet. Det smakte helt nydelig. Fermenterte grønnsaker blir jo bare bedre og bedre etter som tiden går. Og dette glasset med grønnsaker smakte ikke så godt i starten - så jeg var spent. Men smaken har utviklet seg over noen måneder og er nå supergod. Noen ganger har jeg glemt å sette glasset inn i kjøleskapet igjen - og det gjør jo heller ingenting. Det eneste som skjer er at fermenteringen fortsetter. Så din manns frykt for å stryke med er det bare å glemme - hehe. Det kan knapt gå glat. Så her er det bare å lange i seg - for både store og små. Lykke til. Du sier at dine grønnsaker lukter friskt. Noen ganger lukter mine nokså surt når lokket åpnes - varierer litt - men det er jo godt uansett.

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:14
Heidi: Enig med deg. Suppekraft er det eneste som gjelder. Jeg har også prøvd å blande Kullamust-juice fra Sverige med vannkefir for å få den lett brusende. Fungerer supert. Takk for fine innspill! Anne M

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:16
Anna: Kjør på! INgen fasit her.

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:18
Anna: Han skal heller være lykkelig over at du har funnet tilbake til kildene og gjør livet hans bedre og lengre. Smil.

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:19
Heidi: Så herlig å høre. Her bobler det også: Nå har jeg til og med fått en Kombuchababy i hus, og den må stelles pent med. Kan knapt vente med å smake!

ET LIV I BALANSE.

15.08.2012 kl.09:19
PirkePetter: Hehe.

AnneB

15.08.2012 kl.10:30
PirkeP: Jeg har tatt meg bryet med å lese, og jeg har lest mye. Jeg har lest (og leser) ut fra et smådesperat behov for å bli frisk etter mange år med sykdom som jeg etterhvert har knyttet opp til feilernæring. Jeg har ikke kun lest det som lå rett foran nesen min, men har tvert imot brukt mye tid og krefter på å lete opp folk som tenker nytt (eller gammelt:) om ernæring.

Jeg ber deg om å slutte å slå ned på meg som om jeg ikke har gjort en innsats. Jeg setter veldig pris på innholdet i det du skriver. Og jeg tror på det du sier. Men formen din skal det sterke mager til å tåle, du forsvarer deg med at det er i ærlighetens navn. Jeg tror det er mulig å være ærlig og informativ uten å kaste ut noen kjipe vendinger om sludder og vås.

Grunnleggende psykologi er at hvis man blir angrepet lukker man seg eller angriper tilbake. Jeg vet ikke om det er det du er ute etter? Jeg tror ikke det. Jeg tror du har et genuint ønske om å formidle det du (sikkert etter lang tids leting) har funnet av riktig informasjon.

Og tenk hvor bra det er at jeg skriver det jeg trodde var sant, som jeg har plukket fra kilder jeg er sikker på andre også har lest. Da fikk du anledning til å korrigere det:).

Heidi

15.08.2012 kl.10:58
AnneB: Jeg synes også det er veldig nyttig når noen skriver ulike ting som de tror er sant, og når PirkePetter korrigerer det. Jeg får alltid veldig mye ut av kommentarfeltene i en artikkel, og særlig hvis kommentarfeltene inneholder dialog mellom PirkePetter og en leser. Kunnskapen hans er uvurderlig, og det er også spørsmålene/kommentarene fra øvrige lesere. Så jeg setter veldig stor pris på dine kommentarer også AnneB da de ofte fører til svært interessante svar.

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

15.08.2012 kl.15:02
AnneB, du tar deg som vanlig nær av ting du tror jeg mener heller enn å bare se det jeg sier. Jeg skjønner du er hårsår. Jeg slår ikke ned på deg eller er ute etter deg på noe vis, og snakker til deg på den samme måte som jeg snakker til alle andre. Jeg kan ikke se hvorfor du skulle ha særbehandling.

Når noe er sludder, blir det altså kjipt å si det er sludder i følge deg? Da er vel du den typen som ikke kan kalle en spade en spade heller? Jeg synes det er helt greit å være direkte og si tingene som de er. Det ligger ikke noe vondt, ondskapsfullt, nedsettende, bedrevitende eller arrogant bak måten jeg forholder meg til andre på, skjønt jeg er klar over at det ofte oppfattes slik. Det er ganske enkelt bare slik jeg har valgt å være, uten noe sniksnakk eller degging av følsomme egoer. Gir ikke dette deg noe så la være å lese mine kommentarer.

Direkte tale og tilnærmingsmåte funker også svært greit i blogger hvor det er begrenset hvor mye man kan skrive i kommentarfelter. Skal jeg bruke tid og skriveplass på eufemismer og vendinger som ikke støter sarte sjeler går det på bekostning av kunnskapen jeg deler.

Grunnleggende psykologi slik du beskriver dette forutsetter også at man har grunn til å føle seg angrepet, og i dette tilfellet er grunnen kun i deg. Du burde spørre deg selv hvorfor du reagerer så til de grader på meg og måten jeg forholder meg til andre på, og hvorfor du føler at du må bli disses talskvinne mot meg, slik du ble i Gry's blogg.

Når du påstår noe som er ikke bare feil, men helt og totalt feil, så er det sludder. Kommer jeg med noe liknende er det også sludder, og jeg en tosk.

En tredje reaksjon finnes også, hvilket er å tre tilbake og observere. Er det virkelig et angrep, eller føles det slik fordi budskapet, eller måten budskapet presenteres på vekker noe ubehagelig i en selv, noe en helst gjerne vil glemme eller late som om ikke er der? Jeg er som jeg er, til tross for at jeg vet betydelig mer om psykologi og menneskesinnet, samt ulike typelærer, enn de aller fleste. Hva vekker jeg, hva provoserer jeg fram i lyset? Og hvorfor gjør jeg det?

Om jeg f.eks gir en person muligheten til å bli frisk fra en alvorlig sykdom gjennom mine råd, men samtidig gir personen en trøkk i egoet, om alt denne personen klarer å fokusere på og huske fra meg er trøkken, så er ikke denne personen klar for helbredelse, og/eller klar for å komme ut av offerrollen mange alvorlig syke mennesker ikler seg for å øke følelsen av egenverd og betydning.

Utsagn som sludder og vås og slikt er helt harmløse begreper for meg, og som betyr at noe er tull/uriktig/ukorrekt, og er ikke ment som noe nedsettende eller kjipt.

Fra nå av skal jeg unngå å kommentere alle dine utsagn, korrekte som gale, av respekt for deg og hvordan du har det med deg selv.

gry

15.08.2012 kl.17:48
Ja, du er røff i kanten Pirkus, men om man lærer seg stilen di å kjenne og klarer å fange innholdet, så er du en kilde av pur og ren nestekjærlighet <3
15.08.2012 kl.21:12
Stå på, PirkePetter. Ja, hvorfor reagere med sårhet når du kaller utsagn for sludder og vås når utsagnene er uriktige? Et tips til de som føler seg "støtt" eller "tråkket på" av dine direkte og "rett-fra-levra" ord: Ta ansvar for følelsen og si TAKK til PP fordi han fikk pirket borti noe som trengs å se nærmere på av gammel sårhet og unyttige reaksjonsmønstre. Husk at det er noe i DEG, AnneB som trigges. Og dette sier jeg like mye til meg selv :).
15.08.2012 kl.21:15
Glemte å si at jeg heter Bente

AnneB

15.08.2012 kl.23:37
PirkeP: Jeg lærer masse av det du skriver og det du linker til. Men liker ikke måten du formidler det på. Med det trekker jeg meg rolig tilbake:).

Heidi

15.08.2012 kl.23:48
PP: Jeg setter enormt stor pris på at du vil dele din kunnskap med oss lesere på bloggene til Kraftmødrene, og som jeg har sagt tidligere leser jeg alle dine kommentarer nøye og med stor interesse. Jeg er også evig takknemmelig for at Kraftmødrene deler villig vekk sine oppskrifter og fremgangsmetoder. Tusen takk alle sammen! Eventuelle krassheter takler jeg (for min del) fint, har måttet forholde meg til langt verre enn noe av det jeg har lest i nevnte blogger, og det gikk også fint. For ordens skyld nevner jeg imidlertid at jeg ble litt skuffet over at du ikke tok min humoristiske kattekommentar i bloggen til Gry, PP. Selv fikk jeg meg en god latter da du spurte meg om jeg noen gang hadde sett et rovdyr koke eller steke byttet sitt, og jeg klarte altså ikke la være å svare på tiltale... Hehe ;))

Fra spøk til alvor. Er det ok at vi fortsetter å snakke om ferskmelkens fortreffeligheter og detaljer rundt denne? Har forsøkt meg på samme spørsmål i flere blogger og artikler nå, men uten å oppnå svar. Jeg tillater å gjenta meg selv:

PirkePetter: Hva mener du med at myse både finnes som "fersk" og "sur"? Jeg trodde myse var surt som et uvær uansett? Hva er forskjellen, og hva skiller bruksområdene til henholdsvis fersk og sur myse?

Takk forøvrig for ordet "skyr" (fra Vibekes blogg). Dette har jeg hørt om (da jeg var liten), men ikke visst hva var.

HURRA! Jeg har laget min første ladning av myse og ferskost, enkelt penkelt fra et glass fersk melk som først stod på benken i 3 døgn. Ferskosten ble helt NYDELIG!

Spørsmål: Ferskosten hadde litt samme konsistens som Cottage Cheese, bare mer "luftig". Regner med dette er "riktig" konsistens eller?

PirkePetter: Tror du tidligere har sagt at kasein/ostemasse fint kan varmes opp uten at produktet endrer seg og blir helseskadelig. Kan man dermed bruke ferskost for å runde av smaken i varme retter som f.eks en suppe eller i fiskekaker?

Jeg vet at hvis man lar melka stå, så legger fettet (=fløten) seg på toppen, og man kan øse ut denne. Jeg har imidlertid hørt noen si at de ikke får ut særlig mye fløte på denne måten, kanskje 3-4 spiseskjeer fra 1 liter.

Hvordan skaffer man seg fersk fløte? Kan man eventuelt skaffe seg en separator for hjemmebruk og "slynge" ut fløten? Hva da med den melka som blir igjen etter at all fløten er tatt ut? Er det dette som går under navnet "Lettmelk"? Dersom man velger å separere ut fløten hjemme, kan man bruke melka som blir igjen til noe?

Da pappa var liten sendte de fersk melk (er dette såkalt H-melk?) til meieriet, som separerte ut fløten. Det som ble igjen fikk de i retur (de kalte det returmjølk) og de anså ikke dette som et verdifullt produkt for mennesker. De brukte det til dyrefor, hovedsakelig til grisene. Dette var på 1940-50 tallet.

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

16.08.2012 kl.02:47
Da mysen er den vannholdige delen av melken er den som resten av melken. Om du vil lage ost av kaseinet/ostemassen og skiller kaseinet fra mysen via bruk av løpe får du helt søt myse om du lager fra søt melk. Det er i grunnen ingen forskjeller i bruksområder, skjønt sur myse har oftere blitt brukt som startkultur for melkesyregjæring, samt til å få fiskekjøtt til å koagulere og bli fastere slik at det trenger mindre varmebehandling. Omtrent som sitrongraving/ceviche.

Skyr og skjør er gamle ord på sur, skummet melk, mens syre var sur myse, og saup kjernemelk som dannes under kinning av smør.

Det høres ut som riktig konsistens på hytteosten din ja. Hytteost er et annet ord på ferskost.

Kasein tåler en del varme, men denatureres en del avhengig av hvor høy varme det er snakk om, samt lengden av varmepåvirkningen. Uansett er mat som inneholder kasein mer næringsrik enn mat uten, og da selv om kaseinet er varmebehandlet. Skjønt varmepåvirket kasein krever normal magesyreproduksjon, da varmepåvirkning gjør kaseinet vanskeligere å fordøye.

For å få fersk fløte må du finne ei ku, og en kar med store nok hender til å kunne rekke rundt kua slik at han kan skvise fløten ut av henne. Akkurat som f.eks kaviar på tube, men med den forskjell at det blir ku på tube. Altså kuviar. Går ikke dette må du få deg en separator. Disse er enkle å bruke.

Melk som ikke lenger inneholder melkefett er skummet melk. Lettmelk er jeg ikke sikker på hva er, men er antakelig det samme. Skummet melk kan drikkes som den er, surnes, bruker som startkultur, brukes i bakverk, matretter, lages ost av, etc

Fersk melk er søt melk og til en viss grad H-melk. Kun til en viss grad fordi selv i H-melk har Tine fjernet en del fett. Men H-melk er søt.

Jeg kjenner til at man før i tiden brukte å gi skummet melk og/eller myse til bl.a griser, kyr og høns. I dag bruker Tine all melk og myse selv, slik at de kan selge enda flere produkter og tjene enda mer på den samme melken.

Angående kommentaren din, så høstet den et smil, men jeg kommenterte den ikke. Jeg er ofte midt mellom arbeide eller styr med dyrene når jeg kommenterer, slik at jeg ofte bare er saklig og svarer på spørsmål.

PirkePetter

16.08.2012 kl.03:06
Gry, er jeg røff i kanten, eller oppfattes jeg bare som dette? Det er tross alt en ting hvordan jeg faktisk er, og hva jeg mener med og legger i det jeg skriver og måten jeg gjør det på, og noe helt annet hvordan andre reagerer på meg i sine egne sinn. Og andres sinnstilstand og reaksjoner på hva som helst er deres ansvar, ikke mitt. Og på samme måte er mine reaksjoner på andre mitt ansvar, slik at jeg ikke kan beskylde andre for å f.eks såre eller fornærme meg eller gjøre meg vondt. For om slikt skjer så er det jeg som tillater det fordi jeg åpner for det. Og dette er mitt ansvar, og også en grunn for meg til å se nærmere på hvorfor jeg åpner for dette.

Mulig enkelte mener dette er ufølsomt, men jeg er luta lei av voksne mennesker som skylder sin sinnstilstand på alt og alle rundt seg, på jobb/kolleger, stress, ektefeller, barn, hormoner, barndom, etc heller enn å ta selvansvar for dette. Poenget med "voksen" er å ta selvansvar, ikke å springe rundt som små barn og skylde egne helse eller sinnstilstander på alt annet enn seg selv. Ikke så lett, jeg vet ikke hva jeg snakker om, jeg har aldri hatt det fælt, etc er kommentarer som ofte kommer som respons på slike utsagn fra meg. At det ikke alltid er like lett er jeg med på, men jeg vokste selv opp i helvete på jord, og hadde alvorlige selverds og følelsesmessige problemer i mange år etter. Men jeg jobbet meg gjennom det helt alene, gjennom egne studier og selvransakning. Og kan jeg, kan alle. Så jeg har "vært der" selv.

Uansett, å ikke ville degge opp om egoer sørger for at ingen mistar meg for helseguru, som de fleste nok ville mene burde være mer ydmyk og rundt i kantene enn jeg er. Ekte ydmykhet er ekte nestekjærlighet, og alt annet er bare spill for galleriet. Og nestekjærlighet har ingen mal, skjønt mange forutintatte forestillinger og fordommer knyttet rundt seg.

ET LIV I BALANSE.

16.08.2012 kl.08:29
PirkePetter: Jeg har hatt travle dager - men det gleder meg stort å se at bloggen lever sitt eget aktive liv selv om jeg ikke rekker å kommentere så mye. Og takk og lov for PP som tar seg tid til å svare skikkelig på mange spørsmål både i nyere innlegg - men jammen meg også i mange gamle innlegg bakover i tid. Du er en gave - og jeg er uendelig glad for å ha møtt deg. Da jeg først ble kjent med deg for et par år siden (eller er det mer?) var jeg selv i en situasjon hvor hvor jeg i dag kan se tilbake at jeg var i en offerrolle. Og du ga meg noen støkk i ny og ne. Jeg kom meg over det - og gjennom det - og hver gang har jeg klart å se tilbake i ettertid og si at "du hadde rett". Livet må leves, erfares - og det meste av utfordringer - inkludert helseproblemer - må man til syvende og sist - jobbe seg gjennom selv. Det kan være harde tak - men det er ingen vei utenom. Gudene vet jeg har prøvd mange alternative leger, terapeuter, osteopater, akupuntører osv.osv. Men det var først da jeg begynte å ta tak selv - at den store forandringen begynte skje. Jeg har gjort store endringer i mitt liv på flere fronter. Og jeg spiser annerledes. Og jeg lytter til kroppen. Fortsatt kan negative tanker slå rot - og da kommer ofte noen av smertene tilbake. Da er det bare å stoppe opp. Sette seg ned. Akseptere. Sortere ut. TAkke og tenke og føle seg frisk. Sakte men sikkert gir det slipp. Og man er tilbake i seg selv. Dette høres kanskje enkelt ut. Det er det ikke. Mat er viktig. Men min erfaring er også at tankens kraft kan være magisk og gi store endringer i fysisk tilstand. Dette er noe jeg har skrevet lite om, men som opptar meg mye fordi jeg har så utrolige erfaringer med dette. Så det fortjener et eget innlegg snart. Jeg skjønner at noen kanskje kan oppleve PPs kommentarer som direkte noen ganger. Men jeg lover dere; det finnes ikke et menneske i dette landet som ønsker oss mere vel. Han sier sannheten, ærlig, direkte og ufiltrert. Det må vi tåle - eller gå i oss selv. Jeg synes forøvrig det er helt ok at slike diskusjoner kommer opp! Rens ut luften folkens. Det er ikke vi nordmenn særlig flinke til! Ha en herlig uke! Anne Marit

Heidi

16.08.2012 kl.10:53
PP: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Her er noe jeg har sakset fra Vibekes blogg:

"Av den grunn ble sur myse blandet i vann, kallt syre eller skyr, mye brukt som tørstedrikk under arbeide i gamle dager. I følge gamle kilder var denne drikken "fælande sur, men meget god tørstedrekke," og for dem som ikke takler smaken er det ikke noe i veien for å blande i noe saft eller søtningsmiddel."

I din foregående kommentar i denne artikkelen sier du at myse ble kalt syre, mens skummet melk ble kalt skyr. Går begrepene litt om hverandre, eller er skyr eksklusivt skummetmelk mens syre kun er myse (evt. myse iblandet vann)? Ikke at dette er så viktig, men jeg er generelt glad i gamle ord og uttrykk, og liker å bruke dem i riktig sammenheng hvis jeg først skal bruke dem. Forøvrig mener jeg det kan være logisk at disse ordene har gått litt om hverandre, og kanskje også variert fra distrikt til distrikt.

Spørs om jeg ikke må skaffe meg en separator etterhvert ja. Jeg elsker fløte og alt man kan lage av fløte! Forøvrig er jeg nok en stor fan av store, sterke mannehender - men man trenger da vitterlig ikke dette for å kunne melke en ku!? Jeg er nemlig en reser på å (hånd)melke serru ;))

Når det gjelder myse har jeg lest om dennes positive virkning ved tilbredning av kjøtt og fisk. Jeg stekte min aller første ladning fiskekaker i går, og vurderte faktisk å spe med myse i stedet for vann. Er dette noe jeg kan gjøre for å øke næringsinnholdet i fiskekakene, og også gjøre disse enda mer fordøyelige? Vil eventuelt resultatet bli det samme som, eller bedre enn ved bruk av vann?

Når jeg hører noen si at de har "vokst opp i helvete på jord", da kjenner jeg at jeg gråter inni meg, og det røsker til langt inni margen. Jeg kjenner at jeg får lyst til å skru tiden tilbake slik at vedkommende blir barn igjen, og jeg kan holde rundt, trøste, koke kakao (selvsagt under forsiktig oppvarming slik at ikke næringsstoffene i melka ødelegges) og bare være der for. Det står respekt av at du har kommet deg igjennom det på egenhånd, PP. Det står også respekt av deg, Anne Marit - som har kommet deg igjennom det du har vært igjennom. Og det er sant som PP sier, at det er altfor mange som skylder på alle tenkelige faktorer utenfor seg selv for å kunne fortsette å lulle seg inn i sin egen offerrolle. Så føyer jeg meg inn i rekken av de som sier at de har "vært der" selv. Så jeg vet også godt hva helvete er, og da snakker jeg ikke om verken dårlig søvn, lavt stoffskifte eller kreftdiagnose (som jeg fortalte noe rundt i Anne Marits blogginnlegg om adaptogener). Det som ikke tok livet av meg har gjort meg sterkere. Dessuten var jeg voksen da disse tingene skjedde, og kunne betrakte det som skjedde med en voksens øyne og en voksens innsikt. Nå begynner jeg endelig å bli meg selv igjen, men jeg har stadig dårlig samvittighet overfor min lille sønn fordi svangerskapet og de første leveårene var så til de grader preget av stress, frykt og kontinuerlig flytting. Jeg tenker ofte at det er dette som er årsaken til at min skjønne lille sover så dårlig, selvom jeg nå også vet (takket være PP) at dårlig nattesøvn ofte skyldes mangel på magnesium. Og, selvom jeg aldri, under noen omstendighet, ville gått igjennom de siste 7 årene en gang til, så ville jeg heller aldri ha valgt annerledes enn det jeg gjorde den gangen for 7 år siden. Jeg er i dag takknemmelig for den erfaringen disse opplevelsene har gitt meg, og dit erfaringene har brakt meg. Når det gjelder min lille sønn prøver jeg å tenke at jeg gjorde det beste jeg kunne forholdene tatt i betraktning. For det gjorde jeg virkelig.

Fortsatt god uke til alle fra meg også!

Takk igjen for bloggen din, Anne Marit. Og takk igjen til PP og de andre Kraftmammaene!

Vennlig hilsen Heidi

gry

16.08.2012 kl.14:15
Pirk, du sier egentlig det samme som jeg sier først bare med flere ord; ja, du er lut lei folk som ikke tar eget ansvar og vil ha degget rundt sine egoer og du gidder ikke degge med disse og har derfor tillagt deg en form/stil som er direkte, konfronterende og ja, den blir nok oppfattet slik også, enten man nå tar seg nær av det, lærer av deg, eller er objektiv tilskuer! Jeg antar også at du er svært komfortabel med den måten du formulerer deg på da du er fullstendig gjennomført! Men jeg gjennomskuer deg, du er full av nestekjærlighet- og du har grusa meg mange ganger, i nestekjærlighetens ånd ;-) HOPPSANNSEI ;-)

Anna

16.08.2012 kl.14:19
Ja, den surkålen min lever sitt eget liv på kjøkkenbenken. Nå har den stått 1 uke, og det har flytet opp enda mer kål til toppen, og dannet ett skumlag. Huttetu!! Haha, jeg smakte på den i går, og den var sur men helt ok. Nå har jeg satt lokket tett igjen. Det er godt med luft til toppen, og har lagt noen steiner nedi glasset jeg har satt på toppen. Men det svømmer så mye kål rundt nå at jeg ikke ser helt vitsen med det glasset. Måtte plukke noen små klumper som fløtpå toppen som hadde pels. Ja, hvite korthårede pelsdotter, men dette er vel ikke noe å være redd for? Vannet er vel så surt at det dreper de skumle sakene? Jeg skuler bort på krukken flere ganger iløpet av dagen, og lurer veldig på hva som er i gjære. Haha!

Jeg lurer på om PP er bergenser jeg, siden han er så direkte i sin tale :D Bor i Bergen selv, og er flere av dem her! Jeg liker direkte tale, men liker ikke å ta feil selv ? men mot PP tror jeg ikke jeg har så mye å stille opp mot når det gjelder kunnskap.

PirkePetter

16.08.2012 kl.19:04
Heidi, syre er myse, mens skyr og skjør er surmelk. Og før i tida var surmelk alltid basert på skummet melk da man alltid brukte melkefettet til å lage hovedsaklig rømme og smør. Jeg ser av setningen du har kopiert at jeg antakelig hadde tenkt å ta med surmelk, men har glemt dette. Jeg baserer meg på eldre husmorbøker, samt Drikkeskikker av Astri Riddervold når det gjelder disse navnene.

Det er nok en ide å bruke myse til å gjøre mat mer næringsrik, men om de blir bedre fordøyelige tror jeg ikke da den probiotikse virkningen forsvinner med varmepåvirkning. Men om du lar matemnene ligge litt i sur myse før du steker eller koker dem, så blir de lettere fordøyelige og trenger mindre koke eller steketid. Dette som sagt på samme måte som ved sitrongraving og ceviche, hvor syren får proteiner til å koagulere slik at de blir lettere fordøyelige.

Søvnproblemer skyldes ikke bare mangel på magnesium, men magnesium er en viktig kofaktor for at flere andre næringsstoffer som er involvert i søvn, især enkelte B vitaminer, skal omdannes til sine aktive versjoner i kroppen.

Jeg er selv takknemlig for den oppveksten jeg hadde, da jeg ikke ville ha vært den jeg er i dag ellers. Og som du sier angående din sønn, så har det ikke noe for seg å ødelegge nået og det man gjør i dag med skyldfølelse for det man ikke fikk til i går.

Om du gråter inni deg, hvordan i all verden får du tørket tårene?

Gry; gruses i nestekjærlighetens ånd? Litt sånn "han slå meg bare i hue med hammeren istedenfor slegga av kjærlighet til meg?" :-) Hoppsansei? Spretne ord!

Anna; melkesyregjæret mat skal bare stå på kjøkkenbenken i noen dager, og deretter settes i kjøleskap. Om det er plagsomt med kålbiter svømmende rundt er det kanskje ikke så dumt å lage en liten plakat og sette oppi med "Advarsel: kålhai!!!" eller noe slikt

Vannet er ikke nødvendigvis surt nok i et så tidlig stadie, og hvitt med pels på er muggsopp. Da gjør du noe feil. Antakelig for mye lufttilgang, eller for lite syre i produktet.

Skuling på matemner under gjæring stresser bakteriene som gjærer dem, og anbefales ikke!

Ellers er jeg ikke bergenser, og i utgangspunktet heller ikke norsk. Jeg har bodd mest i Stavanger mens jeg har vært i landet, og vokste opp på barnehjmemmet der, som het waizenhuset.

Anna

16.08.2012 kl.20:29
Shit, jeg tror jeg får kaste kålhaiene mine og starte på nytt. Bare noen dager på benken sier du? Aaaaaaa, ikke lett altså! http://www.foodrenegade.com/3-biggest-fermenting-mistakes-youre-already-making/

Jaja, jeg får prøve igjen. Så to dager på kjøkkenbenken i varmen som er nå kanskje, og da to uker i kjøleskapet før jeg kan begynne å bruke dem?

PirkePetter

16.08.2012 kl.21:10
2-4 dager avhengig av hva du gjærer, og om du bare bruker salt, elelr har myse som startkultur.

2 uker er i tidligste laget synes nå jeg, men du liker det kanskje. JO lenger den står, desto mer smak og aroma utvikles, og matemnet blir mykere.

Nettan

16.08.2012 kl.22:51
Kan surkål hjelpe mot magesyre problemer?har fått tips om at natron kan brukes mot både det og candida inf?noen som vet?

PirkePetter

16.08.2012 kl.23:29
Nettan, svaret er ja, men ikke som du tror. Melkesyregjæret mat og drikke inneholder syrer som bl.a melkesyre og eddiksyre som stimulerer magesyreproduksjonen og altså øker den. Om det er snakk om typiske symptomer som ondt i magen, sure oppstøt/halsbrann/gastrisk refluks, oppblåsthet, en tendens til allergier og intoleranser, tarmproblemer, dårlig ånde, etc så er det i 99% av tilfellene snakk om for lite, og absolutt ikke for mye magesyre. For høy magesyreproduksjon er faktisk veldig sjelden.

Manglende magesyre forårsaker ph forandringer i hele resten av tarmen, og er den mest vanlige årsaken til at candidasoppen forandrer seg og begynner å kolonisere resten av fordøyelsessystemet.

Litt info -

Lack of Stomach Acid - Can Cause Lots of Problems -

http://www.drmyhill.co.uk/wiki/Hypochlorhydria_-_lack_of_stomach_acid_-_can_cause_lots_of_problems

Hypochlorhydria - A Review -

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_2001_Oct/ai_78900837/

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_2001_Nov/ai_79757242

What Everybody Ought To Know (But Doesn?t) About Heartburn & GERD -

http://chriskresser.com/what-everybody-ought-to-know-but-doesnt-about-heartburn-gerd

Digestion and Inflammatory Disease -

http://www.townsendletter.com/April2006/digest0406.htm

The Unseen Epidemic: The Linked Syndromes of Achlorhydria and Atrophic Gastritis -

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_252/ai_n6160495/?tag=rbxcra.2.a.54

The Importance of Stomach Acid -

http://refluxdefense.com/heartburn_GERD_articles/stomach-acid.html

Side Effects of Antacids and Acid Blockers -

http://refluxdefense.com/heartburn_GERD_articles/side-effects-antacids-and-acid-blockers.html

Low Stomach Acid The Risks, the Symptoms, and the Solutions ?

http://bodyecology.com/articles/low_stomach_acid_symptoms.php

Hypochlorhydria and Dementia -

http://www.urbanwellnesspdx.com/site/1133urba/NDNR.articles.pdf

Lack of Stomach Acid Problem In CFS and Fibromyalgia Patients -

http://www.fightingfatigue.org/?p=1271

Hypochlorhydria - Possible Cause of Bad Breath -

http://www.badbreathhalitosis.com/article.php/Hypochlorhydria-PossibleCauseofBad

Why Stomach Acid Is Good for You: Natural Relief from Heartburn, Indigestion, Reflux and GERD - Jonathan Wright, M.Evans & Company, ISBN 9780871319319

Heidi

16.08.2012 kl.23:31
PP: Jeg vet, jeg vet. Du har så rett så rett. Man kan ikke tørke tårene når man gråter inni seg. Men hjertet mitt blir av og til så altfor, altfor bløtt. Særlig når det gjelder barn. Og dyr. Det har skjedd og skjer desverre så mye grusomt her i verden. Når det skal være sagt er det egentlig litt egoistisk (av meg) å "sippe" over det jeg definerer som "andres elendighet" - for jeg er slett ikke herre over andres liv eller andres livsagenda, og det skal jeg heller ikke være. Så hvilke rett har jeg egentlig til å definere andres opplevelser som "elendige"? Jeg lærte noe viktig i løpet av mine 7 år, og det var og rett og slett bare lene meg litt tilbake, stole på "det der oppe" og tenke at "det finnes en plan bak det hele, og skaperverket er perfekt - så denne planen, som jeg opplever å være en del av, er også perfekt". Disse tankene hjalp meg mye i de periodene det stormet som verst. Men når barn og dyr har det vondt, altså. Jeg kan bare ikke hjelpe for at jeg lar det gå litt inn på meg...

Forøvrig skjønner jeg ikke helt forskjellen på det du sier angående bruk av myse til kjøtt og fisk:

- Blander jeg inn myse i stedet for vann i fiskemasse til fiskekaker, så forsvinner den probiotiske effekten på grunn av varmebehandling, og fiskekakene blir ikke mer fordøyelige.

- Men lar jeg fiskekakene ligge i myse før steking, så blir de mer fordøyelige.

Men hva er egentlig forskjellen på å blande myse rett inn i fiskemassen og la kakene ligge i myse før steking? Om mysen er blandet i massen eller "trukket inn" i kakene ved hjelp av bløtlegging, så er den jo tilstedeværende i kakene uansett.

Tror jeg må lese meg opp litt på sitrongraving og ceviche. Står helt sikkert noe om dette i min nyanskaffede Nourishing Traditions :-))

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

17.08.2012 kl.00:48
Det "der oppe" er egentlig det der inne, i dypet av deg selv, da jo lenger opp eller utover du går, desto lenger inn i dypet går du på ett og samme tid. Da i betydning frekvens eller svingningshastighet, og dermed dimensjoner. Og om du forestiller deg at du går innover i deg selv, forbi organer og væsker, forbi celler, forbi gener, enzymer og andre kjemiske substanser så kommer du til nivået atomer og energipartikler. Mao ren energi, og dermed bevissthet, i og med at all energi er bevissthet. På dette nivået av deg selv, der du står eller sitter akkurat nå, er du ett med alt som er i universet, inkludert planeter, stjerner, etc, slik at disse like mye finnes i deg som utenfor deg. Og uansett, da rommet er kurvet, og all energi beveger seg i spiralform, er det vi ser av stjerner og planeter, etc en optisk illusjon, da de ikke befinner seg der vi mener vi ser dem med våre fysiske øyne.

Kinky? Gir et helt annet perspektiv på f.eks dette med astrologi og stjernenes "makt", etc, da planeter og stjerner reflekterer, ikke styrer eller kontrollerer, levende vesener, all den tid vi er en og samme ting, på samme punkt i skaperverket energetisk eller bevissthetsmessig sett.

For å komme ned på jorda igjen så var det jeg mente å si at fiskekaker ikke blir mer fordøyelige i betydning probiotiske om du bare har myse i dem heller enn å la dem ligge litt i sur myse først. My bad! Mysen må få sjanse til å virke på fiskekjøttet før det kan kalles lettere fordøyelig

Du kan lese om ceviche i Nourishing traditions, men ikke sitrongraving, som er et skandinavisk fenomen.

Bente

17.08.2012 kl.09:58
PirkePetter: Du svarte meg på innlegg for en tid tilbake, et svar som ga veldig mening og som ga håp. Jeg er i nybegynnerstadiet på denne type kost, og etter å ha snust på rawfood, kernesund kost (med mye kjøtt,fisk, nøtter, olivenolje og mengder med kosttilskudd; og lavkarbomat føles det i en "snu-fase" noe overveldende å sette seg inn i tradisjonskost. Det gir som sagt mening og en sommerfugl-lignende følelse i magen å lese historiene her om bedre helse, økt energi osv. Du svarte meg i mitt tidligere innlegg at kraft/gelatin er tingen for meg (lite energi, kløe/elveblest ved minste fysiske anstrengels - noe som har ført til at jeg legger på meg da trening/lange gåturer gir meg en vanvittig kløe) - og som jeg skjønte kanskje bare denne endringen til å begynne med før ferskmelk og disse produktene kommer etter. Jeg trenger nå å få ting inn med teskje. Hvor mye kraft skal jeg få i meg hver dag? Er det snakk om dl eller liter? :)Jeg har kokt opp flere liter med kraft som jeg har stående i fryseren. Anbefaler du meg gelatin fra Christer. Hva med adaptogener? Noen anbefalinger her? En annen ting: mitt hår og mine negler har nærmest sluttet å vokse og de siste månedene har jeg fått betraktelig tynnere hår på hodet. Råd? PP: gleder meg til svaret ditt og på forhånd tusen takk for at du deler av all din fantastiske kunnskap! Bente

Heidi

17.08.2012 kl.11:33
Hei Bente: PirkePetter kommer nok til å gi deg et supert og innsiktsfullt svar som vanlig, men jeg bare nevner hvordan jeg gjør det i forhold til kraft. Jeg koker suppe på kraft tre ganger i uka til middag. Jeg prøver å lage minst en porsjon gelatinbasert dessert i uka (f.eks gele). Alle sier at gelatinpulveret til Christer smaker best (fordi det smaker minst). Jeg har tidligere fått med meg PirkePetter anbefale 2-3 ss gelatinpulver pr. dag. Jeg pleier å røre ut gelatinpulver i te, men jeg har også fått med meg PirkePetter si at han tar 1 ss i munnen, og så skyller ned med kaldt vann.

PP: Nei, ikke kinky. Denne type tenkemåte faller meg relativt naturlig. Som sagt fordi det er det mest logiske.

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

17.08.2012 kl.15:32
Bente, jeg husker deg og det du skrev den 16/5 i Anne Marits innlegg Fra næringsmangel til balanse. Om du legger på deg av kraft/gelatin, som faktisk er slankende, må det være fordi kroppen din trenger det. Dette er vanlig i en overgangsperiodemens kroppen justerer seg selv og sin kjemiske balanse, akkurat som det er vanlig å oppleve ulike former for såkalte helbredskriser. Når det gjeldr kraft er der ingen mal, og jeg anbefaler kun kraft som del av matlaginga. Du har ikke vondt av å få i deg mer, men det er et poeng å ikke få i deg for mye pr dag da overdrevne mengder påskynder reparasjonsprosesser i skjelett og ledd som foregår i form av lokale betennelser, hvor bl.a gamle benceller skiftes ut med nye.

Jeg anbefaler gelatin ja, noen spiseskjeer eller så til dagen. Du har ikke vonkdt av mer, men kan som sagt påskynde reparasjonsprosesser i kroppen slik at du føler deg sveket, får smerter, feber, blir uvel/kvalm, har mage-tarmproblemer, etc i en periode.

Du oppgir ikke når negler og hår sluttet å vokse, men om det er etter at du begynte med kraft så betyr det nok at kroppen reserverer næringsstoffene til å reparere og/eller bygge andre deler av kroppen. Plusser du på kosten med innmat og animalske matemner, om du takler dem, så vil kroppen din få tilstrekkelig med næringsstoffer til å bygge hår og negler også. Surnede melkeprodukter er også en god ide, samt melkesyregjæret mat og drikke.

Ellers refererer jeg til de samme rådene jeg ga deg opprinnelig, og at du smører deg med animalsk fett og upasteurisert smør og tålmodighet, da du vil bli bedre straks kroppen din får tilstrekkelig med næring til å reparere seg selv. Om du ikke har begynt med fiskeleverolje enda så anbefales den sterkt pga vitamin A innholdet og dette vitaminets betydning for både hudhelse som stoffskiftet, blant mye annet.

Har du prøvd å smøre kokosolje over hele kroppen din? Dette skal hjelpe ved kløe, og er også en kjapp måte å både stoppe betennelser i huden som å nære kroppen din på.

Bente

17.08.2012 kl.16:24
Takk, Heidi og takk PirkeP :). PP: jeg leser mitt eget innlegg på nytt og ser hva jeg EGENTLIG har skrevet - nemlig at jeg har begynt med kraft daglig. Det har jeg altså ikke. Jeg har kokt litervis og fryst ned men ikke fått satt igang ..... Hmmm, motstand? Det jeg mente å skrive var at jeg de siste måneder har lagt på meg fordi denne vanvittige kløen stopper meg fra å være fysisk aktiv. Elsker løpeturer (som jeg kan ta på sparket akkurat når det passer meg) og lange gåturer i skogen. MEN, når jeg blir varm klør først hendene noe helt vanvittig (reaksjon kortison Elocon som jeg brukte for litt over ett år siden?) og deretter kommer dette utslettet på hele kroppen. Jeg har hatt atopisk eksem fra jeg var liten men aldri opplevd maken til intens kløe og/eller elveblest på hele kroppen. Tynt hår og svake negler er nok et resultat av feilernæring og psykisk stress over mange år. Ro i hverdagen og bevisst rundt hva som er bra for meg (både jobbmessig og privat) har jeg i en alder av 46 endelig begynt å få forståelse for. En lang prosess men godt å se at svarene og erkjennelsene kommer. Nå blir kosten mitt prosjekt fremover, må bare begynne med en ting av gangen. Kan jeg bruke gelatinpulver fra Idun eller er Christer sitt det beste? Jeg har spist et glass fiskeleverolje fra Tidsporten, har gått tom og skal bestille mer. Hva med kokosolje? Jeg tar både et par spiseskjeer innvortes hver dag samt smører oljen direkte på huden. Jeg har brukt merke Cocosa og lurer selvfølgelig på om denne er "god nok". På forhånd takk for svar!

Beste hilsen Bente

Anna

17.08.2012 kl.18:06
Jeg kastet surkålen min jeg, for den var virkelig ikke glad. Da jeg skulle kaste den oppdaget jeg at den luktet akkurat som prompen til hunden min, og det frister jo ikke så mye ? så det var helt klart noe gale. Trodde liksom surkål skulle være så lett (kanskje det var posesurkål de mente?) Men jeg gleder meg til å prøve igjen. Har jo skrytt så mye av at jeg driver å lager ekte surkål til jul, kan ikke komme med posesurkål da!

Siri N

17.08.2012 kl.18:58
Hu og hei, dette var jo nesten som å lese en bok (kommentarfeltet). Jeg har en hel del ting jeg vil sette i gang, egentlig en hel liste, for å få ordning på helsa/kostholdet i vår lille familie på 3, straks 4. Jeg regner med at her er det bare å begynne i det små og utvikle seg sånn sakte men sikkert. Såå, til spm mitt. Hvor kan jeg lese om ABC sauerkraut som er informativ ift.helsefordeler, oppskrifter og så videre, som ikke for avansert-lest, sånn for oss som er litt ny i gamet :-) Internettsider/ bøker som kan anbefales?

PirkePetter

17.08.2012 kl.19:53
Bente, kløen og hudproblemene dine kan ha mange årsaker, og da både for mye eller for lite næringsstoffer, kjemikaliebelastning (især arsenikk), stress, søvnproblemer, hypotyreose, nedsatt funskjon i nyrer og lever, samt skadet tarm/tarmlekkasje, etc. Og du kan mangle de nevnte næringsstoffer i kostholdet, eller ha mage-tarmproblemer som forhindrer opptak og utnyttelse av disse. For å gjøre det enda mer komplisert så kan det være at du i kosten din har akkurat de næringsstoffer huden trenger, men at disse ikke blir utnyttet i kroppen fordi du mangler næringsstoffer som fungerer som kofaktorer. Eller du har de nevnte næringsstoffer i kosten din, men pleier å spise dem sammen med matemner som binder dem i tarmen og forhindrer opptak.

Den enkleste måten å løse problemet, som helt klart er en betennelsestilstand, på er å ordne opp i eventuelle mage-tarmproblemer med bl.a kraft/gelatin, mer proteiner (spesielt glutamin til tarmcellene), og konsum av surnede melkeprodukter og upasteurisert smør for bl.a melkesyrebakterier og smørsyre, som også ordner op i mage-tarmproblemer. Kokosolje er en god ide å smøre utvortes, samt magnesiumolje da betennelser hvor som helst i kroppen alltid indikerer mangel på spesielt dette mineralet.

Cocosa er helt ok, men unødvendig dyrt.

En surkål som er i dårlig humør og lukter hundepromp høres ut som noe du burde gi til en uvenn med nedsatt lukte og smakssans. Slike uvenner er dessverre ikke så vanlige. Surkål er veldig enkelt å lage, men man må gjøre det riktig med en gang. Har du sur myse i er resultatet mer garantert, og jeg anbefaler lokk på. Ikke skrulokk, men slikt lokk du fester på framsiden med en hank, og som har gummiring mellom seg og krukken, slik at litt kullsyre slippes ut og krukka ikke eksploderer.

Bøker om, eller som inkluderer melkesyregjæring, noen forslag -

Nourishing Traditions : The Cookbook That Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictorats ? Sally Fallon, Mary D. Enig & Pat Connolly, New Trends Publishing, ISBN 0967089735

The Permaculture Book of Ferment and Human Nutrition ? Bill Mollison, Tagari Publications, ISBN 0-908228-06-6

The Complete Idiot's Guide to Fermenting Foods - Wardeh Harmon, ALPHA, ISBN 1615641505

Wild Fermentation ? Sandor Ellix Katz, Chelsea Green Publishing Company, ISBN 1931498237

The Art of Fermentation: An In-Depth Exploration of Essential Concepts and Processes from Around the World - Sandor Ellix Katz, Chelsea Green Publishing, ISBN 160358286X

The Cultured Cabbage: Rediscovering the Art of Making Sauerkraut - Klaus Kaufmann, Annelies Schoneck, Alive Books, ISBN 0920470661

Making Sauerkraut and Pickled Vegetables at Home - Annelies Schoneck, Alive Books, ISBN 155312037X

Truly Cultured: Rejuvenating Taste, Health and Community with Naturally Fermented Foods - Nancy Lee Bentley, Two Pie Radians, ISBN 0979883024

Fact Book On Fermented Foods And Beverages ? Beatrice Trum Hunter, Keats Publishing Inc, ISBN 73-76229

De fleste av disse, kanskje alle, får du på bl.a capris.no

http://www.westonaprice.org/beginner-videos/fermented-foods-and-beverages-video-by-sarah-pope

http://www.youtube.com/watch?v=UthGeCBkVHY

http://www.westonaprice.org/food-features/sauerkraut-miracle-cabbage

AnneB

17.08.2012 kl.21:42
Hei, jeg klarer ikke å holde meg unna... PirkeP: Du sier litt om bakgrunnen din, jeg er lei meg for at du måtte vokse opp på waizenhuset, det jeg har hørt om den plassen er ikke gode ting... Det er beundringsverdig å stå på beina. Og dessuten klare å opparbeide deg så mye kunnskap og oversikt over et komplisert emne. Kan jeg spørre hvor du har lært, hva har vært dine kilder? Har du hatt noen veiledere eller har du innhentet alt selv? Bare nyskjerrig:)

Heidi

18.08.2012 kl.09:57
AnneB: Jeg synes det er hyggelig å se deg her igjen. Takk for at du kom tilbake :-)

Vennlig hilsen Heidi

AnneB

18.08.2012 kl.17:03
:)

PirkePetter

18.08.2012 kl.18:40
AnneB, jeg fikk interessen for kosthold og urtelære som 4 åring, via en liten astrologibok jeg fikk på dagen min av min litt spesielle mormor. I denne var det mye overflatisk info om stjernetegn, deriblant hvilke matemner og planter som tilsynelatende skulle være bra for akkurat mitt tegn. At mat og planter kunne være bra for akkurat meg, og i så tilfelle hvorfor, fikk meg til å lure tilstrekkelig på saken til at jeg begynte en studie av alt som fantes om kosthold og mattradisjoner fra hele verden, via det lokale biblioteket, som jeg var fast gjest i, og som førte til at jeg som 15-åring satte sammen mitt eget kostholdssystem. Dette har jeg holdt meg til, samt promotert til alle mine pasienter i årene etter med bare suksess. Og all seriøs moderne forskning har bekreftet de mer eller mindre instinktive konklusjoner jeg kom fram til som 15-åring.

Det kostholdet som likner mest på det jeg kom fram til er det damene i Weston A Price Foundation promoterer. Det som hovedsaklig skiller mitt kosthold fra disse damenes er mer fokus på tradisjonelt konserverte og tilberedte matemner, som speket, tørket, røykt, gravet, raket og gjæret animalsk mat. Slike matemner, når de ikke inneholder kjemikalier, er allerede for-fordøyde av enzymer, enten iboende i kjøttet eller produsert av bakterier og gjærsopp, og er derfor betydelig lettere fordøyelige enn de samme matemnene i oppvarmet tilstand. Varmebehandling denaturerer jo mye av næringsstoffene, gjør proteiner og andre næringsstoffer vanskeligere å fordøye, samt skaper helt nye forbindelser som er helseskadelige og lite ønskelige. Eksempler er akrolein, akrylamid, benzopyren, polyaromatiske hydrokarboner, hydroperoksider, etc

Etter som jeg gikk fra barn til ungdom, og tjente penger selv, brukte jeg mye penger på å kjøpe kostholdslitteratur i bokbutikker (jeg kjøpte ofte så mange bøker at jeg fikk rabatt, og de fleste bokhandlerne var på fornavn med meg). Jeg holdt meg imidlertid alltid intuitivt til tanken om tradisjonsmat og jeger/samlerkosthold, da jeg som regel raskt så mye feil og mangler ved det meste av nyere kostholdssystemer.

Jeg droppet ut av ungdomsskolen etter å ha fullført halve niende klasse (har heller ikke videregående) for å begynne på en nyopprettet avdeling av Naturheilschule i Stavanger. Jeg var da 15, og bodde for meg selv etter å ha nettopp flyttet fra barnehjemmet, og jeg fikk begynne studiene fordi jeg kjente hun som startet opp Stavangeravdelingen. Jeg skulle ellers ha måttet vente til jeg var 18. På grunn av kjærlighetsssorg og psykiske problemer fullførte jeg ikke hele heilpraktikerutdannelsen, og jeg vervet meg i militæret som 17-åring, og var i tjeneste i 8 år før jeg kom tilbake til Norge og fullførte utdannelsen. Jeg er født i USA, men har engelsk/skotsk og nederlandsk familiebakgrunn, så jeg er bare amerikaner av fødsel.

Utover heilpraktikerutdannelsen har jeg som nevnt også utdannelse som ernæringsfysiolog. Både utdannelsene som titlene er imidlertid meningsløse da alt jeg har lært som funker og er sant, har jeg lært på egen hånd via egne studier. Og de mest verdifulle og brukbare delene av min kunnskap har jeg fra svært gamle bøker og lærer, ikke moderne. Jeg har ellers også studert kinesisk, ayurvedisk og unani-Tibb kostholdslære.

Veiledere har jeg i grunnen ikke hatt, da de fleste som ville lære meg noe raskt fant at jeg var langt forut for dem kunnskapsmessig. Ikke fordi jeg er spesielt intelligent, men heller har et instinkt til å grave og finne det som er sant og riktig i en gitt sammenheng. Jeg tror ikke på det jeg blir fortalt eller leser eller hører, men setter meg ned og leter etter fundamentet - mønsteret - bak dette, samt alltid tenker over hvem som tjener på informasjonen jeg leser. Er det folket eller industri/elite? Det er veldig sjelden, faktisk uhyre sjelden at svaret er folket. Og da feier jeg bøker med noe riktig og mye galt inn under proindustrikategorien. Damene fra WAPF har imidlertid mer rett enn galt i sine bøker og påstander, slik at det stort sett er disse jeg i dag er komfortabel med å anbefale dem som er interessert.

PirkePetter

18.08.2012 kl.18:41
Også når det gjelder dyrestell og foring av dyr er det stort sett bare eldre bøker som har info som dyrene er mest tjent med, da moderne husdyr og kjæledyrbøker er så stappfulle av misforståelser, feil og løgner, samt en masse proindustrisludder om millioner av sykdommer og sykdomsårsaker som alle som en fremmer industrien på bekostning av dyrene, at de gjør mer vondt enn godt. Et eksempel jeg pleier å dra fram er at man før i tiden pleide å gi meitemarker til kyllinger man så begynte å halte, og de ble alltid friske i løpet av dager. Tidlig på 1900-tallet fant amerikanske forskere at årsaken til lamhet i fjærkre var mangel på vitamin B1/tiamin, som forårsaket en slags beriberi (nerveskader) i fuglene. Fra da av sluttet de fleste med å forebygge dette med meitemarker, og gikk over til vitamintilskudd. Med stor suksess i følge mange historiske kilder. Jeg har også lest om flere bønder og mindre foretak som opprettholdt meitemarkkuren med like stor suksess.

Imidlertid, ettersom legemiddelindustrien vokste, og dyrleger gikk fra naturlige midler og mat som helsemidler til kjemikalier, ormekurer og vaksiner (Og ble dagens veterinærer, ikke dyrleger) gikk denne kunnskapen i glemmeboken, da alle nyere veterinærverker og fjærfebøker plutselig inneholdt informasjon som tilsynelatende viste at det var et herpesvirus som var årsaken til lammelse i høns. I dag er dette et akseptert dogme ingen stiller spørsmålstegn ved, og det heter at lammelse i høns er smittsomt, samt at mer eller mindre hele flokken din kommer til å dø om så mye som ei eneste høne får dette. Vaksinasjon er påkrevd, og den såkalte sykdommen, smittsom hønselammelse/Marek's sykdom, er rapporteringspliktig.

Ekte og sannferdig vitenskap som kom dyrene til gode, og som faktisk reddet dem også, har blitt manipulert bort fra folkets bevissthet til fordel for kjemikalier og vaksiner som ofte dreper fuglene (når fuglene dør av vaksineskader heter det at det er viruset som tok knekken på dem, akkurat som mennesker som dør pga stråling og kjemoterapi blir oppført med kreften hadde kommet for langt/kreften vant/diagnose eller behandling kom for sent, etc som dødsårsak#. Og som med så mange helseproblemer man før i tiden dokumenterte var forårsaket av næringsmangel, ubalanse i mineralsammensetning i beite eller høy, eller som følge av konsum av giftige planter, eller overkonsum av planter som gjør dyra godt, men som de ikke tåler i store mengder #f.eks drøvtyggere og ramsløk eller eføy, som de elsker), m.m så har samtlige helseproblemer i dag fått en virus, bakterie eller parasittårsak. Dette er svindel og bedrageri, og en konspirasjon ja, men en veldig godt vitenskapelig som historisk dokumentert konspirasjon.

Da jeg er allergisk mot å bli fortalt hvordan og hva jeg skal tenke, samt hvordan jeg skal gjøre ting, og absolutt ikke er enig i å skade dyrene mine på grunnlag av oppdiktede og grunnløse sykdomsårsaker og hypoteser har jeg måttet finne ut av tingenes tilstand selv også her. Av den grunn kommer jeg med så mye info og kunnskap som går på tvers av aksepterte dogmer og hypoteser som jeg gjør.

Bente

18.08.2012 kl.23:12
PirkePetter: kikk gjerne på spørsmålene mine i innlegg fra 17/8 kl. 16.24 :). En ting til (i denne omgang). Du nevner innmat - er den frosne okseleveren i frysedisken på Rimi (Gilde?) god nok til å begynne med i denne prosessen? Jeg føler meg priviligert som får glede av all den kunnskapen du har tilegnet deg gjennom livet - tusen takk.

Beste hilsen Bente

Heidi

19.08.2012 kl.01:31
PP: Jeg føler meg også svært priviligert som får glede av den kunnskapen du har tilegnet deg. Nok en gang må jeg få takke deg for at du er så generøs og deler. Jeg hadde stor respekt for deg i utgangspunktet, men nå når jeg leser om din bakgrunn... jeg bare vet ikke hva jeg skal si. Det er rett og slett beundringsverdig hva du har fått til, PP. Det har vært sterkt for meg å få kjenneskap til at det faktisk fantes barn, på min egen alder, som - parallellt med min egen barndom, levde under slike omstendigheter med det offentliges "velsignelse". Jeg visste jo at disse tingene skjedde på barnehjemmene tidligere, men jeg trodde de fleste hjemmene stengte for godt på slutten av 50-tallet. Jeg får faktisk fysisk vondt i hjertet av å tenke på at voksne mennesker ikke er mer oppegående annet enn at de forstår at barns grunnleggende behov er ubegrensede mengder av kjærlighet, omsorg og et trygt fang å sitte i. Fy f.... at det går an, altså!!

Det må ha vært svært traumatisk, og du sier at du har det bra i dag - og at du har jobbet deg igjennom de følelsesmessige konsekvensene som denne oppveksten forårsaket. Tenker du at det kun er tankene som er viktige her, eller finnes det også f.eks matemner, urter, adaptogener, spesielle vitaminer eller mineraler eller liknende som vil hjelpe i så måte? Jeg spør fordi jeg sliter med traumer selv, etter det jeg tidligere har omtalt som "mine 7 år". Og ikke for det, det går bra med meg - og bedre og bedre hele tiden. Har stort sett basert meg på tankene for å komme best mulig over dette, da jeg ikke har hatt noe kunnskap om mat og ernæring tidligere. I tillegg har vi også gjort noen praktiske grep selvagt, som å flytte til en annen kant av landet osv. Jeg pleide å ha voldsomme panikkanfall - som i begynnelsen var fullt reelle og hadde en konkret årsak-virkning-sammenheng, men senere bare f.eks hvis jeg plutselig kjente en spesiell lukt, så en spesiell farge, hørte en bestemt lyd osv. Nå er det sjeldnere og sjeldnere, og de gangene det skjer er det mye mildere. Det sitter ikke så mye i hodet lenger, men mest i kroppen. Ellers er det mest bare "etterslep" som henger igjen, som tendenser til paranoid, noen ganger katastrofetanker, redd mennesker/ukomfortabel sammen med andre osv. Svært ulikt den personen jeg i utgangspunktet var før alt dette begynte, så det er jo litt leit å ha det sånn. Men som sagt, det går bedre og bedre. Heldigvis. Som jeg også har sagt tidligere er jeg også bare så glad for at dette skjedde meg i voksen alder, slik at jeg kunne betrakte det hele med en voksens øyne og innsikt. Men, når det skjer vonde og traumatiske ting med barn, altså - herregud! Det er da jeg får fysisk vondt i hjertet!

Men uansett: Takk igjen for at du er så generøs og deler. Og del gjerne hvis du har noen tips til ovennevnte utover det å benytte tanker/følelser som "redskap".

Vennlig hilsen Heidi

PirkePetter

19.08.2012 kl.03:52
Waizenhuset ble satt under politietterforskning på midten av 80-tallet for omfattende bruk av vold mot barn og også mye seksuelt misbruk. Dette siste skjedde imidlertid ikke på mitt hus, kun 2 av de andre husene. Før dette skjedde hadde både jeg og flere andre barn gjentatte ganger gått til politiet og bedt dem om å stoppe den daglige volden, især den psykiske, men vi ble faktisk aldri trodd. En siste etterforskning var for noen år siden, da flere av dem som ble seksuelt misbrukt sto fram i lokalaviser og fortalte om bakgrunnen sin.

Av de 36 barna som var på mitt hus da jeg kom dit i 73 er mindre enn 10 i live i dag, og flere sitter enten i fengsel eller er narkovrak. Min halvbror tok livet av seg via overdose i 2003. En og annen klarte seg fordi de kom til ok fosterfamilier. Jeg ble kastet ut fra barnehjemmet som 15-åring da jeg brakk armene pluss litt til på en mannlig sivilarbeider som tvang kjæresten min, som bodde på nabohuset, til å kle av seg og stå naken foran ham når hun skulle legge seg for kvelden. Samt la seg i senga hennes og befølte henne. Heldigvis fikk jeg stoppet dette før det utviklet seg, men det førte altså til at jeg ble kastet ut.

Jeg tillater meg å stille spørsmålstegn ved at barn, især gutter, bare trenger kjærlighet, da barn som lever trygt og godt, og aldri virkelig får brynt seg eller lærer å takle utfordringer alene, ofte vokser opp til å bli veldig usikre voksne som gjerne også tviler på sin kjønnsmessige identitet. Jeg sier ikke man skal være slem mot barna sine, men at det er mye visdom i slik mange etniske urivånersamfunn behandler barna sine, med tanke på bl.a ulike manndoms og praktiske prøver. Kjærlighet og trygghet hadde verken gitt meg kunnskapen eller styrken jeg har i dag. Og jeg er jo tøffere enn toget også!

Kostholdet hjelper eller forverrer alltid følelsesmessige eller mentale problemer. Da tenker jeg på reelle, konkrete problemer. Og ofte skapes slike pga næringsmangel og/eller kjemikaliebelastning, og som gjør det vanskeligere å takle eventuelle reelle problemer. Så jeg regner med kostholdet mitt har hjulpet meg en del. Fortsetter du den veien du har begynt å gå vil du få det betydelig bedre med deg selv på alle nivåer, da humør og helse i dag gir et helt annet perspektiv på mangt og meget fra fortiden.

Når alt dette er sagt så er det absolutt ikke synd på meg, og jeg har ikke behov for å bli satt opp på pidestall. Slik at dette med priviligert og min "store" kunnskap blir litt banalt. Jeg er ikke allviter heller. Og heller ikke helseguru.

Bente, cocosa går helt bra, lammelever er best fra et økoperspektiv da disse får mest beitetid, og gelatin er gelatin uansett kilde.

PirkeGuru

AnneB

19.08.2012 kl.09:03
Takk PirkeP for at du deler. Det er både spennende, trist og lærerikt.

Jeg er veldig veldig veldig enig med deg i at kostholdet er sentralt når det gjelder følelsesmessige eller mentale problemer. Jeg har behandlet meg selv med "wicked mum"-mat de siste to årene, og er i stort sett bra av utmattelsestilstand, angst og depresjon. Nå merker jeg godt at jeg blir mer svetten hvis jeg ikke får i meg god næring. Så bare fortsett i samme retning Heidi:).

Heidi

19.08.2012 kl.13:03
PP: Hehe... Jeg ser at jeg lett kunne misoppfattes som en "bomullsmamma", så for ordens skyld bare nevner jeg at jeg er veldig for at barn får prøve seg, med både kniv, klatring osv. Har selv en sønn som helt fra han var bare noen måneder gammel ga klart uttrykk for at han ønsket utfordringer i så måte, så jeg fant ut at det beste var å bare la han prøve seg i "trygge omgivelser", og ellers er jeg med han på turntrening hver uke så han lærer god kroppsbeherskelse fra han er liten. Kjenner jeg min sønn rett vil dette komme til å bli svært nyttig for han når han blir større :-)

Ellers er jeg enig med AnneB: Det du forteller er både trist og lærerikt.

Guru eller ikke? Det kommer vel an på hvem du sammenlikner deg med, kanskje? Sett i forhold til meg er du kanskje litt guru? Sett i forhold til de fleste er du uansett svært kunnskapsrik.

Klem :-)

AnneB: Takk for at du deler dine egne erfaringer rundt kraftmammamat. Jeg har en sterk intuitiv følelse av at denne maten er superbra for meg og min familie, og uansett om det vil komme til å "hjelpe" for noe eller ikke, så er dette mat vi kommer til å fortsette med. Dessuten mener jeg det er logisk at det er på denne måten vi er "ment" å skulle spise. Forøvrig har mitt motto i mange år vært at "hvis du lurer på hva som er best, finest eller mest praktisk - så se hvordan man gjorde det FØR industrien kom" (når det gjelder husbygging/arkitektur og tekstilkunst/håndverk - mat har jeg ikke hatt så god greie på).

Klem til deg også AnneB!

Vennlig hilsen Heidi

ET LIV I BALANSE.

19.08.2012 kl.23:49
Siri N: Jeg har skrevet en del om surkål under fermentering i menyen. Ta en titt der. Kommer nok også flere innlegg fremover om fermentering av grønnsaker fra min side - siden vi går inn i høstetid nå. Anne M

Ingerlise

20.08.2012 kl.10:44
Fantastik blogg kjære Anne Marit, ubeskrivelig godt hva som vokser her! - og uvurderlige kommentatorer - stortakk til dere alle, setter umåtelig pris på å få lese og lære!

Ha en nydelig dag!

Heidi

20.08.2012 kl.21:25
Jeg har fått en svært god ide. Jeg vil anta at de lokale melkebøndene her oppe er organisert i et slags laug, en forening eller tilsvarende - og at de har jevnlige møter for å diskutere felles interesser. Evt. sammen med andre bønder. Sånn var det i allfall da jeg vokste opp sørpå, med lokale lag av bonde- og småbrukarlaget. Vel, uansett... Bare jeg har fått litt mer erfaring med min egen, private meierivirksomhet, tenkte jeg det ville være en svært god ide å be om å få komme på et av disse møtene. Fortelle om mine (og manges) tanker omkring melk, servere noen deilige smaksprøver osv. Jeg vet nemlig at melkebøndene blir færre og færre i området her hvor jeg bor, da de eldste legger ned og det ikke finnes noen til å overta (man gidder ikke, for mye arbeid, for liten fortjeneste osv.). Jeg vet at sørpå betaler Tine ca. 4-5 kroner per liter, mens en liter (helseskadelig) melk i butikken koster kanskje det tredobbelte? Selv betaler jeg 10 kroner literen til "min bonde". Det er billigere for meg, og bedre betalt for bonden. Vinn, vinn altså. Jeg ser for meg små, private meierier rundt omkring i fremtiden, med vinn-vinn situasjon for både bonde og forbruker. Dermed må da vel bøndene også bli mer motiverte til å fortsette? Får vi bare slutt på den tåpelige pasteuriseringsloven nå, så.... vipps! Da står jeg i bresjen for å få Tine ut av Vesterålen, og kanskje jeg tilogmed starter mitt eget lille meieri?

Bare noen tanker. Men jeg ser faktisk for meg at dette kan være liv laga i fremtiden for mange i distrikts-Norge.

Vennlig hilsen Heidi

Annema

22.08.2012 kl.18:01
Tusen takk Inger Lise! Akkurat denne posten tror jeg har rekordoppslutning. Morsomt - og utrolig mye bra lesning her.

Heidi: For en god ide! Jeg håper virkelig at vi har satt i gang en stor bevegelse av mennesker som vil åpne opp øynene for melkeindustrien og kreve skikkelig melk fra bøndene!

PirkePetter

25.08.2012 kl.18:11
Jeg gir bare råd til mennesker som vil hjelpe seg selv og sine kjære, da det er meningsløst å engang prøve å veilede mennesker som styres av indoktrinert frykt, heller enn kjærlighet til seg selv og sine kjære. Jeg bruker heller ikke tid på slike mennesker. Var faren positivt innstilt til kostholdsforandring var det en annen sak. Nestekjærlighet er like mye å tre tilbake, og å la andre gjøre sine egne feil, enn å ville hjelpe og gjøre godt.

Nok en ting er at jeg vil ha meg frabedt at kommentatorer i blogger vil ha mine råd angående families eller venners og bekjentes helseproblemer. Jeg gir ikke råd og veiledning via andre, men forutsetter direkte kontakt med personen det er snakk om. Dette også for å unngå at mellomparten glemmer noe, sensurerer noe han eller hun ikke helt liker, etc.

Hvem er du som spør meg om seriøs info om noe du ikke engang selv har den fjerneste kunnskap om? Har jeg det med å poste useriøse infokilder?

Info til faren -

Kjemoterapibehandling forårsaker bl . a følgende tilstander:

Ødelegger tarmveggene og fører til økt permeabilitet (evne til å slippe gjennom alle slags mikroorganismer, kjemikalier og giftstoffer, etc fra tarmen inn i blodet) i tarmen; ødelegger tynntarmens villi (som er ansvarlige for alt næringsopptak, hvilket betyr at fordøyelse og næringsopptak blir helt eller delvis ødelagt, med næringstap/mangel som konsekvens); skader benmargen, og mangedobler sjansen for patogene forandringer i benmargen, deriblant kreft; svekker og skader immunforsvaret, inkludert tarmfloraen; fører til nyreskader, feilfunksjoner i deler av hjertet og alvorlige hormonelle forstyrrelser (særlig i barn og unge, og kvinner); forårsaker genskader, oppkast, og fører til tap av en lang rekke livsviktige næringsstoffer, etc.

Kjemoterapibehandling kan også forårsake høyt blodtrykk, hørselstap og nerveskader.

Strålebehandling forårsaker bl. a. følgende tilstander:

Innvendige blødninger; ødelegger tarmveggene og fører til økt permeabilitet (evne til å slippe gjennom alle slags mikroorganismer, kjemikalier og giftstoffer, etc fra tarmen inn i blodet) i tarmen; ødelegger tynntarmens villi (som er ansvarlige for alt næringsopptak, hvilket betyr at fordøyelse og næringsopptak blir helt eller delvis ødelagt, med næringstap/mangel som konsekvens); skader benmargen, og mangedobler sjansen for patogene forandringer i benmargen, deriblant kreft; svekker og skader immunforsvaret; forårsaker atrofi (krymping) av milt og thymuskjertel og leversvekkelse; fremmer produksjon av hydroksyltypen av frie radikaler som videre skader kromosoner spesielt i lymfocytter; fører til kakeksi (muskelsvekkelse/avmagring, og ?dårlig ernæringstilstand? ? næringsmangel m. a. o.), og fører til tap av en lang rekke livsviktige næringsstoffer, etc.

Strålebehandling kan også føre til dermatitt/betennelse i huden og ødeleggelse av hudepitelet, senkning av hemoglobinnivået, nerveskader, fibrose, nekrose, sårdannelse, blindhet, anoreksi, kvalme, oppkast, feber, hodepine, migrene, diaré, høyt blodtrykk, binyresvekkelse/dysfunksjon, hjerteskade, nyreskade, svekkelse/dysfunksjon i hypofyse og hypothalamus, hjerneskader og at hjernen krymper (hjerneatrofi), anemi, kramper, colitt, grønn stær, lungefibrose, respirasjonssvikt, etc.

Pasienter som har undergått strålebehandling har mange ganger større sjanse enn folk flest for å utvikle kreft i bryster, eggstokker, tykktarm, lunger, hud og blod (leukemi).

Pasienter som har undergått strålebehandling for blære eller prostatakreft har 76% større sjanse enn folk flest for å utvikle en ny blære eller prostatakreft

Og da har jeg ikke tatt med nyere forskning de siste 5-7 årene. Og det er snakk om info fra flere kilder, og forskjellige år.

Vanlige årsaker i barn, utover næringsmangel -

http://www.health.org.nz/chleu.html

http://www.whale.to/vaccines/leukemia.html

http://www.whale.to/a/leukemia1.html

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/skip-that-newborn-vitamin-k-shot/

http://drbenkim.com/vitamin-K-shot-baby.html

Lene

31.10.2012 kl.12:57
Noen som vet om det er mulig å få tak i rå melk i Bergen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar